Kiropraktik bara för att kolla att allt är okej?

P

persika

Jag funderar på att ta ut kiropraktor till min häst. Jag har precis fått hem henne igen efter ca 2 månaders uppehåll, och har upptäckt att det "står upp" 2-3 kotor vid slutet av ryggen. Det kanske inte är någonting, men jag vill mest kolla att allt står rätt till med henne innan vi börjar träna igen (hon är för tillfället väldigt klent musklad). Hon är lite till åren kommen och vad jag vet har hon aldrig kollats hos t ex en kiropraktor förut.

Jag är inte så kunnig på detta ämne med alternativ behandling... Ska man först kontakta veterinär? Och sedan; kiropraktor, equiterapeut eller något annat? Har läst att det inte finns någon direkt utbildning för hästkiropraktorer..?

Sv: Kiropraktik bara för att kolla att allt är okej?

har själv haft en equiterapeut ute till min häst och han fick bort en spänning efter en gång och började belasta om (hade tidiagre gått och avbelastat högersidan). Dom kan ju lite kiropraktik oxå, den som var ut till oss hade iaf gått en 2-3 årig utbildning... Vet inte hur det är emd kiropraktorer....

Av det du beskriver så låter det som en sträckning/låsning i ländryggen. Ömmar hästen om du trycker där? Om inte är det kanske en gammal, utläkt skada.

låsning?? ...det ska vara nåt väldigt allvarligt innan benen börjar sticka ut hit och dit :angel:

till TS:
det låter absolut bara som en omusklad häst.
tornutskotten i ryggen kan börja synas när hästen tappat hull och muskler på ryggen. det är ganska vanligt att tornutskotten i ländryggen syns på hästar med tendens till svank/karprygg och det är inte så konstigt. (mitt lite överbyggda sto ser man dom alltid på när hon vilat en period. "försvinner" igen när hon musklat upp sig igen). speciellt om hästen är gammal.
se till att hästen får i sig en välbalanserad foderstat där den får sitt proteinbehov tillgodosett, och ge lite extra protein så hon får chans att biffa upp sig!
men att ta ut en equiterapeut är aldrig fel inför igångsättning av en gammal och omusklad häst.

seriösa equiterapeuter vill att hästen ska vara frisk alt blivit diagnosticerad av veterinär innan de behandlar. ring till den eqt du tänkte dig och fråga hur just h*n gör, och du kan ju fråga om vilka behandlingar denne utför, vissa eqt utför kiropraktik, vissa gör det inte.

Jag uppfattar inte alls att "ben" sticker upp här och var. Gjorde dem det vore det ju synnerligen underligt och troligtvis allvarligt. Jag tolkar att det blivit en förhårdnad över ett par tornutskott i ländryggen, vilket är exakt vad som händer om du får en muskelsträckning och låsning i ländryggen.
Det är alltså inte tornutskotten som är hårda utan muskeln som ansluter. Den är inflammerad och synnerligen hård, allra helst om de gått med skadan en längre tid.
Jag vet, jag har sett två hästar på kort tid med den diagnosen (veterinär diagnos). Den ena hästen var min egen.

Det behöver givetvis inte vara fallet för TS häst, men om hästen smärtreagerar vid tryck över deformationen hade jag lagt en tia på mitt förslag.

Jag funderar på att ta ut kiropraktor till min häst. Jag har precis fått hem henne igen efter ca 2 månaders uppehåll, och har upptäckt att det "står upp" 2-3 kotor vid slutet av ryggen. Det kanske inte är någonting, men jag vill mest kolla att allt står rätt till med henne innan vi börjar träna igen (hon är för tillfället väldigt klent musklad). Hon är lite till åren kommen och vad jag vet har hon aldrig kollats hos t ex en kiropraktor förut.

Jag är inte så kunnig på detta ämne med alternativ behandling... Ska man först kontakta veterinär? Och sedan; kiropraktor, equiterapeut eller något annat? Har läst att det inte finns någon direkt utbildning för hästkiropraktorer..?

Om dig veterligen inte hästen är sjuk på något vis så räcker det ju med kiropraktor/equiterapeut. Det är alltid bra att ta till experthjälp innan man rider igång en häst. Gärna även vet om hästen skall prestera. I ditt fall låter det som om du bara skall allroundrida då hästen är äldre, då kanske vetutgifter är lite onödiga.

Equiterapeuten kommer regelbundet till mig.

Hälsning Maja

hittade denna gamla tråd igen..

Har haft ute equiterapeut nyligen, i samband med hältutredningen som startades för ett par veckor sedan, och denne konstaterade att var flera låsningar i ländryggen det rörde sig om, plus att hon är generellt spänd där. Om jag bara lyssnat på min inre röst från början.. :mad: Men får trösta mig med att jag iaf började med veterinären först vilket man alltid ska göra om man misstänker att det är något fel på hästen (hon genomgår nu en hältutredning och det har konstaterats ganska mkt om man säger så).

snälla alla därute för hästarnas bästa: Lär av mitt misstag och kolla hellre upp en sak en gång för mycket än en gång för lite, det tjänar man alltid på och kan aldrig skada utan bara hjälpa. Lita på känslan. Så gott som alltid möts man av folk som bara viftar iväg det och säger "det är säkert ingenting." Bättre att ta det säkra före det osäkra! Speciellt när man hör folk säga att "hästen bara är så". Det finns alltid en anledning till varför den gör på ett speciellt sätt.

jag brukar ta ut kiropraktorn till min häst ibland för att kolla att han är ok. kan ju finnas nån spänning eller snehet man själv inte märker. om hästen är helt ok så får den i alla fall en helkropps massage.
Min häst blir helt tokigt när kiropraktorn kommer, en av de bästa sakerna han vet är när han kommer =)

om du skulle behöva veterinäs så säger nog kiropraktorn de. eller tvärtom...

hittade denna gamla tråd igen..

Har haft ute equiterapeut nyligen, i samband med hältutredningen som startades för ett par veckor sedan, och denne konstaterade att var flera låsningar i ländryggen det rörde sig om, plus att hon är generellt spänd där. Om jag bara lyssnat på min inre röst från början.. :mad: Men får trösta mig med att jag iaf började med veterinären först vilket man alltid ska göra om man misstänker att det är något fel på hästen (hon genomgår nu en hältutredning och det har konstaterats ganska mkt om man säger så).

snälla alla därute för hästarnas bästa: Lär av mitt misstag och kolla hellre upp en sak en gång för mycket än en gång för lite, det tjänar man alltid på och kan aldrig skada utan bara hjälpa. Lita på känslan. Så gott som alltid möts man av folk som bara viftar iväg det och säger "det är säkert ingenting." Bättre att ta det säkra före det osäkra! Speciellt när man hör folk säga att "hästen bara är så". Det finns alltid en anledning till varför den gör på ett speciellt sätt.

Skönt att höra att jag inte var ute och "cyklade".
Denna typ av skada är vanligare än vad folk tror. Vissa hästar kan gå med den "lättare" än andra utan att påverkas så mycket. Har man en gång sett det och vet vad det innebär får man en hökblick...
Tyvärr drabbas väldigt många hästar av kotledsinflammationer fram, behandlas och får tillbaka det - om och om igen, när de får dessa problem om ingen uppmärksammar grundorsaken.
Min häst har äntligen blivit friskförklarad och är fullt träningsbar igen efter runt 9 månaders täta besök till veterinär och kiropraktor. Gudskelov helt utan hältor efter vägen!

låsning?? ...det ska vara nåt väldigt allvarligt innan benen börjar sticka ut hit och dit :angel:

till TS:
det låter absolut bara som en omusklad häst.
tornutskotten i ryggen kan börja synas när hästen tappat hull och muskler på ryggen. det är ganska vanligt att tornutskotten i ländryggen syns på hästar med tendens till svank/karprygg och det är inte så konstigt.

Gud va du lugna ner mina nerver just nu . Mitt sto såg ut så när hon vilat ett tag, alltså "kotorna" (?) stack upp, ganska långt bak på ryggen, inte mkt med lite grann.
O jag va helnervös & skulle ta ut veterinär & röntga & ha mig , men nu när hon är musklad igen så syns dom inte ... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 278
Senast: Sailo
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka