Kissar i sängen!!!

bollen__

Trådstartare
Jag blir galen snart tror jag!! Jag har hittat kiss i sängen 3 gånger nu på två veckor, jag har inga täcken kvar!!! idag var det kiss på överkastet, och nedanför på golvet!!
Det är så knepigt, för det luktar inte riktigt som vanligt kattkiss, inte som det luktar i lådan eller som jag är van vid att det luktar, men jag är ganska säker på att det är urin.

Vi har 2 katter, varav den äldrer ALDRIG någonsin har kissat/bajsat någonannanstans än i lådan!

Så jag antar att det måste vara kattungen, men enligt uppfödaren så var hon rumsren och den första i kullen att bli det!

Ännu knepigare är ena gången när jag hittade kiss i sängen så hörde jag att hon gick på lådan, sen la hon sig hos mig och sov, och sen hittade jag en blöt fläck där..
Bara i vår säng..

Hon är så gosig och jag älskar att hon vill sova med mig på natten..men det börjar bli jobbigt att hon kissar i sängen..

hon var hos mamma förra helgen också..då gick hon först på lådan, sen sket hon i mammas säng..det har hon dock inte gjort hos oss, än.

vad göra?!

Sv: Kissar i sängen!!!

Katter visar tydligt när något inte står rätt till, och en beteendestörning är alltid en indikation på att något inte stämmer.
Hur länge har ni haft kattungen? Hur trivs den med den andra katten? Hur många lådor har ni?

För att få bukt med beteenden måste ni alltså hitta vad som felar katten. Får denne gå på lådan för den vuxna katten? har den ro att gå på lådan? Ogillar den sanden, eller är den kanske sjuk?

Ta först och främst katten till veterinären för att utesluta att beteendet är orsakat av sjuksdom exempelvis urinvägsproblem.

Stäng sedan rummet där katten kissar, skaffa fler lådor, har ni låda med huv så skaffa öppna lådor. Placera på olika ställen i hemmet och med olika sorters sand.

Lycka till!

Tack för tipsen!
Vi har haft henne i ca 2 veckor. Vi har en låda med huv, och hon verkar då inte ha något emot det, hon har gått på lådan hela tiden. Inga problem med den andra katten heller, hon får vara själv när hon går på toa.
Från början var den äldre katten lite reserverad men nu leker de ofta med varandra och sitter tillsammans i fönstret och kikar ut.
Hos mamma har hon öppen låda, det fungerar det med. Och där har hon en annan sand. Hemma har hon kristaller, hos mamma vanlig kattsand.
Jag ska ta kontakt med veterinär för att chipmärka henne och kolla hennes hjärta, så då ska jag be denne kolla om hon är sjuk också.

Kan man själv se på katten om den har urinvägsproblem? Hon är veterinärbesiktad dagen innan vi hämtade henne, UA på allt, med en anmärkning på hjärtat då veterinären hittade ett litet ljud som hon sa skulle växa bort, dock ville hon att vi skulle kolla upp det om ca 4-5 veckor..

Tack för att du tog dig tid att svara!

Urinvägsinfektion kan inte ses med ögat, det måste veterinären testa för. Berätta för honom/henne att katten kissar utanför lådan och be om ett UVI test.

Om jag var du skulle jag skaffa minst två lådor till, utan huv, stor modell och med "vanlig" finkorning, oparfymerad sand. Placera dem på olika platser i hemmet, och håll dörren in till sovrummet stängt. Sånt här brukar ordna sig med lite problemlösning! :)
Jag håller en tumme.

Jag ska göra det, hade ändå tänkt skaffa en toa till så!
Jag kunde inte låta bli att ta in henne till mig inatt och genast när jag satte ner henne i sängen så kissade hon där..
dock har hon inte kissat i soffan eller någon annan säng! bara vår..

har sagt åt alla att vår dörr ska vara stängd nu.

finns det risk att den andra katten börjar kissa i vår säng bara för att den yngre gör det?

Om den äldre katten märker att det luktar som toaplats där, så kan det hända att han också tror det är okej. Håll efter och tvätta noga. Finns ett medel som heter pissväck (Finns nog att beställa Online, googla på bee-cats) som tar bort kattkisslukt.

Jag såg at djurmagazinet hade en flaska som hette nått liknande..jag har tvättat som en galning inatt! o de var kallt att sova i påslakan bara!! :( som tur är så har det inte gått igenom till madrassen, då hade jag ju dött!

En av mina katter hade UVI för nästan snart ett år sedan, han tyckte det gjorde jätteont att gå på toa och skrek och det var väl obehagligt att sitta på sanden (därför satte han sig i diskhon eller soffan...) och när han väl satt där så kom det nästan ingenting.
Han fick lugnande inne hos vet. och de tömde hans kisseblåsa samt att han fick gå på antibiotika i 10 dagar tror jag det var.
Sedan var han okej och frisk och sådär, men tyvärr var hans inte-kissa-i-låda-idèer så befästa då att han fortsatte att sätta sig där det passade honom.
Det gick ju inte, jag orkade inte med det -därför fick han flytta till en annan och bo som utekatt.

Det stämmer iallafall inte på henne, hon är tyst inne på toan, och det är rejält blött när hon kissat i sängen. igår var det igenom både överkast påslakan och täcke...så de är inte bara nån droppe!!
fast det luktar inte som jag tycker att kattpiss brukar lukta!! men det känns att det är urin!

Nu har jag skaffat fler lådor, och bytt kattsand. har både den sanden som uppfödaren hade, och lika låda, och testat annan sand.
har haft dörren till sovrummet stängd hela tiden..
problemet är att pojkvännens bror som vi bor med, inte haft sin sovrumsdörr stängd trots att jag tjatat. han säger bara "hon kissar ändå inte i min säng".
Idag hittade jag flera stora pissfläckar på hans täcke.
Blev så arg o ledsen så jag nästan gråter..
Tror ni allt är förstört nu? Tack vare att hon under tiden "fått" kissa där?
Hon verkar väldigt nöjd med sin låda, nu går missarna på varsinn.
Snälla hjälp!! Är så rädd att jag inte ska få ha henne kvar!!

Att ungkatter faller ur rumsrenheten ett tag är inte onormalt, och det betyder inte att hon kommer hålla på så hela livet.

Se nu till att hon inte har tillgång till någon säng eller annat kissvänligt, och bra tillgång till kattlådor. När hon verkligen är befäst i att använda lådan igen (låt det gå en månad eller så) kan ni introducera sängarna igen. Täck dem gärna med plast i början, så är de inte lika kissvänliga. Vissa typer av täcken (ofta duntäcken) verkar vara helt oemoståndliga för katter, då kan det vara värt att byta till ett annat täcke...

Tur att jag inte införskaffat ett duntäcke än då! :P
Ja, jag hoppas verkligen att de där hemma lyssnar på mig nu så att hon inte kommer åt att kissa där!

Det kändes skönt att det inte var onormalt! Tack än en gång för svar!

Har fått tag på vet och fått en tid på måndag. Sa att hon kissade utanför lådan o att jag ville kolla UVI. Han undrade om hon kissade ofta, och jag vet egentligen inte. Dels för att jag jobbar 10 timmar om dagen så jag är inte hemma hela tiden och håller koll, och dels för att jag inte riktigt vet vad som är ofta. Har bara haft utekatt tidigare.

Vad är ofta att kissa för en katt? Är det värre om de kissar sällan?

Du kommer nog att nysa rätt bra också...

Skippa pepparn och citronen, tror inte katten bryr sig om citronen, och pepparn kommer att störa dig mer än henne. Håll henne utanför sovrummet istället tills hon är "säker".

När du tog in henne i sängen och hon kissade direkt, gjorde hon alltså det medan du såg det? Vad gjorde du då? Och det var vått när hon hade legat, kissar hon eller läcker hon?

Min hane kissar några gånger per dygn, mycket åt gången, honan småskvätter lite mer.
När han hade UVI kissade han allt från 2-3 till 60 gånger i timmen, men då kom det inte så mycket i taget. :angel:

Du kommer nog att nysa rätt bra också...

Skippa pepparn och citronen, tror inte katten bryr sig om citronen, och pepparn kommer att störa dig mer än henne. Håll henne utanför sovrummet istället tills hon är "säker".

När du tog in henne i sängen och hon kissade direkt, gjorde hon alltså det medan du såg det? Vad gjorde du då? Och det var vått när hon hade legat, kissar hon eller läcker hon?
Första gången märkte jag det inte förrän morgonen efter, :eek: då hade hon legat och sovit på mig. jag har aldrig sett henne "sätta" sig och kissa som hon gör i lådan.
oftast har jag bara upptäckt att å fan det är en blöt fläck där som luktar kiss..
vet inte hur hon gjorde när hon kissade på pojkvännens kompis..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 973
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 316
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama