Kissar mkt..

S

Sia

Min valack kissar otroligt mycket, alltid 1gång efter träning och 3-5gånger i stallet. Han kan göra det var som helst, stallgången, grus, asfalt, spån..överallt. Har hört att man ska ge något sorts salt men vilket är det?? Någon som vet?? Tacksam för snabba svar! :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kissar mkt..

Han kan ju ha någon sjukdom i urinvägarna/njurarna också. Så om du är orolig tycker jag du ska kontakta veterinär.

Saltet man ska ge är helt vanligt koksalt = natriumklorid. Får hästen för lite salt kan den mycket väl kissa för mycket eftersom den då vill göra sig av med vätska så salthalten i bloder stiger.
// Linda
 
Sv: Kissar mkt..

Jag skrev nyss en tråd om vår valack som ofta är lös i magen, och tanken slog mig nu att han också kissar mycket. Inte på gången eller så, men mycket mer än de andra gör över natten. Han har saltsten och slickar på den som de flesta andra gör, varken onormalt fort eller sakta. Han har alltid varit såhär, kan de ha nån sån sjukdom flrea år utan att det yttrar sig på andra sätt?? Vi har aldrig kollat upp honom, bara pratat med vet. som säger att vissa har känsliga magar... men det känns inget vidare att han ska vara så jämt! (Av och till alltså)
 
Sv: Kissar mkt..

Jag har en shettis med konstaterat medfött njurproblem, han kissar alltid och MYCKET, det är ett he-te att mocka. I och med hans problem, så kissar han ut proteinet i fodret, vilket gör att han emellanåt lider av proteinbrist.

Det som kännetecknar hans problem, är dels hur mycket han kissar, sen dricker han otroliga mängder vatten, om han är utan vatten förlänge (det har hänt att vattnet varit slut i hagen några timmar eller liknande), så får han skakningar när han dricker sen, det ser ut som om han fryser...
 
Sv: Kissar mkt..

Ingen som vet nåt mer? Blev ju orolig nu, njurproblem låter inget vidare...
 
Sv: Kissar mkt..

Det är inte meningen att skrämma dig. Det är inte alls säkert att din häst har samma problem som min. Börja med att lämna in ett urin prov. Det finns hästar som har diabetes oxå.

Ring din distrikt vet och fråga om det går bra att du kör dit med ett test istället för att de kommer ut, det blir billigare då. Hittar de något så kan ni gå vidare då..
 
Sv: Kissar mkt..

En fråga till; hur tar med urinprov på en häst?? Jag tror knappast han kissar om jag håller fram en hink =)
Behöver du göra något åt hans problem, mer än se till att han har mycket vatten?
Någon som vet mer om hästar med diabetes? Eller liknande problem...?
 
Sv: Kissar mkt..

he he, det är lite lurigt.. Ofta kissar de ju när man tar in dem (iallafall mina) Du får lurpassa och springa in i boxen och föra en hink eller burk under...

Min är fortfarande under utredning men som det ser ut nu så gör jag inget åt det mer än ser till att han har fri tillgång till vatten.

Innan du agerar så tycker jag du ska ringa t ex djursjukhuset i hbg eller motsvarande, för att höra vad de tycker du ska göra.

Jag ger ju bara råd efter vad jag råkat ut för, det kan finnas hundra andra förklaringar till varför din häst kissar mycket...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 764
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 234
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 590
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 759
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp