Kiropraktor

Madeira

Trådstartare
Kiropraktorn var ute hos min stallkompis idag och han knackade rätt en låsning med hammare. Inget konstigt med det men han gjorde det samtidigt som hästen rörde sig i sidled och spände sig och visa obehag, är det så vettigt?

Jag är inte så insatt i ämnet men det fick mig att reagera. kiropraktorn är väldigt omtyckt bland hästfolket i krokarna och jag har funderat på att anlita honom till min häst.

En annan sak som fått mig att avvakta med denna kiropraktorn är att han behandlar hästar gång på gång för samma problem utan att råda dom att ta hästarna till veterinär. Jag tycker att det verkar oproffsigt men upplys mig gärna med era tankar och erfarenheter :)

En häst som ska ha alternativvård pga problem i rörelse apparaten, ska först kontrolleras av veterinär först. Är det dessutom så att samma problem behandlas gång på gång, så är kiropraktor inte rätt forum. Etiskt så ska behandlaren själv säga ifrån, och inte skinna hästägaren på pengar för egen vinning och till priset av hästens hälsa.

I "mitt" stall använder många en kiropraktor som även är veterinär. Hon jobbar bara med händerna och är enligt många väldigt duktig på att få loss låsningar mm :) Jag kan tänka mig att många litar mer på henne i och med att hon är veterinär också. En halt häst eller andra rörelsestörningar ska ju alltid kollas upp av veterinär först, och hon brukar vilja se hästen i rörelse innan hon börjar. Det tycker jag verkar seriöst iallafall :up:

Kiropraktorn var ute hos min stallkompis idag och han knackade rätt en låsning med hammare. Inget konstigt med det men han gjorde det samtidigt som hästen rörde sig i sidled och spände sig och visa obehag, är det så vettigt?

Jag är inte så insatt i ämnet men det fick mig att reagera. kiropraktorn är väldigt omtyckt bland hästfolket i krokarna och jag har funderat på att anlita honom till min häst.

En annan sak som fått mig att avvakta med denna kiropraktorn är att han behandlar hästar gång på gång för samma problem utan att råda dom att ta hästarna till veterinär. Jag tycker att det verkar oproffsigt men upplys mig gärna med era tankar och erfarenheter :)
Det går ju inte att avgöra om h*n behandlat hästen korrekt i det fall du beskriver.
Men om samma hästar behandlas om och om igen, dessutom utan veternärbesök så skulle jag definitivt inte anlita den behandlaren.

det där låter som en riktig klåpare... en duktig kiropraktor kan göra underverk med små rörelsestörningar (obs inte hältor) men om samma problem måste behandlas om och om igen så gissar jag att han aldrig fått bort problemet eller så finns ett annat problem.

Eller så sitter problemet på ryggen, och det kan ingen veterinär avhjälpa...
Alltså jag är utbildad kiropraktor, TS inlägg ger mig gåshud, håller med fourlegs i det fallet. Det här är inte ok, jag blir nästan förbannad faktist när jag läser detta. A och O är att kunna urskilja en hälta, därför bör behandlare be att få se hästen i rörelse. Finns hälta ska andra frågan vara vad sa veterinär, första frågan ska vara har hästen träffat en veterinär.

Alltså jag är utbildad kiropraktor, TS inlägg ger mig gåshud, håller med fourlegs i det fallet. Det här är inte ok, jag blir nästan förbannad faktist när jag läser detta. A och O är att kunna urskilja en hälta, därför bör behandlare be att få se hästen i rörelse. Finns hälta ska andra frågan vara vad sa veterinär, första frågan ska vara har hästen träffat en veterinär.

Jag håller med helt och hållet! Har hästen problem så ska behandlaren fråga redan vid tidsbeställningen vad veterinären säger och fråga så att veterinären okejar behandlingen. Gör inte behandlaren det så får de inte komma hit för det är så oseriöst att jag inte vill ha dem nära mina hästar. Alternativa behandlingar kan vara jättebra men de är ett komplement som kommer efter veterinärkonsultation (om hästen inte är frisk alltså), inte ett alternativ till veterinärvård, något som många tycks glömma.

Jag förstår inte vad en låsning är, kan någon vänlig själ förklara?
En låsning kan orsakas av en muskelspänning eller att något hamnat snett efter trauma. Jag var med om en bilolycka för drygt fyra år sedan och bl a bröt fem revben. Jag hade svårt att andas normalt efter olyckan då ett av revbenen "hamnat i felläge" och det tog nog två år att rätta till. Djupa andetag var helt enkelt omöjligt och jag har fortfarande problem emellanåt med framförallt min bröstrygg pga muskelspänningar och brosk, nu kan jag däremot ta djupa andetag igen.

Jag är inte kiropraktor. Men jag är sambo med en som jobbar med human och häst. Och jobbar själv en hel del med rehab.

Det kan ju ske att hästen rör sig just då man gör manipuleringen. Men man vill ha dem still och så avspända det går för att minimera våldet man måste applicera för att lossa låsningar.
För att minska kraften och minska risk för skada vill man ha se till att när man satsar ska leden bara kunna röra sig i vissa vinklar. Om de spänner sig måste mer kraft till och man vet inte om manipulationen kommer ta sas.
Om de rör sig/står i fel läge så får man ev inte leden i rätt lägen.

Min sambo vill alltid se hästarna i rörelse. Och är det veterinärt rör han inte hästarna. Då rek han vet och ev typ av undersökn/behandling.

Jag tror han har ett par hästar som har återkommande problem. Men som inte är veterinära alt vet har rek att de använder sig av min sambo.

Som Kiro kan man bara öppna upp leden och göra så att den kan röra sig så som den biomekaniskt ska. Sen är det upp till ryttaren att förvalta och träna rätt så inte låsningen återkommer.
Ändrar man inte ngt i träningen är risken stor att låsningen återkommer.

Sen finns det hästar som har fysiska tillkortakommanden som inte är veterinärt och som rids av proffs som behöver justeras lite 1-2 ggr/år.

Sen är ju en del rädda för att tala om för sina kunder att de tex är för stora för sin häst, rider för dåligt, försöker göra för svåra saker etc.
En del är rädda att tappa kunder då.

Har hästarna också kass sadel, dåligt fixade tänder eller kassa hovar är kirons jobb eg bortkastat.
Det vågar inte alla säga. Och de kan heller inte nog alltid själva om de bitarna.

Jag förstår inte vad en låsning är, kan någon vänlig själ förklara?

En låsning är i mina lekmanstermer kortfattat att det av muskelspänningar eller yttre trauma blivit så att leden inte har full rörlighet. Det brukar pratas om ett vakum i leden. När man manipulerar knakar det ibland. Det är vakumet som släpper och man får igen full rörlighet.

Men ts har väl inte skrivit något om hälta, enbart låsning? Jag har själv haft en där kiro fått komma lite då och då just för låsning orsakad av min ridning. Det hade ingen vet i världen kunnat avhjälpa.

Men ts har väl inte skrivit något om hälta, enbart låsning? Jag har själv haft en där kiro fått komma lite då och då just för låsning orsakad av min ridning. Det hade ingen vet i världen kunnat avhjälpa.
Det första en behandlare MÅSTE göra är att säkerställa så hälta inte finns, alla hästägare ser inte hältan ofta för att man blir lite hemmablind. Att sedan behandla samma problem flera gånger borde ge en massa varningssignaler, här bör man säga ifrån.

En låsning är en sak i sig, men vad kommer först? Hönan eller ägget? Får man tillbaka en patient som har samma problem som tidigare, då ska man säga nej och hänvisa till en veterinär utredning. När den är gjord, kan man med hjälp av den fortsätta behandling, inte förr.

I en behandling måste även andra faktorer ses över, beroende på problem. Passar sadeln? Har hästen fått regelbunden översyn av tänderna, hur ser hästen ut i hull? Massor av saker måste ses över, en annan viktig punkt är hovvården, hur ser den ut? Ja det är många frågor som måste ställas, många på plats.

Min equiterapeut (som jobbar med sina händer och kropp som verktyg) har alltid sagt att "kommer det någon med en hammare, så låt hen inte komma i närheten av din häst!". Sådan kraftiga "grepp" ska enligt henne inte behövas! Jag hade varit skeptisk i ditt fall.

Min equiterapeut (som jobbar med sina händer och kropp som verktyg) har alltid sagt att "kommer det någon med en hammare, så låt hen inte komma i närheten av din häst!". Sådan kraftiga "grepp" ska enligt henne inte behövas! Jag hade varit skeptisk i ditt fall.
Och jag ogillar behandlare som kritiserar andras kunskaper, även det är för mig ett oseriöst tecken.

Men alltså, ingen häst ska väl behöva behandlas regelbundet för samma sak? I så fall finns det ju en underliggande orsak som inte är åtgärdad.
Den enda gången jag har blivit rekommenderad liknade behandling var när min häst hade gått omkull i hagen. Då tyckte veterinären, efter att ha röntgat och ultraljudat och inte upptäckt några skador, att det kunde vara bra med en kiropraktorkoll efter ett tag så att hästen kändes fräsch.

Tack för alla svar! Det blir nog att jag bokar tid hos han jag använt mig av tidigare, oavsett så kommer jag inte anlita kiropraktorn jag skrev om i första inlägget.

Equiterapeuter har väldigt lite utbildning inom manipulation. De ska lära sig så väldigt många olika behandlingsformer att de bara kan lära sig lite om varje på den begränsade tiden.

En Kiro går fler år i utbildning. Och måste först jobba med avlidna.
Det gör man inte som equiterapeut.

Hammaren används inte för att slå så hårt att någon flyttar sig.
Man slår en snabbt slag för att få en exakt träffyta och extremt snabb timeing. Det gör man för att väcka rätt reflexer till liv. Oftast på hästar som varit jävligt stumma i ryggen länge och inte längre har normala reflexer kvar.

Jag går mkt till Kiro själv pga kroniska skador.
Men har varit kinkig i att det behövs på häst.
Nu ser jag att det går att lösa saker jag skulle få böka med i en månad på en behandling.

Min sambo fick ge min häst en hammare första gången han fick behandling, efter långrandig skada med total vila.
Sen dess har han fått behandlas efter att gått med dåliga tänder. Och efter en hagvurpa.
Han mår fint och är varken beroende av fortsatt Kiro eller förstörd efter den där träffen med hammaren.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 112
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar