Kingston - så dåligt rykte som alla säger?

Sv: Kingston - så dåligt rykte som alla säger?

det här med att den är obekväm måste väl ändå vara väldigt individuellt? Jag har själv inte ridit i dem, men själv så avskyr jag tex Srubben sadlarn medans vissa tycker att dem är jättesköna osv

Bison skrev:
det här med att den är obekväm måste väl ändå vara väldigt individuellt? Jag har själv inte ridit i dem, men själv så avskyr jag tex Srubben sadlarn medans vissa tycker att dem är jättesköna osv

Då är vi två som är emot stübbens hårda säten, jag är inte ensam! :D

Köpte en dressyr sadel..det var det värsta jag ridit i....blä.Och inte en enda häst i stallet kunde ha det(ett stall på 20 hästar typ)
Dåligt gjord,färgen var dassig,sätesstorleken..väldigt konstig osv.
Sen har jag haft ett kingstone träns som jag var nöjd med faktiskt:)

Vad högst märkligt då att min föredetting till häst kunde ha en Kingston..och ändå hade jag testat ganska många MÄRKES sadlar...Är jag usel hästägare då ? Men jag kanske skulle tagit en märkessadel som inte passade bara för den var dyr och hade ett känt märke. Vad kul att just du kan se på en bild att Kingston inte passar en endaste häst i hela Sverige...jag som trodde sadlar måste provas på hästen först innan man kan uttala sig om det passar eller ej. Min Kingston håller både färg och form ännu efter så många år...annat kan jag säga om den ena märkessadeln. Så kan det gå.

Mynta2 skrev:
Vad högst märkligt då att min föredetting till häst kunde ha en Kingston..och ändå hade jag testat ganska många MÄRKES sadlar...Är jag usel hästägare då ? Men jag kanske skulle tagit en märkessadel som inte passade bara för den var dyr och hade ett känt märke. Vad kul att just du kan se på en bild att Kingston inte passar en endaste häst i hela Sverige...jag som troon hästdde sadlar måste provas på hästen först innan man kan uttala sig om det passar eller ej. Min Kingston håller både färg och form ännu efter så många år...annat kan jag säga om den ena märkessadeln. Så kan det gå.

Tänk att det faktiskt fanns folk som hade provat den och något ännu otroligare, den PASSADE, har en känsla av att det finns fler lyckligare ägare till dessa sadlar ute i Sverige, ge inte upp kampen. :smirk:

Lite pep-talk till er i underläge, men någon häst måste ju sadeln ligga bra på och någon måste väl ha en rumpa som passar i den?

Kolla på bilden ovan då. Jag är Inte ensam om att tycka att den ser helt felgjord ut. Möjligen att den kan passa en häst som är lika konstig i ryggen som sadelns utformning... Och oavsett, sadlar som kostar så lite är Skräp, fråga en sadelmakare vad läder kostar. Bara lädret i en märkessadel kostar minst 5000-6000!!! :smirk:

ecssory skrev:
Denna typ av sadlar säljs enbart av två anledningar:

1. Tack vare att köparna är okunniga.

2. Tack vare att köparna inte har råd med annan sadel.

1.Det där behöver ju faktiskt inte stämma på ALLA, jag fick hjälp av en sadelutprovare som tyckte att denna låg jätte bra!

2.Nej, det behöver heller inte ha något att göra med ekonomin.Jag testade i samma veva ut Frank Baines sadlar och sadlar i samma prisklass till min häst men dessa låg dåligt.Varför ska jag då köpa en annan sadel??

Centaur skrev:
Kolla på bilden ovan då. Jag är Inte ensam om att tycka att den ser helt felgjord ut. Möjligen att den kan passa en häst som är lika konstig i ryggen som sadelns utformning... Och oavsett, sadlar som kostar så lite är Skräp, fråga en sadelmakare vad läder kostar. Bara lädret i en märkessadel kostar minst 5000-6000!!! :smirk:

Man behöver väl inte stirra sig blind på hoppsadeln, för ja, den ser nte ut osm min sadel i alla fall, men jag har setwt allroundsadeln både i katalogeon och irl och den ser ut som vilken sadel som helst. :)
Har förresten alltid sadelmakare ute när det är dags för sadelprovning och även om jag inte är köparen så är jag så got som alltid med, riktigt intressant och lärorikt.

Ett exempel är att de provade 5 olika sadlar av varierande modell på en häst och ingen passade, så tog sadelmkaren fram en ett år gammal pinto-sadel som låg helt perfekt.

Så även billiga sadlar måste ju passa nån häst....

Vår Kingston passade väldigt bra på hästen, men den passade inte någon av oss ryttare...

Håller med... tycker denna typ av trådar om att förkasta eller inte förkasta vissa sadel märken är helt värdelösa, inklusive generell märkes bannlysning pga att en viss sadel inte passat en viss häst, eller "att man hört" att de inte passar eller ditt och datt.... Sadel tillpassning är så oerhört individuell beroende på både häst och ryttare att jag finner debatt om märken osv förkastlig och slöseri på tid....

Själv tycker jag att det verkar vara en ganska hygglig lågprissadel.

Läderkvaliten på de två jag ridit i har inte alls varit speciellt dålig (fortfranade fina efter flera års användning), de har legat fint på hästarna och jag tycker inte att de var speciellt obekväma heller.

Tycka är ju en sak, men det är väl i verkligheten hos var och en person som är intressant eller hur ?? Saker och ting passar den eller den hästen, andra inte...så är det ju bara. Det är ju lika fel att alltid hävda tex att vuxna människor ska ha stl 17-18" på sitsen och barn/ungdomar 15-16., vilket man ofta får höra. Det är ju helt beroende på hur ryttaren är utformad själv. Den absolut skönaste sadeln jag suttit i var faktiskt en paketsadel från Börjes. Den låg alldels perfekt till hästen den var köpt till...efter 10 år som sadeln är nu håller den fortfarande färg och form ! Abolut sämsta jag använt var Morris/Nolan och Zaldi. Tycker mycket inom hästvärlden är lite väl för märkesfixerat, det måste ju provas och kollas och kännas rätt oavsett märket på saken. Både för häst/ryttare.

Vad exakt ser så felgjort ut?? I mina ögon har den faktiskt en mkt viktig egenskap som är Svårt att hitta bland andra sadlar - nämligen RUNDbossor som Inte skjuter ut bakom sitsen. Jag har en mkt kortryggad häst som det är nästan stört omöjligt att hitta sadel till, pga att nästan alla sadeltillverkare envisas med att göra med kilbossor. Stön!

Sen om sadeln passar i övrigt har jag ingen aning om, för jag tror inte Kingston görs i så Breda vidder som jag behöver.

Och sedan vad gäller att den är lågt skuren i framvalvet - spelar inte min häst någon roll heller, han har knappt någon manke.

Vari ligger själva felkonstruktion?? Mkt nyfiken!

De sadelmakare jag mött har enbart talat om att de enda sadlarna som är bra till din häst - är de som ligger bra på den - det har inget att göra med priset. Priset kan möjligen ha att göra med kvaliteten på läder osv, men hästen bryr sig inte, så länge inte bossorna är knöliga eller dyligt.

Jag har Allroundsadeln till min häst den passar bra på honom men jag får inte någon bra sits i den alls plus att man inte får så mycket stöd för knäna i den, den är också rätt så glidig att sitta i men har man helskodda så glider man inte så mycket iaf.

Lädret är det dålig kvalite på fast färgen är fin (tycker jag), lädret har inte blivit mjukt än fast jag har smörjt den en gång i veckan sen jag fick den (en månads sen), men men Den PASSAR ju hästen, det viktigaste :)

jag tycker iaf att bossorna slutar för "långt in", sätet fortsätter ju en bit efter bossorna slutat och har man stor rumpa eller vad man nu ska säga, och sitter upp hela sätet på sadeln så tycker jag den borde ge stort punkttryck längst bak där bossorna slutar - just för att de är för korta i förhållande till sitsen - och vikten fördelas på för liten yta.

mackan skrev:
Håller med... tycker denna typ av trådar om att förkasta eller inte förkasta vissa sadel märken är helt värdelösa, inklusive generell märkes bannlysning pga att en viss sadel inte passat en viss häst, eller "att man hört" att de inte passar eller ditt och datt.... Sadel tillpassning är så oerhört individuell beroende på både häst och ryttare att jag finner debatt om märken osv förkastlig och slöseri på tid....

Fast det är ju inte bara att förkasta eller inte, jag ville få en uppfattning om vad andra tyckte om sadeln, inte om märket!

korsningsponny skrev:
Jag har Allroundsadeln till min häst den passar bra på honom men jag får inte någon bra sits i den alls plus att man inte får så mycket stöd för knäna i den, den är också rätt så glidig att sitta i men har man helskodda så glider man inte så mycket iaf.

Lädret är det dålig kvalite på fast färgen är fin (tycker jag), lädret har inte blivit mjukt än fast jag har smörjt den en gång i veckan sen jag fick den (en månads sen), men men Den PASSAR ju hästen, det viktigaste :)

Självklart ska sadeln passa hästen bra, men även ryttaren.
Jag hade inte velat rida en sadel som var obekväm varenda dag om det så hade varit en Butet-sadel...

Nej, tvärt om!!! Det var en veterinär som är specialicerad på hästens tänder, ryggproblem och sadlar. Han håller nu på att konstruera en helt ny, egen sadel ihop med några till. Välkänt namn i Sverige!!

Detta var inte vid ovarsam hanterning, utan att man helt enkelt bröt av bommen med egen kraft. (Se mitt svar till CosmicQueen, ovan, vem som "påstått" detta)

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka