Kisse katten är sjuk! :´(

Liten_Ung

Trådstartare
En av våra katter är jätte sjuk och ligger i en kartong i hallen och spinner. :cry: Han är en ute katt så det kan iprinsip vara vad som helst. Men hans mamma hade en njur sjukdom som gör att katten blir magrare och magrare så vi tror att det är den eftersom han är väldigt mager. :crazy: Vi vet inte om han klarar sig över natten ens. :( :cry:

Jag behövde skriva av mig. :(

Sv: Kisse katten är sjuk! :´(

Om det är njurarna så är det inget man kan göra utom att låta honom ha det bra den sista lilla tiden. :( Och är det något annat så är det ingen idé att göra ett kirurgiskt ingrepp på en 11år gammal katt. :(

Jag har honom som avtar nu. Det är från förra vintern.

Men ni vet ju inte om det är njurarna eller något annat?
11 år är ingen ålder, de kan bli dubbelt så gamla.
Man åker så klart in till en veterinär när djuret är sjukt, man kan inte gissa sig till en diagnos.

Håller med Heulwen, ni kan ju inte veta vad som är felet. Så ring och åk in direkt med honom till en veterinär.

Att katten spinner kan ha att göra med att han har ont då katter som har smärta brukar spinna för att lugna ner sig själva.

Vi är ganska säkra på att han har fått diabetes som bla njurarna och hjärtat har tagit stryk av. :crazy: Han har druckit ovanligt mycket och kissat mycket och nu slår hjärtat ovanligt fort och hårt.
Och vi hinner inte in till någon vet då den närmaste är ca 20 km bort. :( Han ligger på sin dödsbädd. Jag ska gå och säga hejdå och gå och lägga mig nu. Om ni såg honnom skulle ni förstå att han inte går att rädda. :cry:

Varför åtminstone inte ringa till en veterinär och be om råd?

Tänker på er och kissen:cry: :(

Och det här kom helt plötsligt bara idag? Han har inte varit sjuk under än länge period? Det finns njurfoder för njursjuka katter så de kan leva och må bra. Är det dina föräldrar som inte vil betala för en veterinär till honom? :(

men... gör nåt?

gå å lägga dig? det skulle jag aldrig kunna göra :crazy:

Njursvikten i sig är en utdragen sjukdom, men när njurarna väl lägger av så går det fort. Det vänder på några timmar. Min var ute till 4 på natten, 6.00 spydde hon, 7.00 spydde hon och sen blev hon apatisk. Det tog alltså bara 3 h från att hon var så normal man kan vara när man är njursjuk till att helt ha gett upp.

Katter med njurfel har tydligen inte särskilt ont. Det är inte säkert han lider. Blir det inte mer långdraget än inatt så är nog turen till veterinären värre.

Jag förstår att det är jobbigt, förlorade en katt pga njurarna förra året. Men åk in med katten imorgon och ta beslutet då. Ibland kan man sätta in steroider som håller igång dom ett tag till, eller också tar man beslutet av avliva.
Och med risk för att verka okänslig, men genom att inte åka in och på så vis förvägra katten vård eller avlivning så begår ni en brottslig handling.

Likväl så är man skyldig att ge katten den vård den behöver. Det är inte säkert att han lider nej, men det är inget som du eller jag kan säga. Däremot är lagen tydlig när det gäller katter (djur) som är sjuka. Att bara låta dom ligga och dö utan att ta reda på varför är brottsligt.

Nej, det kan vi inte säga. Men jag vill inte spä på en ledsen människas hjärta. Det är illa nog som det är.

Att ta en dödssjuk - oberoende anledning - på en 2 timmar lång bilfärd är ingen hit. Det är knappast andemeningen i lagen.

Det tar väl inte 2 timmar att åka 2 mil? :confused:

MissFideli: Hon säger ju att katten har avmagrat och inte druckit så mycket, jag tolkar det som att det är något de sett pågå ett tag.

F.ö tror jag Liten_Ung har koppling till Inte_Ung här på forumet. :smirk:

Och jag är inte så uppåt jag heller.
Min älskade långhåriga röda katt är mycket sjuk och kommer nog inte att överleva natten.
Det verkar vara njurarna som har givit upp.
Jag har kommit fram till att jag tror att det är mest skonsamt för honom att bara få somna in helt lugnt här hemma.
Utan vare sig sprutor eller främmande sjukhusmiljö.

Båda bor i Uppsala län och har en långhårig röd katt....

Katter med njurfel har tydligen inte särskilt ont. Det är inte säkert han lider. Blir det inte mer långdraget än inatt så är nog turen till veterinären värre.

Jag minns vad du skrev om hur din katt dog. Därför förstår jag varför du skriver så där.

Men "tydligen" och "inte säkert" är inte tillräckligt. En katt som ligger och spinner som den här har ONT. Och det räcker att risken är stor att han plågas - då tar man sitt ansvar. Man försöker inte intala sig att katten "nog inte lider" för att man själv inte orkar ta beslutet att avliva.

Skulle gissa att det är mor och dotter!

Men jisses tror gör man väl ändå i kyrkan o någon måste ju avliva katten att låta den ligga o självdö är väl knappast att vara djurvän :(

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 399
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 075
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar