Kissar genom naveln???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 6 398

maria_b

Trådstartare
När jag kollade till fölungen nyss så började det komma vätska ur naveln. Efter kankse 15sekunder så ställde hon sig och kissade på riktigt men samtidigt så fortsatte det att strila en liten stråle genom naveln:eek: När hon var klar så slutade det.. Hjälp, vad är detta??? Veterinären kommer som tur är ut i kväll av andra skäl så hon får ta o kolla på det men jag vill veta nu direkt! Känns ju inte så normalt:confused:

Läste i fölboken om något som hette navelfistel men då verkade det som de kissar helt genom naveln?? Någon som varit med om samma som min??

Mvh Maria

Sv: Kissar genom naveln???

Har inte varit med om det själv, men vet att det kan komma lite urin genom naveln i början. Vet tyvärr inte när det bör sluta, eller hur mycket som är OK, men för att lugna dig lite i varje fall, så är det normalt att det kommer lite! Om det inte ökar dramatiskt så kan du nog lugnt avvakta och fråga din vet ikväll.

Okej!! Det var ju inte direkt bara några droppar utan det var som en liten stråle. Men jag väntar och hör efter ikväll, fölis är pigg o busig så jag tror inte hon mår dåligt av det.

Tack för svaret /Maria

Nu har veterinär varit här och förmodligen är det en navelfistel vilket innebär att vi troligen behöver operera:( Vi skulle höras på måndag igen och då får vi veta mer exakt hur vi ska gå till väga!!

Har haft ett föl som när han kissade kom det även ur navlen.
Det växte bort under de första 3 - 4 veckorna,vet ej hur gammalt ditt föl är men har du tur försvinner det(växer bort) av sig själv.

Håller tummarna för er! *STYRKEKRAMAR*

Jasså!! Hon är bara två veckor så då kanske det försvinner då!!!!! Hoppas verkligen.. nu fick jag lite hopp iallafall!! Nämligen inte så kul o planera in en operation på hästsjukhuset Strömsholm mitt i ombetäckning och betessläpp som är planerat:mad: Självklart går fölets hälsa i första hand men det är inte kul när det aldrig bara flyter på o man kan göra saker som planerat!

Ska ju ioförsig inte klaga, det har hänt många värre hemskheter med döda föl o ston för folk här på buke i år, men den oturen hade jag förra året! Om det blir operation så verkade det iallafall på veterinären som att den inte var särskillt riskfylld mer än att fölis behöver sövas som är en risk i sig..

Jag har haft ett föl som kissade helt genom naveln, körde ner honom i ilfart till Helsingborg. De hade honom under uppsyn och penslade med nelex på naveln och efter en vecka fick han komma hem igen, det läkte ihop sig själv.

För min hade jag nog kunnat sköta om det där hemma, men samtidigt känns det skönt att det finns experthjälp när de små blir sjuka. De kan ju väldigt fort bli sämre.

Hur har det gått? Har vet. hunnit vara där? Håller tummarna för dig och din fölis!

Kram Bertalotta

Jag bara undrar igen hur det går? Tänker på dig.

Mitt hingstföl gjorde det när han var en vecka gammal.
Jag tyckte att han diade lite mindre än vanligt och tempade honom.
Han hade 40,5!
Så precis när jag tempat ställer han sej och kissar - döm om min förskräckelse när det kom genom naveln.
Åkte in till H-borg då dom ju fort kan bli sämre.

det är uraschus som inte slutit helt tätt. Det är där kisset går då dom ligger i magen, den ska sen växa igen när dom fötts. Ibland är det en fistel som gör att det läcker.
Den måste antingen opereras
bort eller behandlas med lotagen (samma som nelex)
Dom ultraljudade för att se hur mycket som var "trasigt".
Det var bara som en pyttepyttespricka, så dom behandlade naveln med lotagen + att han fick stark antibiotika mot infektionen. Stod inne en dryg vecka.
Kolla tempen på din fölis, blir dom infekterade kan det sprida sej upp i njurarna och det är inte kul.

Och åk in och kolla om det är mycket som är trasigt så du vet.

Better safe then sorry.

Jeanette

Tack för era svar! Här kommer en liten uppdatering:

Veterinären som var ute i fredags (en av de bästa i vår stad som är specialliserad på hästens sjukdomar) ville ju att vi skulle ha kontakt på måndagen igen men hon sa redan i fredags att hon trodde operation är det som behövs.

Under helgen var allt som vanligt men på måndagen så började det svullna upp runt naveln ungefär som en golfboll i storlek. Fölis pigg o glad o jag fick ej tag i min veterinär så jag bestämde mig för att avvakta till dagen efter. Jag har ej sett henne kissa så vet inte om hon kissar genom naveln nu.

På tisdagen när jag kom hem från jobbet o skulle ta ut dem en sväng (de står inne pga en mildare böjsenekontraktion vilket kräver vila o mjukt underlag) så var fölis väldigt slö o gick med lite sängt huvud, hon som alltid springer på väg till hagen. Jag hämtade temp o hon hade 38,9! Ringde efter min veterinär igen men fick ej tag på henne utan skrev ett sms till henne om läget o ringde ut distriktarn. Svullnaden fortfarande som en golfboll. En timme o 45 min senare är hon pigg igen o hoppar omkring, jag tempar o hon har då 37,6! Ganska stor förändring tycker jag.

Distriktveterinären kommer ut o känner på naveln o säger att det inte är någon fara, febern har gått ner o hon kände själva naveln genom svullnaden så hon ville inte göra nånting o tyckte bara att vi skulle ha koll på henne i fortsättningen. Hon trodde ej operation behövdes och vi kunde räkna med att åka på betäckning som planerat nästa vecka.

Sen idag onsdag så var fölis pigg, 38,0 i temp. Svullnaden något bättre. Sen på eftermiddagen ringer min veterinär, hon som var ute i fredags eftersom hon fått sms:et. Det första hon frågar är om vi åkt till djursjukhuset eller satt in antibiotika?? VA? säger jag o fattar ingenting. Hon säger att vi absolut bör behandla eftersom hon nu blivit svullen o fått lite feber (föl har ju lite högre temp men hon tyckte det var för högt på en nästan 3veckor gammal unge) o eftersom tempen gått ner så visar det ännu mer på att hon hade förhöjt igår, speciellt eftersom hon stått inne utan o röra sig.
Hon hade iallafall pratat med Veterinärhögskolan, Uppsalas Hästsjukhus och Strömsholms djursjukhus o alla tycker att hon ska in på klinik o ultraljuda och troligen operera om det inte ser väldigt bra ut eller hur man ska säga.
Så idag så sätts hon in på antibiotika i förebyggande syfte för den stora infektionsrisken, och på tisdags så åker vi till strömsholm för ultraljud o sedan troligtvis operation dagen efter.

Det är tråkiigt att vi inte kan åka på betäckning nu dehär brunsten, men fölets hälsa går självklart i första hand!! Blir bara lite småsur på att vi hade ut i veterinären igår som inte gjorde nånting o man får ju ändå en lagom rolig räkning, speciellt eftersom det var kvällstid. Tur att den andra veterinären ringde idag!! Skulle aldrig fölåta mig själv ifall hon skulle bli dålig pga man inte behandlat/opererat. Tur att hon verkar må bra iallafall!!

oj oj, det är knepigt med vissa distriktare...:crazy:
Vad skön att ni kommer iväg iaf!
Iochmed missad seminering, kanske ett omen om byta hingst;)

Nu har vi sett henne kissa ikväll o det kom inget från naveln. Svullnaden bättre men ej borta.

Byta hingst? Haha ja det är ju inte vi som valt hingst till iår då stoet ska utleasas till uppfödarna! Men det är bara så synd att det inte kommer att funka på den kommande brunsten, blir ju så sent:(

Det behöver ju inte vara försent.
Om dom på blodprov och ultraljud ser att allt är OK så kan du ju antagligen bara se till att naveln läker fint (och på med lotagen)

Det låter ju bra att det inte kommer kiss genom naveln längre och febern gått ner.
Men bra att du åker in och kollar ordentligt.

Nuför tiden så åker jag nästan alltid direkt till klinik, är ju bara sååå tråkigt att betala en vet. för att h*n skickar en vidare.
Fast så bor jag ju också rätt lägligt med 4 kliniker inom 5-6 mil (som jag känner till)

Än är inte loppet kört för betäckning denna brunsten. Verkar ju dessutom som om många ston brunstar länge i år:D

Jeanette - vars häst inte ens brunstar... suck:crazy:

Jag hoppas att hon slipper operera!! Men hon ska ju till Strömsholm på tis, o att åka till seminstation var inplanerat på ons
:( Men jag tror iof inte hon är redo att insemineras förrän fredag. Men men, fölets hälsa är absolut viktigast!!!

Men jisses vilken otur du har! Ska det aldrig ta slut....lycka till med fölet och du ska veta att jag håller tummarna för er. Kram!

Ja otur har jag inte lite utav:( Som tur är så är väl detta som jag förstått det en operation som gör att det blir bra, det är inte så att det typ bara är 50% eller så.. Men känns ju alltid som en risk att söva ett föl! Får se vad de säger efter ultraljud, de två senaste dagarna har hon ej kissat genom naveln så kanske kan det räcka med lokalbehandling *hoppas*...

Tråkigare är att vi väntar på besked ifrån försäkringsbolaget för att få min tävlingshäst utdömd eller triangelmärkt:cry: (uppdaterar dig lite eftersom vi hållt kontakten privat)..

Kram maria

Passa på att UL:a stoet på Strömsholm så du har koll på "äggläget"! :idea:
Om det är nära, menar jag.

Ja det var ju smart!! Vi ska dit på tisdagen o stoet skulle vi egentligen inte lämna förrän på ons eller tors, hon är nog inte färdig förrän tidigast fredag för betäckning, men vi kan ju se!! Skulle fölis bli kvar till fre ex, men hon sen får åka hem o vi får grönt för att betäcka direkt, så kan man ju kolla på UL om det är försent eller om man kan åka direkt till station!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Musik att tävla till
  • Fjordingtråden
Tillbaka