Killar och ridning!

A

Annakarenina

Sonen som är 8 år, har börjat tröttna på ridningen. Ridlektionerna är tråkiga säjer han. Det enda han vill göra är: att åka på ridläger eller att vara med på de lektioner då det är hoppning.

Måste ridlektionerna vara så tråkiga? Jag förstår varför killar tröttnar. Sonen är en typisk "kille". Han gillar inte att borsta o pyssla, som tjejerna i hans grupp. Han gillar inte att sitta o nöta samma saker flera lektioner i rad. Han vill ha lite action, det ska hända något!

Kunde man inte lägga upp lektionerna lite annorlunda, och ändå smyga in, det som barnen behöver lära sej, det grundläggande.

Jag läste om nån ridgrupp i en tidning, där killarna var utklädda till riddare, vilket gjorde att de tyckte att allt var mycket roligare, även ridbanans vägar osv. Finns det andra föräldrar där ute med pojkar, som tycker att ridlektioner är tråkiga, och hur skulle man kunna göra för att de ska tycka att det är kul? Hur motiverar ni era killar att vilja gå till sin ridlektion. Han ville ju rida från början, men blir uttråkad då allt går ut på att fläta manen och sätta i rosetter, eller att vända snett igenom 10 ggr på en lektion i skritt!

Sv: Killar och ridning!

Tyvärr funkar det nog så, att killar har mer behov av att det händer grejer. Men förstå ridläraren som har ansvar för kanske 8-10 ungar som knappt kan vända, än mindre stanna sina hästar, naturligtvis måste de satsa på att lära ut grunderna. Killar är nog i många fall betjänta av egen ponny (en snäll sådan) som de kan prova sig fram på. Klänga o fara omkring tills de fattar vad det handlar om. Generellt sett är nog killar mer tävlingsinriktade också, så många går inte på ridskola där de inte får den utmaningen.

Det finns ju som du noterat ridskolor som har killgrupper av just den anledningen. har ni möjligheten att hitta en sådan?
Annars tycker jag att du ska påtala för ridskolan att det finns ett intresse för en ridgrupp med alternativ inriktning som tilltalar killar mer. De kanske på sikt kan skapa en grupp för endast killar? Eller kanske kan din kille rida privatlektioner, men bara varannan vecka så att det inte blir så dyrt.

Jag förstår din frustration totalt. Det är synd att ridundervisningen ska vara så stereotyp att den på så sätt exkluderar killar.

Lycka till!

På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Stackars den ponnyn som ska ägas av en total nybörjare som ska klänga och greja på den... :(

Är det inte viktigare att kunna ta hand om hästen än att hoppa..är min första tanke. Killar får väl oxå anpassa sig för en gångs skull..//feministen har talat

När tjejer ska börja spela hockey är det inte snack om att det ska göras på tjej (rosa) vis utan man får snällt lära sig att tacklas och att tjuva pucken från en väninna.

Själv är jag inte för ridskolor överhuvudtaget, så ta hellre privatlektioner, jag tror det ger MYCKET mer för pengarna och din pojk kommer lära sig rida en häst, inte bara hålla sig kvar i galoppen. Kanske blir han vår nästa Malin Baryard på det viset.

Dessvärre är det ofta outbildade "ridlärare" som håller i barnlektionerna. :crazy:
Att lära ett barn rida på ett kul och spännande sätt är en stor konst och vem som helst kan inte det.

Att bara åka runt och traggla ridvägar tröttnar många barn på. Särskilt killar.

Lektionerna ska (tycker jag) läggas upp så att ungarna får lära sej saker på ett lekfullt sätt. Och då menar jag inte att dom ska flänga runt på hästarna utan välplanerade och stimulerande lektioner.

På "min" ridskola har vi speciella ridgrupper för killar, Mycket uppskattat av killarna. Vi har även något som vi kallar Riddarlekis som går ut på att inte bara lära sig hantera hästen utan även ridderlighet och andra riddaregenskaper lärs ut!! De grupperna är bara öppna för killar. Jag tror att killar hellre rider ihop med andra killar för att de inte ska känna sig "tjejjiga"(:crazy: ) då det faktiskt förekommer att de killar som rider i tjejgrupper kanske känner sig utanför och ser det hela som en tjejsport..... Prova att kolla av med ridskolan om de har möjlighet att fixa till en killgrupp för vi vill behålla alla killar på ridskolorna de är ju så få!!!!!:)

Får inte tjejer vara med alls på Riddarlekis? Fy vad orättvist!! :mad:
Snacka om könsfördomar att tro att tjejer vill hålla på med att fläta hästar och killar vill vara riddare. Skulle jag rida på den ridskolan skulle jag ta ett snack med ledningen om diskriminering och könsroller om det här, och speciellt om jag hade en dotter som inte fick vara med i Riddargruppen för att hon saknar snopp. :(

När tjejer ska börja spela hockey är det inte snack om att det ska göras på tjej (rosa) vis utan man får snällt lära sig att tacklas och att tjuva pucken från en väninna.

Har en kompis som spelar hockey och om jag minns rätt så har hon sagt att tjejer inte får tacklas, det är inte tillåtet enligt reglerna i damhockey.

Precis som i ridning är barngrupperna integrerade med tjejer och killar då intresset bland tjejer att spela hockey är ganska litet, när de närmar sig ungdomsålder blir det mer renodlade tjejlag.

(detta är vad jag minns att hon har berättat och det kan mycket väl vara så att sanningen blivit retuscherad av mig då jag inte minns ordagrant vad hon har sagt)

Varför är det så få killar som rider då?

Men herregud! :crazy:

Gillar inte att borsta för att han är typsik "killig".
Som att det skulle vara "tjejigt" att vilja borsta på en häst?
Jag rider och började i september. Jag är visselrigen inte 8 år men det mysigaste som finns är att få borsta och kramas med hästen innan och efter lektionen. Men jag känner mig inte så "tjejig" för det - jag är t.o.m skäggig. :smirk: :o

Jag tror det beror mycket på ridlärarna hur lektionerna blir.
Har både en son och en dotter som rider.

Min son rider i en knatten grupp, de leker bla att de går över broar mm. Ridläraren leker fram grunderna, utan att barnen tänker på att de tränar.

Samma ridlärare har min dotter och där är det fart och fläkt på lektionerna. De rider i trav och galopp, för de som vill, och tränar alla möjliga saker.

Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig att ta hand om hästen också, att det inte bara är att sitta upp och rida iväg.
Utan att det är mycket runt omkring som måste göras också.

Min son som är 4,5 år är med och hjälper till med det han klarar av.

Det låter som om dina barn har en jättebra ridlärare.

Små barn tränar ju inte sin idrott, utan lär sig genom att leka fram och det viktigaste för barn säg under 10 år är inte att lära sig tekniska färdigheter utan att utveckla ett intresse för den idrott de håller på med. (Sen räcker nog iofs inte det om man ska bli elitidrottare inom någon tekniskt krävande individuell idrottsgren, men de flesta barn och föräldrar har väl inte den ambitionen).

Flera har skrivit att de tycker att barn måste lära sig att hästsport inte bara är ridning. Självklart tycker jag också, men så småningom. Pojken som tråden handlar om är bara åtta år och om pysslet i stallet är fokuserat på att fläta hästens man och sätta i rosetter så förstår jag att han tröttnar. Och jag tror att den typen av pyssel tilltalar betydligt fler tjejer än killar, alltså ett könsstereotypt förhållningssätt till häst och ridsport.

Å jag som hade tänkt köpa en ponny till min son för att han ska få lära sig pyssla, sköta och mysa med hästen innan han lär sig rida...

*kl*

Okay, visst är det skillnad på tjejer och killar även om det finns killiga tjejer och tjejiga killar ;) Men de är med säkerhet i minoritet. Jag var iofs inte 8 år när jag började rida men vi var ett gäng (5-6 st) killar runt 30 årsåldern när jag började. Det var det vanliga, att stuffa runt på volten i ridhuset, ingen skugga på instruktören han var nog duktig. Redan efter en termin tyckte vi att det var tråkigt och undrade varför eftersom det var kul med hästarna. Nu var vi så gamla att vi kunde göra något åt det själva och startade en Westernsektion i klubben och helt plötsligt blev det roligt igen.
Så visst tror jag att ridutbildningen måste anpassas efter tjejer och killar i stort. Det ligger i våra gener att imponera på det kvinnliga könet och därför är coolhetsfaktorn viktig redan i unga år :cool: :cool: Och visst ska det lekas fram i början för att skapa ett bestående intresse.
Till sist, det tar c:a max en halvtimma att borst en häst, inte tre-fyra timmar ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Men sedan när han blir lite äldre om han fortfarande rider kan han ju börja i hoppspecial där man hoppar varannan gång eller nått sånt. jag vet inte om det finns på eran ridskola, men det fanns iaf där jag red innan.

På vilket sätt skulle det vara skillnad mellan flickor och pojkar gällande att det ska "hända" saker under ridningen? När jag red som liten så ville alla galoppera och hoppa och tyckte ridvägar var tråkigt. Men så är det ju med ridning, man kan inte hoppa över grunderna för att göra saker med fart i pga uttråkning. Det tycker jag är att fördumma killar, att de måste ha fart och fläkt för att inte somna... Visst kan man göra lektioner för barn lite roliga, men att klä ut killar i rustning och tro att de är nöjda och tro att tjejerna är nöjda med att "göra flätor" eller vad det var tror jag är en grov generalisering. Tjejer vill också vara tuffa och många killar gillar att pyssla med hästar. Sen är det ju så att ridning är mycket upprepningar och det tar tid att bli "bra", har man inte tålamodet kanske ridning inte är nåt som passar helt enkelt? Då kanske de passar bättre med en rustning och en gunghäst...

Kunde inte sagt det bättre själv! Blir så himla trött på detta snack (nu senast i Ridsport) om att man måste göra ridskoleridning mer attraktiv för killar. Jag är själv mamma till två 9-åriga tjejer som ridit på ridskola sedan de var 4-5 år. Dom tycker att det roligaste som finns är att galoppera fort och hoppa. Fläta man och svans är också kul, eftersom det ingår i hästens skötsel, men det är helt underordnat själva ridupplevelsen. Jag kan hålla med om att man borde göra undervisningen på ridskolorna roligare för barn, men då menar jag alla barn och inte bara killar. Det är rent struntprat att tjejer skulle vara mindre intresserade av "häftig" ridning än killar. Tala om att befästa stereotypa könsroller! Sedan kan man ju ställa sig frågan varför det är just i Sverige vi har det här "problemet" med för få pojkar/män inom vissa grenar av ridsporten. I många andra länder är det jättepopulärt att rida och en i högsta grad manlig sysselsättning. Så var det även här för några decennier sedan. Men det är i viss mån en annan diskussion.

Men herregud! :crazy:

Gillar inte att borsta för att han är typsik "killig".
Som att det skulle vara "tjejigt" att vilja borsta på en häst?
Jag rider och började i september. Jag är visselrigen inte 8 år men det mysigaste som finns är att få borsta och kramas med hästen innan och efter lektionen. Men jag känner mig inte så "tjejig" för det - jag är t.o.m skäggig. :smirk: :o

Håller med dig! :bow: :bow:

Min son rider på ridskola, i en blandad grupp. Han tycker också att det är tråkigt att sätta rosetter i manen på hästen. Han gillar mer att galoppera o hoppa o sånt, helst tävla!

Har en dotter som också ridit på ridskola, och hon gillade att pyssla, borsta och pussa på hästarna.
Det enda pyssel med hästen som sonen gillar, är att kratsa hovarna, det är förmodligen för att det krävs lite mod när man är i den åldern, och modig vill han vara.
Han funderar att börja på ponnytrav, då det verkar vara mera killar där. Han har en killkompis i sin grupp, men när kompisen övervägde att sluta, så ville sonen också sluta, då han inte ville vara ensam med alla tjejer, han kände sej utanför.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 357
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30