Kimblewick vs Pelhambett

Tecoto

Trådstartare
Skillnaden mellan dessa bett, vad är era erfarenheter? För / nackdelar?
Kimblewick rakt med tungfrihet, kimblewick 2 delat och pelhambett rak gummistång.

Ett bett med hävstång ska aldrig någonsin vara delat om tanken är att rida med sträckt tygel. Själva tanken bakom bettet, dvs. att det verkar under hakan och på nacken går förlorad. Bettet beter sig fel i munnen på hästen och blir riktigt elakt då det viker sig om kinnkedjan skulle vara korrekt spänd.

Vilket bett och vilken typ av bettdel som är bäst avgör hästen. Det är hen som ska trivas med det som finns i dess mun så man får helt enkelt prova sig fram. Generellt är gummibett inte att föredra då gummi skapar friktion vilket kan leda till sår.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: seahawk
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
994
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka