Kickar vid hovkratsning

C

CarolineB

Har ett litet problem med min häst. Hon kickar nämligen nästan alltid när jag ska kratsa bakhovarna! Och hon tar i ganska bra, så varken jag eller min pappa orkar "hålla kvar hoven".
Antar att hon lärt sig att om hon står o drar benet fram o tillbaka så släpper jag, eftersom jag inte orkar hålla emot.

Frambenen är hon dock jättesnäll på.

Ngn som har en häst som också är jobbig vid hovkratsning? Vad gör ni i så fall åt det? Ngt tips?

Tack på förhand:)
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Hon kanske tycker att ni lyfter för högt eller "drar" i benet?

Jag brukar tänka att jag ska lyfta bara lite grann, kanske 12-15 cm, och hålla handen stilla, alltså inte trycka upp mot hoven utan vänta tills hästen vilar hoven i handen.
Om den försöker rycka så bara följa med så gott man kan utan att försöka hålla kvar hoven, efter ett tag märker hästen att det inte är något obehagligt och skärper sig.

Oj, vad svårt att förklara, men hoppas du fattade ungefär i alla fall ;)
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Försök inte hålla emot, utan håll kvar i hoven och följ med i hennes rörelser. Hon lär tröttna efter en stunds vevande. Massor beröm när hon håller stilla hoven! Lyckas hon få ner den så är det bara att lyfta igen. Se till att ha ett bra grepp också, stå nära hästen, så blir det lättare att hålla kvar.
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

min gör så med vänster bak...
å kickar även med den när hon står i hagen ibland...
har kollat upp henne, men ska ta tag i det mer nu när jag plockar hem henne...

kolla din, den kanske är sned i bäckenet, ont i bakknäna osv...
är den bara "dum" så skulle jag säga åt en gång ORDENTLIGT...
(ja, rappa till den å flytta den åt sidan... att DU bestämmer)...
hajjar hon inte då, ja då skulle jag definitivt kolla att hon inte har ont...

en jag tar hand om nu kan absolut inte stå still när man sadlar, men ryter man till, DÅ kan man stå snäll som ett ljus...

så... ta reda på om hon bara e "dum" eller om hon har ont...
om ischiasnerven (stavas?) är i klämm lär det ju vara rätt obehagligt...

hur är hon med hovslagaren?
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Hm.. egentligen håller jag inte emot, utom försökter följa med henne, men hon är rätt stor o stark så jag hänger liksom inte med. Kickar hon med bakbenet flyger jag:eek: Mer eller mindre...

Nej, tror inte hon har ont, eftersom snällare när både pappa o hovslagaren (man, stark som bara den!:eek: ) o då gör hon inte så mkt. Bara testar dem lite...
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Innan så kickade hon bara rakt bakåt. Men nu har hon fattat att det är effektivare och sparka snett utåt. Så att hon kanske träffar mig:crazy:

Fick faktiskt en smäll i huvudet av hennes "höft" igår... ajaj:(
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

då skulle jag ta tag i problemet innan hon blir allt för dum..
man är inte så kaxig när stora hästen börjar ko-sparka mot en :(
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Messy skrev:
då skulle jag ta tag i problemet innan hon blir allt för dum..
man är inte så kaxig när stora hästen börjar ko-sparka mot en :(


Nej, jag vet...:crazy:
Frågan är bara hur jag ska få en henne att sluta hålla på så där...
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Det låter som att hon tror att hon bestämmer mellan er två, du borde testa att longera henne, gärna löslongering, och befästa vem av er två som ledare. Den som är under i rang skulle aldrig drömma att slå efter ledaren. Allt har inte med styrka att göra, men däremot om mental styrka. Du skulle be om att få hjälp av ng som kan läsa av hästar bra och kan visa dig hur man gör för att visa hästen hur man bestämmer, för det är något ni måste själva göra upp, ingen kan hjälpa dig, direkt du själv ska prova lär hon göra lika dant. Om du förstår hur jag menar ;)
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Tips: Ta ett grimskaft, gör en ögla på det och lägg öglan nedanför kotan(stumpen mellan kotan och hoven). När hästen börjar kicka, vilket inte brukar ta speciellt många sek, så är det lätt att hålla kvar i grimskaftet(och man är ur vägen för kickarna).. Hästen blir alltså inte av med obehaget som håller fast benet och inser att den inte kommer någonstans med sparkandet.
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

när jag har haft unghästar som har börjat ko-spark åt mig har jag blivit så fly förbannad så att jag smäller till hårt som attan på höften eller rumpan Samtidigt som jag ryter till ordentligt!!
Man ska aldrig ta att en häst sparkar åt en!!
Visst ska man inte slå hästarna, men i ett sådant läge är ju det faktiskt så att hästen medvetet vill sparka dig!!:eek: Där måste man gå på och vara hård!

Om hästen drar benet ifrån en så brukar jag försöka följa med i rörelsen och säga till dem att sluta. funkar inte det släpper jag hoven och flyttar på hästen åt sidan, går till andra sidan och flyttar den igen. Upplever att de tycker att det är jobbigt, så sedan när jag lyfter hoven står de stilla:idea: Funkade på min häst... Det kan ju bero på att han är så himlans lat:D
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

islands_lover skrev:
Det låter som att hon tror att hon bestämmer mellan er två, du borde testa att longera henne, gärna löslongering, och befästa vem av er två som ledare. Den som är under i rang skulle aldrig drömma att slå efter ledaren. Allt har inte med styrka att göra, men däremot om mental styrka. Du skulle be om att få hjälp av ng som kan läsa av hästar bra och kan visa dig hur man gör för att visa hästen hur man bestämmer, för det är något ni måste själva göra upp, ingen kan hjälpa dig, direkt du själv ska prova lär hon göra lika dant. Om du förstår hur jag menar ;)

Ligger nog mkt i vad du säger... Jag ska nog ta ut henne o träna lite horsemanship (samtidigt som jag tar hem en från klubben som är väldigt duktig på det, han har dessutom vart hemma förr:))
Tack för tipset:)
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

mul skrev:
Tips: Ta ett grimskaft, gör en ögla på det och lägg öglan nedanför kotan(stumpen mellan kotan och hoven). När hästen börjar kicka, vilket inte brukar ta speciellt många sek, så är det lätt att hålla kvar i grimskaftet(och man är ur vägen för kickarna).. Hästen blir alltså inte av med obehaget som håller fast benet och inser att den inte kommer någonstans med sparkandet.


Tror jag förstår hur du menar:) O det ska jag testa ikväll innan jag ska rida:bow:
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

tuffer skrev:
när jag har haft unghästar som har börjat ko-spark åt mig har jag blivit så fly förbannad så att jag smäller till hårt som attan på höften eller rumpan Samtidigt som jag ryter till ordentligt!!
Man ska aldrig ta att en häst sparkar åt en!!
Visst ska man inte slå hästarna, men i ett sådant läge är ju det faktiskt så att hästen medvetet vill sparka dig!!:eek: Där måste man gå på och vara hård!

Om hästen drar benet ifrån en så brukar jag försöka följa med i rörelsen och säga till dem att sluta. funkar inte det släpper jag hoven och flyttar på hästen åt sidan, går till andra sidan och flyttar den igen. Upplever att de tycker att det är jobbigt, så sedan när jag lyfter hoven står de stilla:idea: Funkade på min häst... Det kan ju bero på att han är så himlans lat:D

Mmm.. jag har nog vart lite mesig med att säga till henne, med tanke på att hon blivit lite värre på sistone...
Men nu så...:devil: ;)
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Jag brukar lyfta upp benet ganska högt när min häst börjar bråka. :p Och så säga till honom. Det brukar funka bra, men jag vet inte om det är så läött att göra när hästen kickar. :crazy:
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Ta tag i fram sidan på hoven då har du bättre grepp, grimskaft kan bränna hästen det skulle jag inte prova.
När hon sen börjar kicka så har du mer kraft så du inte tappar hoven samtidigt som hon börjar kicka eller helst när hon tänker det, det gäller att ligga steget före så skakar du lätt på hoven tills hon slutar, man kan inte bråka utan att ha någon att bråka med och när du inte bråkar tillbaka utan bara skakar lite lätt så lär hon sluta för då är det ju inte kul längre.
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

Problemet är att det inte går att hålla kvar benet utan att hästen är för stark i sparkningen. När vi kom på grimskaftet så hade vi prövat allt på en arab som var som attan och skulle veva med benen. Jag hade blivit sparkad, min kompis blev sparkad, så då är det bättre för ens egen skull att hålla sig borta från benen, på behörigt avstånd. Ardenner som jag håller på med nu tar man inget tjafs med, för vill dom så är man inte större än en flugskit i väggen.
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

TinyWiny skrev:
Ta tag i fram sidan på hoven då har du bättre grepp, grimskaft kan bränna hästen det skulle jag inte prova.
När hon sen börjar kicka så har du mer kraft så du inte tappar hoven samtidigt som hon börjar kicka eller helst när hon tänker det, det gäller att ligga steget före så skakar du lätt på hoven tills hon slutar, man kan inte bråka utan att ha någon att bråka med och när du inte bråkar tillbaka utan bara skakar lite lätt så lär hon sluta för då är det ju inte kul längre.

Det går inte att hålla kvar hoven! Jag klarar det iaf inte. Pappa klarar det oftast, men han är rätt stark. Jag har absolut inte en chans.:(

Ett par gånger har jag åkt in i väggen för att jag "slungas" iväg när hon tar i som mest...:crazy:
 
Sv: Kickar vid hovkratsning

mul skrev:
Problemet är att det inte går att hålla kvar benet utan att hästen är för stark i sparkningen. När vi kom på grimskaftet så hade vi prövat allt på en arab som var som attan och skulle veva med benen. Jag hade blivit sparkad, min kompis blev sparkad, så då är det bättre för ens egen skull att hålla sig borta från benen, på behörigt avstånd. Ardenner som jag håller på med nu tar man inget tjafs med, för vill dom så är man inte större än en flugskit i väggen.

Precis!:rofl:

Fast vet du vad, det var så typiskt, för igår när jag skulle testa ditt tips var hon hur snäll som helst o kickade inte minsta lilla:rofl:

Får se hur hon är idag:crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 113
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 815
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: vtok
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp