Kiropraktor - första besöket

Loppz

Trådstartare
Hej hopp!
Ska på mitt första kiropraktorbesök på onsdag:crazy:
Då min tränare tycker jag är sned i bäcknet samt höger axel skjuts fram, vid exempel vid hoppning och galoppfattningar.

Jag har ingen värk när jag går/cyklar/sitter i skolan, men efter ett ridpass och man kommer hem och sätter sig i soffan så "dunkar" det i höften/svanken/höger skulderblad.
Strechar efter varje ridpass efter pojkvännen upplagda schema (visa utbildningar inom anatomi)

Hur ska jag förbereda mej inför första besöket? Ska jag rida dagarna innan eller inte?
Hur blir det med dagarna efter? Ingen ridning för att ev allt ska stabilisera sig, om h*n dragit och slitit i mej? (alla är individer, jag vet:) )

Hur var ert första besök?

Sv: Kiropraktor - första besöket

Mitt första besök var lääänge sen så det minns jag inte. :D Har gått rätt mkt hos kiro.

Du behöver inte förbereda dig på ngt sätt alls. Rid som vanligt och rör dig som du brukar. Kiro kommer ju först att kolla om du är sned och var o sen massera och mjuka upp. Efter det knäcker man lite vid behov och så lite massage igen efteråt.

Man ska ta det lite lugnt efteråt. En långvarig snedhet är ju ganska jobbig efter som att ligament och muskler är formade efter den. Så det går lätt tillbaka. För mig går det tillbaka bara jag lägger mig o sover för jag har en så dum snedhet i mitt bäcken. Funderar på stödkorset nu. :crazy:

Är det ngt redigt som är snet så kanske man ska vila ett tag från ridningen. När jag ramlat o landat på svanskotan fick jag ordinerat ridförbud på några dagar (kanske var en hel vecka tom). Men i övrigt räcker det nog med att du ser till att inte göra ngt drastiskt som att ramla av eller träna hårt närmaste 2 dagarna eller så. Jag tror att det är lite olika från olika kiro. Fråga det när du är där.

Tack för svar:D

Misstänkte det kunde vara nån vila från träning efteråt, pga av det du sa om att musklerna o ligament är formade efter snedheten:)

Ja, du kan säkert göra vardagliga saker. Men man behöver ju inte träna. En lugn ridtur tror jag iof inte gör så mkt sålänge du inte ramlar av eller liknande. :) Iaf brukar det vara ok från min kiro. Men det beror ju på vad för snedhet du har också kanske, och hur allvarlig.

Jag var på mitt första besök för ca 1 månad sedan - läskigt! :crazy:
Men jisses vilken skillnad jag märkte! :idea:
Jag var lite sned, något jag misstänkt.
Sen hade jag två stora låsningar - en i ländryggen och en mellan skulderbladen. Den mellan skulderbladen förklarar varför jag har haft så svårt att sitta bra när jag rider - att bli rak och få tillbaka axlarna var omöjligt innan, nu blir det rätt med en gång!
Var på återbesök i måndags, var mycket bättre mellan skulderbladen men i ländryggen har jag fortfarande problem. Muskelspänningar drar en kota fel..
Det lustiga är att jag har samma problem som både mamma, lillebror och moster! Något som ligger i generna..:o

Men du behöver inte förbereda dig, rid som vanligt.
Jag kunde gärna rida samma dag jag varit där men skulle helst inte hoppa eller liknande som kunde innebära plötsliga ryck eller stötar..

Jag hade en betydande snedhet i mitt bäcken efter en avramling som skedde 9 månader innan första behandlingen, fick inte rida eller lyfta på en vecka efter de "viktigaste" besöken (3 dagar på de andra) - skulle däremot röra på mig (promenader). Fick även inlägg i ena skon i tre månader för att bäckenet skulle stanna i rätt position, ligament och senor som sträckts ut (anledningen till snedheten) skulle dra sig tillbaka - benets uskler/senor hade däremot förkortats och tänjdes ut med stretching.
Det var ingen jättelätt grej att fixa, i och med att bäckenet tippat både framåt och åt sidan men nu är jag så gott som rak igen :D

Hej hopp;) Du behöver inte förbereda dig alls, mer än att försöka slappna av när du är där så går allt lättare. Det är nog väldigt individuellt hur man bör göra efteråt beroende på vad som varit fel osv men säger han inget får du fråga kiropraktorn hur du ska sköta om dig efter besöket. Jag har hemsk mkt låsningar mm så jag blev oridnerad vila, inte lyfta tungt eller rida på 5 dagar, men som sagt det är olika...

KL

Jag har också funderat på att gå till en kiropraktor. Jag upptäckte för ett tag sen att jag satt lite konstigt när jag red, nu har det iofs blivit mycket bättre, men ibland har jag kännt av det. Då hjälper det att jag rättar upp mig.
Men jag funderar på om det kanske kan vara något fel, det sägs ju att de flesta är lite sneda.

Men eftersom jag är ganska fattig så har jag skjutit upp det.
Hur mycket kostar det egentligen att gå till en kiropraktor? Tycker det känns dumt att ringa och fråga och sen: Okej, tack så mycket för hjälpen, hel då!

Jag förstår att det skiljer en del, men på ett ungefär. Vad rör det sig om, min och max på ett ungefär. Så att jag vet vad jag behöver skramla ihop innan jag kan gå dit.

Det är lite olika.
Min kommande tar 400 kr första besöket och 360 kr för alla andra.
Denna kiropraktor tar inte per timme iallfall. Vet inte hur det är hos andra.

Man kan alltid ringa & fråga det är ju ingen som ser en geonom luren:) min tar 450kr så håller han på så länge som det behövs. Det är nog olika hur mkt de kostar.

Det var ju inte så fraligt. Får hoppa över några träningar så har jag snart fått ihop det. Ja, fråga kan man alltid, tycker bara att det är lite pinsamt att bara ringa och fråga det. Får klura ut någon annan fråga så kan jag låtsas att jag ringer i ett annat syfte:angel:
Gud va fjantig jag är:crazy:

Nu har jag vatt där:D
Det var inte så farligt!:idea:

Dock knäckte han inte till så mkt för att det var muskler inne i höften som var svaga som drog samt inte drog i bäcknet. Så en höftbenet lutade fram och andra bak. Samt fick övningar att göra som skulle motverkar att jag svankade så mkt, vilket han trodde oxå kom från det.

Återbesök om 2 veckor. Han sa att bäcknet troligtvis var fel då igen men att musklerna blivit starkare som kunde hålla det på plats.

Han var lite insatt i ridsporten så han förstod att om jag är sned blir hästen sned och kan inte utföra sin uppgift korrekt.

Va skönt!

"min" kiropraktor behandlar många ryttare, mest tävlingsryttare, som fått värk etc. De har ofta varit sneda och oftast finns en avramling som anledning men det kan ha varit för många år sen, de blir tillrättalagda och sen när de rider så går hästen mycket bättre! Så så fort hästen började bete sig annorlunda igen så kom de tillbaka till honom först innan de gick igenom hästen :p

Jag hade varit sned i mååånga år, red med ett stigläder ett hål längre än det andra men inte lidit av det. Var till kiro för ett år sen, akut eftersom jag då fått hiskeligt ont. Jag var JÄTTEsned! :O
Efter det satt jag otroligt mkt bättre i sadeln, fick inte värk i höger sittben eller höger sida av ryggen längre!

För två månader sen märkte jag att hästen började bita sig fast i högersidan plus att jag kände mig lite sned uppe på honom. I måndags var jag till kiron igen och mkt riktigt - jag var lite sned igen fast inte alls lika gravt som förra gången! ska bli spännande och se hur hästen reagerar i morgon på träningspasset! Hästen ska få genomgång av massör ifall han fått spänningar av min sneda sits.

Måste fråga, hur gick du tillväga för att få komma till kiro? Går du privat eller via landsting?

Jag tycker det känns så lustigt att ringa och få tid hos läkare för remiss. Vad säger man? "Hej jag tycker jag är sned?" :p Är ganska säker på att min snedhet sitter i höften och kan ordnas till. Brukar de ta detta seriöst? Det påverkar ju ridningen väldigt mkt men inte mitt liv annars - tror jag...

Jag har också fått göra så - rida med ett hål kortare på ena sidan. Det har jag gjort ändå sen jag var 11-12 år gammal...

Oh, oh... jag undrar också *räcker upp en hand*

Jag har börjat samla ihop mod (läs pengar) för att gå till kiron och kolla om något är snett. hehe :p

Om man går via vårdcentralen kostar det väl inte mer än ett läkarbesök, eller?

Jag vet inte alls. Jag visste inte om man kunde gå genom läkare, så därför undrar jag. Jag är bara 18 och då är det väl fortfarande gratis att gå till vårdcentralen (har jag för mig, har inte varit hos doktorn på lääänge). Om man kan gå genom vårdecemtralen och det inte blir dyrare så hade ju det varit bra.

Gäller det även om man inte har värk. För jag har ju liksom inga bevis, mer än min egen känsla. Jag har inte ont nånstans men det känns snett och ser ibland också väldigt snett ut. Alltså att jag sitter snett, men jag tror (och en del andra här på buke när jag frågade om det sist) att min sneda sits kan bero på snedhet i muskulatur eller bäcken.
Så jag vill gå och kolla om jag är sned eller inte, kan man ändå gå genom vårdcentralen?

Jag vet inte om man kan gå genom vårdcentralen, men man tycker ju det borde gå att uppsöka en läkare & be om en remiss pga värk.
Jag var till företagsläkaren men de trodde inte att mina problem kom från nacken & ryggen så det funkade inte där iaf. De ville bara skriva ut anti inflamatoriskt & att jag skulle träna.... men de hade fel ingen träning i värden hade hjälpt:grin:
Jag tröttnade på FL & tog kontakt med en kiro själv & han hade svaret på alla mina problem. Vi har tur på mitt jobb så vi får 3 betalda besök hos kiro genom facket / arbetsgivaren.

Måste fråga, hur gick du tillväga för att få komma till kiro? Går du privat eller via landsting?

Jag tycker det känns så lustigt att ringa och få tid hos läkare för remiss. Vad säger man? "Hej jag tycker jag är sned?" :p Är ganska säker på att min snedhet sitter i höften och kan ordnas till. Brukar de ta detta seriöst? Det påverkar ju ridningen väldigt mkt men inte mitt liv annars - tror jag...

Jag gick hos privat.

Ringde och sa:
"Hej! Mitt namn är x x och jag är ny kund."

Sen har man ett samtal med kiropraktor om vad man själv känner och var man har "ont".:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka