Kinsky i Sverige?

Conversation Piece

Trådstartare
Är det någon som har info om kinskyhästar i Sverige? Är de vanliga här? Vad kostar de (även att importera är intressant)?

Jag har hittat den engelska hemsidan, men inget om svenska hästar.

Sv: Kinsky i Sverige?

Det kanske är någon som har varit i Tjeckien på semster? Såg ni något av hästhållningen där? (Kinskyn är en tjeckisk ras.)

Se där! Då har man lärt sig något nytt igen!
Tror att du får bli den första att importera en kinsky hit!

Vet du hur det är med tersk-hästar i sverige förresten?

Rysk ras. Själva originalet är vad jag har förstått utdött - men i ryssland avlar man fortfarande fram en ras man kallar tersk. Någonstans har jag sett en tersk-korsning här i sverige - och då undrar man ju om det månne finns något renrasigt exemplar också? Vore kul att veta om någon känner till något!

Om det bara finns 1000 individer av rasen i hela världen, vilket jag tyckte mig förstå från länken ovan kan man nog våga gissa att de inte är vanliga i Sverige;)

Jo, tersk-hästen som den ser ut i dag påminner en del om arab men är något större och kraftigare. De brukar finnas med i rasböcker, men i verkligheten har jag aldrig sett till någon. Mer än den här korsningen då.

Fanns en kinsky hingst här nere i skåne, men han är såld till england tyvärr........ Han hette Perlino

Den har jag sett bilder på. Och jag har fått kontakt med kvinnan som hade honom. Hon hjälper mig att komma vidare i mina efterforskningar om rasen.

Nej, nej inte byta för Guds skull!

Jag ska utöka! Men jag måste lära mig mycket mer först.

Håll med om att de är vackra!

Jag förstår! Du vill ha lite färg bland dina ljusbruna, mörkbruna, svartbruna och brunbruna! :idea:

Förresten finns det ingenting som heter "för många hästar" om någon frågar. Sådeså!
(Själv har jag aldrig haft fler än tre, men det var för att föräldrarna var snabba att hyra ut resterande 7 boxar i stallet. Helt onödigt tycker jag! :mad:)

Jag var ung och dum! :D
Nu är jag lite äldre, men det är nog det enda som förändrats. :angel:

Åter till ursprungsämnet.
Varför är kinskyn så speciell? Vad är det som skiljer den från ett vanligt halvblod?

Bara färgen?
En bra häst har ingen färg säger dom, men det tror jag inte på.
Klart den måste ha färg, annars är den ju genomskinlig! :idea:

Jag såg några bruna flimra förbi där! :D

I beskrivningen av rasen står det också att hästen är modig, nyfiken och lätthanterlig. Precis sådana hästar vill jag föda upp!

Historiskt har rasen varit nära att utrotas. Jag tycker att det låter intressant.

Så inte bara vackra, trevliga också. Men jag har ju inte träffat en enda. Jag ska ta reda på mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 640
Senast: Sel
·
Tjatter Någon som gift sig på Drop in vigsel? Vi snubblade över info om att det ska hållas i en kyrka nära oss i sommar och det känns som att...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama