Kissbeteende!!!

S

Salla

Jag undrar över en sak som jag tänkte om ni kunde hjälpa mej med... Mitt sto har ett "kiss" beteende som jag tycker är lite konstigt! Hon ställer sej alltid och kissar så fort jag kommer. När jag ska hämta henne i hagen kissar hon, varje gång jag kommer in i stallet och hon står inne ställer hon sej och kissar. Jag har fler hästar och ingen gör så som hon. Hade hon bajsat varje gång hon ser mej hade jag tolkat det som att hon blir nervös, men detta? Kan inte vara någon tillfällighet heller, då hon gör det jämt... :confused:

Sv: Kissbeteende!!!

Brukar du ha henne på gången när du pysslar med henne eller gör iordning henne för ridtur? det låter ju som att hon är kissnödig och "gör bort att kissa" innan hon eventuellt hamnar på en plats där hon tycker det är obehagligt/inte vill kissa, en del hästar vill ju inte kissa på gången eller när de är ute på ridtur/tränas och det kanske inte är så roligt att gå och hålla sig...

Hon kanske är lite tänd på dig och börjar brunsta så fort du är i närheten :D :angel:

hade ett sto på prov en gång i tiden som gjorde så. (tydligen gjort det hela livet och gör det ännu)
hon hade magsår och hade behov av att äta medicin för det dagligen.

Men är hästar verkligen så framåttänkande att dom tänker att det är bäst att kissa nu, ifall jag blir kissenödig under ridturen?

Hm, det lät ju inte bra... Fanns det några mer symptom på den hästen förutom kissandet? Och på vilket sätt hängde kissandet ihop med magsåret?

Men är hästar verkligen så framåttänkande att dom tänker att det är bäst att kissa nu, ifall jag blir kissenödig under ridturen?

Jag har varit med om hästar som kissat varje gång innan de blivit lastade i transporten, ett par stycken som kissat i boxen varje morgon innan de blivit utsläppta i frusen vinterhage, en f.d medryttarhäst som kissade så fort jag tog på grimman i boxen för att ta ut henne i gången osv. så nåt slags "tänk" borde de ju ha.

Inte för att detta hjälper dig men

Jag har en häst hemma som ofta ställer sig och bajsar när jag kommer, detta är troligen eftersom hon bajsar inte utanför hage/box. Hon bajsar aldrig när man är ute och rider utanför hagen (hon bajsar förstås i transport eller om man åker iväg, men aldrig utanför hagen hemma), så jag tror faktiskt att hästar e ganska framåt tänkta. För bajsa måste hon nog göra för att hon vet att när jag kommer så kommer hon gå ut från hagen en timma eller nått :)
Eller så e hon kanske nervös men det tror jag definitivt inte xD

Mitt sto är likadant, men jag kopplar det inte direkt till mig utan mer som att hon kissar när hon ser att det är dags för något annat, liksom. Hon går alltid iväg när man kommer med grimman, det tog ett bra tag innan jag fattade att det var för att gå och kissa. Hon kanske står och slappar och sedan när hon "vaknar till" så känner hon att hon är kissnödig?

Min systers förra häst kissade när man kom med morgonfodret. Varje dag. Ingen aning om varför.

Hon visade bara kissandet, kunde visa lite brunstsymptom oftare också.
Hon var även lite känslig för kolik.

Men din behöver ju inte ha det dock, men det är ju inte fel att ev kolla upp utifall att det kan vara av den anledningen. Jag hade en valack som alltid kissade så fort jag kom till stallet, han ställde sig och kissade i hagen innan jag skulle ta in honom - alltid. Men det va också bara då han gjorde det. Stoet med magsåret kunde kissa ofta (lite för ofta)

Jag hade ett sto på foder för bara ett litet tag sen som gjorde precis samma sak. Hon var pigg och glad och verkade må bra för övrigt så vi brydde oss inte så mycket om att ta ut en vet.

Min systers förra häst kissade när man kom med morgonfodret. Varje dag. Ingen aning om varför.

Kan berätta att dom flesta av avelsmärrarna hemma gör likadant.
På morgonen, när dom kommer in och till natt-havren.

Brukar tala om för dom att det är tur att man går ner till dom så att dom kommer ihåg att pissa :D

AM

Ok, hon kanske är ganska normal ändå då :)! Hon visar inte upp några som helst andra symptom på att vara sjuk eller så heller.
Kanske ett typiskt sto-beteende.

Senast ändrad av en moderator:

Oftas gör alla våra tre hästar detta också, kanske inte exakt varenda gång men oftas. När de är på ingång så ställer de sig och kissar innan de fortsätter att komma till en. Speciellt valacken, som mer än gärna även kissar när han får gå in i boxen innan en tur också. Men kissar ALDRIG ute om det absolut inte är akut behov :D

Så det är inte bara ett märrbeteende detta. Våra andra två är ston.

En valack i ett travstall pinkade aldrig utomhus, så han fick alltid gå in först så han äntligen kunde få kissa när han kom in.

När jag tänker efter så gör våra ston liknande saker.
Inte varje gång, men nästan, när jag ska ta in nån av dem el. bara ska ut och kolla till dem så brukar 1-2 (av 4) gå till lämplig plats och antingen kissa el. bajsa.

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Rhinos
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat