kissar mängder!

sofiaspel

Trådstartare
har haft min häst i 1½ år och hon har alltid kissat mycket mer eller mindre, får slänga ut en kärra med kiss varje dag.
Vad kan det bero på? har aldrig varit med om något liknande :eek:

Stallägaren sa att det berodde på gräset, men det är ju inte gräs i hagen året runt precis:crazy:

//S

Sv: kissar mängder!

kan de inte vara i samband med brunst då? eller strax innan eller så!

Mitt gammla sto kissade i vanliga falll mycke men under våren blev de mängder...

fast iofs börjar jag fundera på om de är hos mig felet ligger då rallijs me kissar ner som tusan! blir ruinerad av allt spån vi förbrukar :smirk:

neeej hon har alltid kissat mycket, det är som en liten pool i hennes box när man ska mocka, tänkte köpa spån till hösten.. om hon inte ger sig. hehe

Kolla om din häst har diabetes! Vi har haft en ponny som på äldre dagar började kissa mycket och en vän till mig som är sköterska gjorde ett snabbtest på henne och det gav utslag.

Kicki :)

jasså kan hästar ha det, det visste jag inte.. eller jo men det är det nog inte :crazy:

min häst hade urinvägs infektion och fick infektion i njurarna eller va de nu var. blev bra efter behandling. dricker iofs mycke men han drack otroligt mycket när han var sjuk...

så ta ett blodprov och kolla om det kan vara någon infektion i kroppen

kanske dax att ta ut veterinären för ett blodprov isåfall

ja undrar det, hon har ju inte dött än och det har pågått enda sen jag köpte henne.

hon har inte vätskebrist, antar att den mesta vätskan får hon ifrån gräset, hon kanske dricker från 1 till 6 liter vatten under natten hon står inne och max 10 liter ute i vatten hinkarna i hagen.

Senast ändrad:

Då det rör sig om en unghäst antar jag att du fodrar med ett proteinrikt fodermedel. Vissa hästar kissar mycket när de får ett fodermedel som är proteinrikt.

Mvh

Tora

Fast det skadar inte att kanske kolla med veterinären ändå. Man vet ju aldrig.

Mvh

Tora

nej det är ju sant, ska prata med vetrinären nästa gång..

Ingen som har några mer erfarenheter av en mycket kissande häst? :D

En häst i vårt gamla stall kissade mycket när han fick mycket morötter. När ägaren drog in på morötterna slutade han skvätta badkarsvis.

okej, hon har alltid fått morötter när det funnits men inte överdrivet.

dom 1½ åren jag har haft henne så har hon gått på 4 olika sorters hö/hösilage men olika värden. Hon har alltid fått betfor och havre.

slickar aldrig på saltsten så salt måste jag lägga i fodret.

Jag hade en valack för många år sen.
Han kissade enorma mängder varje dag.
Hade han i 1,5 år och han var fullt frisk.
Drack normalt gjorde han oxå..:D

Vissa hästar gillar inte att kissa ute. De verkar kunna hålla sig i princip hur länge som helst, för att kissa ner hela boxen när de kommer in.
Är det underlaget i hagen som inte passar damen kanske det går att anlägga en utomhustoalett med samma strö som i boxen?

Äter hon mycket på saltstenen??? Överskott på salt kissas ut.. Och en del hästar har det ju som hobby att stå och knapra på saltstenen, de får alltså i sig mer salt än kroppen behöver och kissar därmed mer!

Sen är det ju så som Luleå skrev att en del hästar kissar helst inne... Sån är min... Kissar t ex ALDRIG när jag rider men ALLTID när han kommer in i boxen. Han kissar inte gärna i hagen heller, det har jag inte sett många gånger i alla fall...

Tro inte det är ngt fel på din häst, ett av mina ston kissa oxå jätte mkt pga att hon är duktig på att dricka mkt, det är bra:bow: Många hästar dricker aldelles för lite vatten;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka