Kiropraktorn var ute hos min stallkompis idag och han knackade rätt en låsning med hammare. Inget konstigt med det men han gjorde det samtidigt som hästen rörde sig i sidled och spände sig och visa obehag, är det så vettigt?
Jag är inte så insatt i ämnet men det fick mig att reagera. kiropraktorn är väldigt omtyckt bland hästfolket i krokarna och jag har funderat på att anlita honom till min häst.
En annan sak som fått mig att avvakta med denna kiropraktorn är att han behandlar hästar gång på gång för samma problem utan att råda dom att ta hästarna till veterinär. Jag tycker att det verkar oproffsigt men upplys mig gärna med era tankar och erfarenheter
Jag är inte kiropraktor. Men jag är sambo med en som jobbar med human och häst. Och jobbar själv en hel del med rehab.
Det kan ju ske att hästen rör sig just då man gör manipuleringen. Men man vill ha dem still och så avspända det går för att minimera våldet man måste applicera för att lossa låsningar.
För att minska kraften och minska risk för skada vill man ha se till att när man satsar ska leden bara kunna röra sig i vissa vinklar. Om de spänner sig måste mer kraft till och man vet inte om manipulationen kommer ta sas.
Om de rör sig/står i fel läge så får man ev inte leden i rätt lägen.
Min sambo vill alltid se hästarna i rörelse. Och är det veterinärt rör han inte hästarna. Då rek han vet och ev typ av undersökn/behandling.
Jag tror han har ett par hästar som har återkommande problem. Men som inte är veterinära alt vet har rek att de använder sig av min sambo.
Som Kiro kan man bara öppna upp leden och göra så att den kan röra sig så som den biomekaniskt ska. Sen är det upp till ryttaren att förvalta och träna rätt så inte låsningen återkommer.
Ändrar man inte ngt i träningen är risken stor att låsningen återkommer.
Sen finns det hästar som har fysiska tillkortakommanden som inte är veterinärt och som rids av proffs som behöver justeras lite 1-2 ggr/år.
Sen är ju en del rädda för att tala om för sina kunder att de tex är för stora för sin häst, rider för dåligt, försöker göra för svåra saker etc.
En del är rädda att tappa kunder då.
Har hästarna också kass sadel, dåligt fixade tänder eller kassa hovar är kirons jobb eg bortkastat.
Det vågar inte alla säga. Och de kan heller inte nog alltid själva om de bitarna.