Kimblewick

T

Tornado

I veckan bytte jag bett på pållen då han är ALLDELES för stark på sitt vanliga (tredelade) och springer på bogarna och alldeles för fort.. Efter att ha pratat med olika tränare så kom vi alla överens om att ett kimblewick skulle passa mig och min häst bäst. Och visst var det bra, han gick suveränt bra på det och jag hade för första gången på tre år riktig koll på honom!
Men nu satt jag och kollade igenom TR och vad jag förstår så får man inte tävla PONNY på ett Kimblewick.. Stämmer detta? (Har dock TR från 2006, och inte några ändringar)
Mycket tacksam för snabba svar!

Sv: Kimblewick

Ok, inte om man har den i något av de små "hålen" alltså?
annan grej jag kom på var om thideman bett och kimblewick är samma sorts bett med olika namn?

Nej, man måste ha tygeln i den stora bettringen.

Jag tror att det är små skillnader på Thiedemanbett och Kimblewick, kan ha att göra med skårorna i bettringen. Det är jag dock inte säker på.
Bettet kan också kallas för jaktkandar eller jaktstång.

Bettet måste ju även vara rakt med tungfrihet.... för att du ska få tävla med det på ponny alltså... finns ju en hel del andra varianter också...

Ok, inte om man har den i något av de små "hålen" alltså?
annan grej jag kom på var om thideman bett och kimblewick är samma sorts bett med olika namn?

jag tävlade min ponny på kimblewick och hade tygeln i ett av dom små hålen och det var aldrig nån som kommenterade det, och jag tävlade regionalt och även lite nationellt....trodde man fick det?

Nej, urkonstig regel, precis som mycket annat när det gäller ponnybett.
Det ska vara i stora ringen. Jag har sett folk ha i någon av skårorna flera gånger men då påpekar jag alltid det.

Ok tack för svar! Får allså rida på kitt kimblewick med tygeln i stora ringen och kindkedja såklart! Tac för all hjälp!

Nej, urkonstig regel, precis som mycket annat när det gäller ponnybett.
Det ska vara i stora ringen. Jag har sett folk ha i någon av skårorna flera gånger men då påpekar jag alltid det.

Varför ska man ha det i den stora ringen? Blir inte det typ "glappigt" då??:confused: vi har tygeln i en utav skårorna..

Därför att bettet inte finns avbildat med skåror i TR och för att det blir lite mildare iom att tygeln kan glida fritt i stora ringen, sätter man i skårorna blir det stummare, mer hävstång = skarpare....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 991
Senast: Bri
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka