Kiropraktor, massör, equiterapeut osv

Madeira

Trådstartare
Jag ska ringa ut någon av dessa till min häst för en genomgång. Hästen är frisk men innan jag sätter igång och tränar vill jag inte att han ska ha massa låsningar och annat som kan finnas där och bråka.

Men Vilken? Vad är det för skillnad på dem?

Jag misstänker att massör + kiropraktor är det jag söker?
Men alla dessa med olika laser behandlingar och allt vad det finns, är det något att satsa på?

Man satsar på en vårdgivare som ger den vård hästen har behov av, och inte den som prånglar på er behandlingar och fodertillskott för att öka sin försäljning.

Jag skulle ta någon som fått fina omdömen av någon jag litar på. Sen vilken utbildning de har kvittar nog, vad de gör skiljer nog ofta mer på person.
En kiro vill ofta hålla på och "knäcka leder", då kanske en massör eller hellre ett equiterapeut som fokuserar mer på mjukdelar, stretch och träningsupplägg.

Jag skulle ta någon som fått fina omdömen av någon jag litar på. Sen vilken utbildning de har kvittar nog, vad de gör skiljer nog ofta mer på person.
En kiro vill ofta hålla på och "knäcka leder", då kanske en massör eller hellre ett equiterapeut som fokuserar mer på mjukdelar, stretch och träningsupplägg.
Knäcka leder? Men nu har du väl fått saker och ting om bakfoten. ;) En seriös utbildad kiropraktor har en betydligt längre utbildning med specialinriktning, medan en equiterapuet utbildas på många nivåer under en kort tid. Men inget utesluter varken det ena eller andra kan jag tycka, man tar referenser helt enkelt.

Jag håller mig till naprapat, kiropraktor eller osteopat som helst även jobbar med meniskor, har helt enkelt inte läst om några andra med utbildning jag vill att någon jag använder bör ha.

Och jag använder själv antingen massör eller kiropraktor, har en av vardera kategori som jag använt mig av i 5 år. Båda har minst 5års utbildning och är väldigt erfarna & kompetenta.
Equiterapeut är inget jag skulle använda mig av, har tyvärr inte träffat någon som har känts genuint utbildad och kunnig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama