Keramik och brännugn

Lycanthrope

Trådstartare
Jag är intresserad av börja göra saker i lera, figurer och sånt! Dreja är också kul men får ta ett steg i taget.

Jag vet dock inte riktigt vad jag behöver. Lera? :angel:
Men vad finns det för enkel och smidig brännugn att införskaffa?
 
Sv: Keramik och brännugn

Det enklaste är väl att gå en studiecirkel/kurs till att börja med. En brännugn är nog rätt dyr, femsiffrigt skulle jag tro, och själva bränningen är ganska komplicerad, dessutom bör man ha så mkt varor att man kan fylla den helt annars blir det rätt dålig ekonomi. Sakerna spricker visst lätt i ugnen också.

Om du inte får några bättre svar här så kan jag fråga min syrra som har sysslat med sånt. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Keramik och brännugn

Jag skulle föreslå att du kanske börjar med sådan lera man kan bränna själv i hushållsugn eller sån som lufttorkar, just för att en riktig ugn inte lär vara speciellt billig. Visst visst det är inte samma sak men det kanske är bra att börja med om du inte redan kletat med det. Annars borde det ju som sagt finnas små kurser där man kan lära sig hantera "riktig keramik" och där man kanske efter kursen får komma tillbaka och bränna i deras ugn mot nån ersättning:laugh:

Själv kom jag i kontakt med keramiken när jag gick på folkhögskola och OJ vad roligt det var! Men väldigt tidskrävande och tålamodsprövande när man väntade på att det skulle tex torka tillräckligt så man kunde ge sig på nästa steg.
Får jag bara tummen ur nån dag snart också så ska jag ta och sätta mig med de 10kg lera jag köpte när skolan slutade. För i princip alla steg innan bränning kan man göra varsomhelst bara det finns god ventilation (fuktig inplastad lera luktar inte precis gott innan den fått vädra lite :crazy:). Sen ska jag ta alla skapelser upp till skolan för att glasera och låna deras ugnar, jättesnällt av dem att gamla elever får göra det tycker jag(även om det ju inte lär vara gratis):D
 
Sv: Keramik och brännugn

Jag har en del erfarenhet av att jobba med "riktigt keramik" och bränna den, har dock aldrig gjort det på hemmaplan.

Att en ugn är dyr spelar ingen roll :D

Men vad är det för lera man kan torka själv i ugnen eller lufttorka? Hur blir kvalitén?
 
Sv: Keramik och brännugn

Det jag tänker på är typ modellera, resultatet blir ofta inte alls som riktig keramik utan mer i stil med cernitlera eftersom man inte glaserar utan får måla på efteråt med vanliga färger och lack. DAS-lera och nåt annat verkar mer likt riktig lera att hantera medan Sculpey tycker jag är svårarbetat då det är mkt segare och hårdare än den stengodslera jag arbetat med, även om sculpey är högt uppskattat av andra när det kommer till att bygga modeller och figurer:laugh:
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 414
Senast: Lobelia
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp