Sv: Kinda!

Jag bara håller på det för att du ska få en allt större triumf den vackra dagen då jag står där och ber om hjälp nova lilla :angel: :D

Hur kom du in i den här tråden förresten? Du ska ju domdera din åsna på annan ort dagen innan :devil: Var det enbart för att påpeka att jag åker till fel tävling, har valt fel sovplats och inte lyssnar på dig tillräckligt i övriga trådar? :angel:

kl

Sonen kommer och skall debutera en 4 åring, som han rider och tävlar åt uppfödaren, dock åkte jag på att jobba så jag får inte vara med och titta :(

*kl*

Nu är jag hemma från min Kinda-Norrköping-Katrineholmstur.

Är nöjd med tävlingen. Helt okej dressyr med ett galoppinslag i travprogrammet som resulterade i en fyra och dåliga (oexisterande) längningar av gångarterna = 57 straff. Nolla i hoppningen men knappast det tjusigaste vi åstadkommit (men vem fick till en bra framhoppning på den volten? :angel: ). Terrängen studsade han igenom utan att bry sig särskilt och det kändes att det börjar bli fånigt att rida runt i lättklass på honom nu. Dags att gå upp en klass så vi får anstränga oss lite igen. Placerade blir vi ändå aldrig om inte terrängen är lite utslagsgivande, våra dressyrer kommer vi inte så långt på :angel: och det hände inte så mycket under lördagens terräng. Några tidsfel här och var bara i stort sett.

Idag skötte han sig finfint och gjorde allt han skulle. Kändes skönt att se att han blivit så obrydd av gravar, titthinder osv och har slutat med sina kreativa helikoptersprång. En fröjd för matte att inte behöva akta näsan över alla hinder :D

Senast ändrad:

Jag kunde skrivit det du skrev! Fick ganska bra dressyrstraff för att vara mig, 54. Ett ner i hoppningen, jättefånigt och onödigt på första hindret, sen hoppade han kanon!

Terrängen gick som på räls, med lite tidsfel bara. Precis enligt planen :)

Men som sagt, tråkigt för mig när inte terrängen är utslagsgivande, det är ingen dressyrhäst jag har ;) Och jag trodde nog det skulle vara lite mer fel i terrängen.

Men men, bra känsla hela dagen och mycket nöjd med min första start på ett år :)

Grattis till Prince Fair med som kom 3:a!

KL
Ja vi hade väl ingen kanon tävling direkt:angel:
Pålle var jätteduktig med allt runt omkring, resa, uppstallning och ny miljö. Kunde till och med stå relativt still när jag skulle sadla och brodda:D
Dressyren är inte så mycket att säga om, han har inte fattat poängen med att strutta runt på en pytteliten bana med pytte små hinder runt om:devil: Dålig bjudning och okoncentrerad häst=56%.
Hoppningen var katastrofal. Har man en gänglig 5 åring på 178cm så är framhoppning på 15*20 m i jätte tung blöt sand inte direkt att rekomendera:cool: Han har aldrig varit i ett hinder förut och rev nu 2 st, hoppade som en kråka och kunde inte förstå varför hans fötter fastnade i marken:eek:

Terrängen började riktigt bra! Lite tittig på första hindrena men hoppade snällt. Tills vi kom till vattnet... Ja eller vi kom inte ens nära vattnet:grin:

Det var ändå en helg med många nyttiga erfarenheter får lill-pållen. Nu blir det till att träna (ännu) mer på det där läskiga blöta!

Grattis till alla som fick placeringar och/eller var nöjda med sina ritter!!

Ja, grattis till dressyrkamelen!!! :bump:

Alltså, det enda som egentligen orsakade några problem var väl kombinationen med två "smalhinder" och ett nedhopp ett galoppsprång efter. Jag såg två ofrivilliga avsittningar där och det var väl det enda som kändes som lättklass. Vattnet kan ju alltid skapa problem för hästar som är misstänksamma mot vatten och det var djupt som attan, men egentligen inte så svårt. Gick ju att travhoppa det. Rätt många hinder var ju med i både debutant och lättklass och alltså anpassade för debutant, sånt blir man ju glad för när man kommer med vingliga unghästar och mindre nöjd med när hästen är aningens mer rutinerad och strax ska upp i *-ig :p

Emma; såg förresten er komma ångande i terrängen, det såg finfint ut :)

Tack :)

Ja, för vår del slutade dagen med att vi fick en gul rosett :banana:
Jag är så glad att min Kamel äntligen är tillbaka i gammal god form! Stort :bow: för min tränare som verkar ha klurat ut lösningen på våra problem!
Ingenting kändes svårt och jag är jättenöjd med alla tre grenar.

I dressyren gjorde vi precis vad vi skulle, fick 45 straff vilket kändes helt ok betalt. Tråkigt att domaren hade skrivit så få kommentarer bara, och att dressyrbanan bitvis kunde misstas för en insjö.
Hoppningen var faktiskt väldigt bra, inte bara felfritt utan även med en bra ridkänsla och utan korsgalopp vilket annars är en av våra specialgrenar när hindrena, i Kamels tycke, är för låga. Självklart var det inte helt optimalt med hoppning inomhus och en minimal framridning, men arrangörerna skötte det hela bra ändå med begränsat antal ryttare inne samtidigt tycker jag.

Terrängen gick också den väldigt fint, kanske med undantag för anridningen på uggleboet då - visst ska man välja att rida på böjt spår nedför en slänt om man kan? Följa vägen rakt fram till hindret bara är för töntar :angel: tyckte min häst i alla fall.
I övrigt var det nemas problemas, särskilt den sista biten där alla "svårigheter" kom (trappan tom vattnet) kändes riktigt bra. Blev bara några tidsfel, inget jag bryr mig om på en så pass svängig bana och det hade heller ingen betydelse för slutresultatet.

Precis som sist jag var i Kinda (5 år sen...) var det en jättetrevlig tävling!

Senast ändrad:

Men kamel är ju en kamel, fast en väldigt väldigt fin sådan :p

Är det prefixet "dressyr" han misstycker med eller faktumet att han kallas kamel? För om det är dressyrbiten så kan jag, hans födelsedag till ära, byta ut det så han numera officiellt kallas för fälttävlanskamelen :D

Men såg jag dig nån gång? Jag har inte koll på alla :confused::D

Min Pock var fin :love:
Det är lättare att känna igen _underbarn_ när hon rider på Älgen!:D

Grattis till er båda iaf för fina rundor. Men kan ju inte låta bli...:_underbarn_ om du hade varit i Hofors hade du fått nåt att bita i...läs resultatet för deras hoppning/terräng är ju helt klart en uppklassningstävling!:devil:

PF: Det är härligt att höra att kamelen nu är omdöpt o återigen kan kallas fälttävlanskamelen! Kan ni behöver efter allt slit du lagt ned.:banana:

elinlowenberg: Det är ju bara att bryta ihop o komma igen...ni gotländskor är ju kända för att komma dubbelt laddade efter ett misslyckande så bäva månde fastlandet för er nästa start!:eek::D

Grattis till er båda iaf för fina rundor. Men kan ju inte låta bli...:_underbarn_ om du hade varit i Hofors hade du fått nåt att bita i...läs resultatet för deras hoppning/terräng är ju helt klart en uppklassningstävling!:devil:

Nä, inte i 100-klass.... där hade sista placerade 48 staff :angel:

PF: Det är härligt att höra att kamelen nu är omdöpt o återigen kan kallas fälttävlanskamelen! Kan ni behöver efter allt slit du lagt ned.:banana:

Är det prefixet "dressyr" han misstycker med eller faktumet att han kallas kamel?

Nova har hajat :D En gång Kamel alltid Kamel, det är dressyrprefixet vi har suddat bort!

Ja, säga vad man vill om allt som har varit - men mycket har vi lärt oss. Jag kan också konstatera att det är väldigt lätt att vara ödmjuk numera och att allt hårt arbete har lönat sig :)

Nej i 100-klass gick det kanske åt det andra "glädjehållet" i dressyren...1 ryttare under 30 straff i dressyren...antar att hon ramar in o sätter upp dom protokollen på sin vägg!:D

Men i övriga klasser kan man nog lugnt säga att man är förberedd för högre klass om man genomförde!:cool:

Hoppas bara att han får göra sina galoppombyten hemma på gårdsplan iaf, han såg så olycklig ut i dessyrprogrammet när galoppen redan var slut utan att han hade fått bevisa vad han kan :p

:angel:

Kamel är fin, vilken gren han än ägnar sig åt :love:

Jo, jag såg statistiken på de högre klasserna, man kan ju lugnt säga att det var ett ganska kraftigt bortfall i de senare grenarna :angel:

Nu har jag iaf ändrat min anmälan till midsommar så lilleman ska få gå *-igt då. Debut och jag börjar bli nervös redan.. två veckor kvar ju :angel: vill inte göra något fel med den här hästen, han är för fin för det *biter på naglarna och börjar gå igenom hindrena i huvudet för att se vad vi inte kan ta oss över*

Haha, jadå - hans matte tycker nämligen att det är väldigt roligt med byten o sånt :angel:
Det är svårt att rida ett program där det inte händer något, vid varje bokstav undrar han "är det inte dags för någon krumelur nu?" och varje gång blir han lika besviken...
Men får han välja mellan dressyr och äta gräs så blir det det sistnämnda :D
Så fort jag hade suttit av efter terrängen nästan dök han med nosen ned i gräset :rofl:

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Snurrfia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur