Kinfrö-linfrökaka

galoppirruette

Trådstartare
Linfrö-linfrökaka

Hejsan!
Vet att det finns trådar ang linfrö men jag gör en ny!:p

Vad är det för skillnad på ren linfrö mot linfrökaka? (om det är någon)

Har läst runt lite ang linfrön, hur man ska göra innan man fodrar med det. MEN blir inte riktigt klok på hur man ska gå tillväga med fröna.

Har krossade linfrön samma goda magstabiliserande egenskaper som hela linfrön?

Har linfrökaka samma goda magstabiliserande egenskaper som linfrön?

Om man ska blötlägga i varmt/kallt vatten om de ska kokas innan? (verkar finnas lite olika meningar gällande detta)

"Giftet" som finns i linfröna försvinner de då de kokas/blötläggs eller är de kvar i vattnet men har förstörts?

Om man ska fodra med linfrö för att få hästens bajs att vara mindre löst kan man lika gärna ge linfrökaka som linfrön?

Ger man linfrö/linfrökaka varje dag och hur mycket?

Linfröolja är ju bra för bla blank päls, mindre torr hud etc... Har linfrö/linfrökaka samma egenskaper som oljan?

Många frågor blev det... :confused:
Oerhört tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Kinfrö-linfrökaka

Har inte koll på såå många av de där frågorna men... Det viktiga med helalinfrön är att de hettas upp innan fodring. Antingen kokar man dem en stund i kastrull, eller bara häller kokande vatten direkt i den bunke man ska ta med till stallet. Efter upphettning är det helt ofarligt att ge, det giftiga ämnena är förstörda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 270
Foder & Strö Jag ska börja ge min häst linfrö och köpte hem en flaska linfröolja. Men hon vägrar äta all mat i krubban när oljan är i :crazy:. Kan...
2
Svar
34
· Visningar
4 131
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp