Kissande innekatt

C

Contezza

Jag vet att det finns andra trådar om detta ämne men jag som är så orkeslös orkar inte söka igenom alla trådar efter svar.

Min snart femåriga honkatt (kastrerad som 1åring) börjar jag tröttna på.
Vi har två kattlådor en i toaletten och en i duschrummet.
Vi har även en till hankatt hemma som är rumsren.
Hon har inte nå problem att baja i lådorna men därimot kissar hon ibland lite här och var där hon ser nått som är mjukt tex sängen eller mattorna.
Lådorna är rena och har stått på samma ställe i tre år.
Hon får faktist för sig att gå på dom ibland och kissa men ibland inte.
Hon var så oxå där jag bodde förut så det har ingenting med miljön att göra.

Vad skall jag göra då detta börjar bli för jobbigt.
Man får tvätta stup i kvarten samt alla våra mattor är borttagna förutom en i köket och en i vardagsrummet som hon har nu varit på två ggr.

Finns det nått som man kan använda som dom inte tycker om?
Jag kan dock inte ställa matskålen i sängen.

Sv: Kissande innekatt

Min 3åriga hankatt (kastrerad vid 7 mån) började förra året med att kissa inne, lite här och var, eller han markerade revir egentligen.

Vetrinären sa att det kunde bero på att han var så fruktansvärt tillgiven och beroende av sällskap (mammig) och att jag plöttsligt var borta 2 tim längre om dagarna än vad jag normal brukar vara (nytt jobb).

Så jag fick tipset om att köpa Feliway eller liknande produkt.
Feliway är en feromonlösning som är en syntetisk motsvarighet till kattens ansiktsferomoner som skapar välbefinnande och lugn.

Jag tyckte den var alldeles för dyr och skeptisk som man är så hoppade jag över det, jag tänkte " så länge han inte kissar på mina skor eller i sängen ja då får det vara".
Jag har tipsat andra bekanta om den produkten och dem har varit jätte nöjda.

Vad jag gjorde i stället var att jag köpte en liten flaska koncentrerat catnipcent (kattmynta) från Kong och sedan en flaska yocoair.
Jag började med att göra rent allt ordentligt och sprayade sedan med yocoair som är en "lukt ätare" som är super effektiv, den förintar obehagliga lukter istället för att dölja dem med andra dofter, den är doft fri. Sen efter ett tag sprayade jag med fy-spray.

Catnip sprayen sprayade jag på klöspelaren och i katt lådan.
Han blev som helt galen! Han älskade det, han låg i timmar och bara rullade runt på klösstapeln och busade, spryade även hans andra leksaker, och kissade i lådan. Catnip doft gör dem lugna och harmoniska.

Du kan ju alltid pröva, annars så är ett tips att pröva feliway eller liknande produkter.

Man bör ha en låda mer än antal katter.
Det räcker inte bara att rengöra/skura lådorna utan de bör bytas ut
årligen då det blir repor i botten där bakterier och lukt samlas.
De flesta katter föredrar sandstrandssand som strö, vilket ofta är ganska långt ifrån det som säljs i affären.

Har nu varit och köpt calt litter deo,wash och gett off spray,cat sand fresh och catnipspray.
Sprayade lite med catnipen på en liten boll och på klösträdet.
Hon vart helt tokig i trädet och gnussade och gosade medans han lekte och gosade med bollen..
Hehe sprutade lite gett off på sängkläderna där hon redan har varit så vi får hålla tummarna.

Inlägget nedaför:
Tycker dom mer om strandsand?
Vi har stuga med strandtomt så man kan ju isf ta sand därifrån.
Sen att byta lådor är nog en bra ide.
Lite svårt med tre lådor då vi ej har plats med tre isf blir det i nått sovrum.

Har en liten kissekatt som inget funkade på, hon kissade på allt som ligger på golvet, kläder rena som smutsiga. När hon även började kissa i sängarna började jag tröttna. Fick kontakt med en veterinär som hade lösningen. Hon får 1/3 tabl om dagen av en medicin som egentligen är för hundar med depression el separationsproblem. Den heter Clomicalm. Hon har ätit i ett halvår nu, och det funkar. Hon har väl misslyckats någon enstaka gång när kläder legat på golvet men det är helt slut med kissandet i sängarna. Jag löser upp tabletten i pyttelite vatten och ger med spruta i munnen, går jättebra.

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028
Katthälsa Hej! Jag har ett problem med min 6månaders honkatt som kissar inne! Det är gärna på mattor och hemskt gärna på mina kläder och i min...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 537
Senast: sows
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar