Kiropraktor/ET-behandling på medicinerad häst

Netted

Trådstartare
Min häst är inne på 10:e dagen med Metacam och vet. har ordinerat 12 dagar. Vi skrittar lite smått (för hand och töm), även det på vets. order. för att återkomma om någon månad. (Om det är relevant i frågeställningen så förklarar jag givetvis gärna varför)

Imorgon kommer kiropraktorn (de masserar och gör även akupunktur osv) och jag undrar således om det är särskilt smart egentligen att låta dem kolla upp henne? Hon kommer inte ha fått Metacam på 29 timmar då jag tänkt ge henne det efteråt. Sitter effekten i efter så många timmar?

Det kommer ju givetvis inte vara någon skillnad på när de känner igenom hästen, jag funderade mer lite på att de liksom inte kan se hur hästen reagerar eller att denne kanske då inte t.ex. utåt sett visar något pga smärtstillande.

Hur är det egentligen? Jag är väldigt intresserad och har varit med en del, men det här är en ny frågeställning från min sida som jag aldrig har mött.

Sv: Kiropraktor/ET-behandling på medicinerad häst

Sanningen är den att det inte bara är osmart, det är inte ens tillåtet numera.

Om du tittar här http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?pageid=42065
och läser de två dokumenten så kommer du att se varför det inte är ok. Såvitt jag vet är ännu ingen kiropraktor eller ET godkänd av jordbruksverket, och räknas alltså inte som djurvårdpersonal.

Kiropraktorn får INTE behandla häst under medicinering.

Boj har rätt.
Utöver det så är det med vissa skador rent ut olämpligt att manipulera kroppen då man kan blanda in fler aspekter som då förändras i kroppen och gör att skadan förvärras.

Ah okej, då hade jag rätt i de funderingar som jag har haft! Tack så mycket :)

En fråga till då, det borde väl rimligtvis vara karensen på 14 dagar som gäller då?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 103
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 884
Senast: skuggi
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka