Sv: Kissar genom naveln???
Tack för era svar! Här kommer en liten uppdatering:
Veterinären som var ute i fredags (en av de bästa i vår stad som är specialliserad på hästens sjukdomar) ville ju att vi skulle ha kontakt på måndagen igen men hon sa redan i fredags att hon trodde operation är det som behövs.
Under helgen var allt som vanligt men på måndagen så började det svullna upp runt naveln ungefär som en golfboll i storlek. Fölis pigg o glad o jag fick ej tag i min veterinär så jag bestämde mig för att avvakta till dagen efter. Jag har ej sett henne kissa så vet inte om hon kissar genom naveln nu.
På tisdagen när jag kom hem från jobbet o skulle ta ut dem en sväng (de står inne pga en mildare böjsenekontraktion vilket kräver vila o mjukt underlag) så var fölis väldigt slö o gick med lite sängt huvud, hon som alltid springer på väg till hagen. Jag hämtade temp o hon hade 38,9! Ringde efter min veterinär igen men fick ej tag på henne utan skrev ett sms till henne om läget o ringde ut distriktarn. Svullnaden fortfarande som en golfboll. En timme o 45 min senare är hon pigg igen o hoppar omkring, jag tempar o hon har då 37,6! Ganska stor förändring tycker jag.
Distriktveterinären kommer ut o känner på naveln o säger att det inte är någon fara, febern har gått ner o hon kände själva naveln genom svullnaden så hon ville inte göra nånting o tyckte bara att vi skulle ha koll på henne i fortsättningen. Hon trodde ej operation behövdes och vi kunde räkna med att åka på betäckning som planerat nästa vecka.
Sen idag onsdag så var fölis pigg, 38,0 i temp. Svullnaden något bättre. Sen på eftermiddagen ringer min veterinär, hon som var ute i fredags eftersom hon fått sms:et. Det första hon frågar är om vi åkt till djursjukhuset eller satt in antibiotika?? VA? säger jag o fattar ingenting. Hon säger att vi absolut bör behandla eftersom hon nu blivit svullen o fått lite feber (föl har ju lite högre temp men hon tyckte det var för högt på en nästan 3veckor gammal unge) o eftersom tempen gått ner så visar det ännu mer på att hon hade förhöjt igår, speciellt eftersom hon stått inne utan o röra sig.
Hon hade iallafall pratat med Veterinärhögskolan, Uppsalas Hästsjukhus och Strömsholms djursjukhus o alla tycker att hon ska in på klinik o ultraljuda och troligen operera om det inte ser väldigt bra ut eller hur man ska säga.
Så idag så sätts hon in på antibiotika i förebyggande syfte för den stora infektionsrisken, och på tisdags så åker vi till strömsholm för ultraljud o sedan troligtvis operation dagen efter.
Det är tråkiigt att vi inte kan åka på betäckning nu dehär brunsten, men fölets hälsa går självklart i första hand!! Blir bara lite småsur på att vi hade ut i veterinären igår som inte gjorde nånting o man får ju ändå en lagom rolig räkning, speciellt eftersom det var kvällstid. Tur att den andra veterinären ringde idag!! Skulle aldrig fölåta mig själv ifall hon skulle bli dålig pga man inte behandlat/opererat. Tur att hon verkar må bra iallafall!!