Kentauer dressyrsadel

Emmmmma

Trådstartare
Är det nån här som har nån erfarenhet av Kentauers dressyrsadlar? Jag ska till sadelprovaren på måndag och dom hade några sådana, nya, till vettiga priser. Provsatt några och dom verkade sköna, men hur är dom att rida i? Bra stöd?

Sv: Kentauer dressyrsadel

Är det nån här som har nån erfarenhet av Kentauers dressyrsadlar? Jag ska till sadelprovaren på måndag och dom hade några sådana, nya, till vettiga priser. Provsatt några och dom verkade sköna, men hur är dom att rida i? Bra stöd?

Jag är mkt nöjd med min KenTaur, hästen är ännu nöjdare. Har haft "testmatta" under sadeln för att se hur den ligger och den fördelar trycket extremt bra över ryggen. KenTaur sadlarna har raka bommar vilket passar min häst. Stödet är jag nöjd med som ryttare.

Jag ääälskar min! :love:

Har en Kenatur Electra som jag haft i ganska exakt ett år, och den är verkligen jätteskön! Kvalitén har också varit alldeles utmärkt.

Ett plus är att den går att värma om. Min ponny växte ur den (bomv. 3) i våras, så vi skickade in den till strömsholm och breddade den till en 4a. Perfekt!

Jag har ridit i sadeln på en del andra hästar förutom min ponny, och måste säga att den har legat bra på många olika hästar.

Enbart positiva erfarenheter från min sida alltså.

Är det till Maud du ska? För visst bor du i karlstad?

Lycka till! :)

Lägger till: Ja, jag tycker att stöden är jättebra. Det är ganska stora stöd och djupt säte. Upplever inte att man sitter låst för det, och tycker att sadeln är lätt att "komma ned i", även på hästar som rör sig mkt.

Senast ändrad:

Jag hade en Kentaur Artemis innan jag köpte min nuvarande sadel. Älskade den sadeln, hur skön som helst att rida och passade bra på min häst med rak rygg! Tyckte dock den började ligga lite konstigt.. Dels blev den för trång, vilket jag själv märkte och därför skulle byta sadel och dessutom framkom det att bommen blivit sned under det året jag hade haft sadeln!
Förhoppningsvis fick jag ett måndagsexemplar, för jag tror inte det är dåliga sadlar egentligen! I den prisklassen är nog kvalitén helt ok!

Tack för svaren, det låter ju ganska bra iaf! :) MIn häst har ganska rak rygg och har inget som "stoppar" fram, så ALLA sadlar åker fram till öronen på henne, men Kentauer sadlarna kunde man sätta nåt stopp på som var bra för sådana hästar.

Zofie: Japp, det är till Maud vi ska! :laugh: Väldigt smidigt att man kan ta med pållen till butiken sådär..:p

haha..hon har nästan bara kentaur sadlar :rofl:
jag tycker kentaur verkar vettiga. allra bäst gillar jag kentaur electra. den är skön att rida i, mkt stöd (är nog den som har mest stöd..jag antar att du är lite ute efter känslan med rööslin) och fin att se på.

ang "sätta stopp" så kan hon fixa det på dom mesta sadlar, inte bara kentaur. (hade samma problem med min)

jag skulle även rek dig att prova en crown jessica om du har möjlighet (finns på travshoppen om den inte finns begagnad hos M) om din häst inte har ngn jättemanke vill säga. Inte så stora knästöd men väldigt bekväm och ändå med en "stödkänsla" när den är inriden! (ligger ungefär i samma prisklass som kentaur)

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jag är inte alls hemma på sadlar, helst vill jag ju ha en Röösli, men att hitta en beg. i 16-16,5 verkar vara ganska omöjligt.. Men dom sa till mig hos M att jag skulle se till att sadeln var omstoppningsbar, tydligen var inte alla sadlar det.. Men dom flesta kanske är det iaf?

Hon har ganska så stor manke, men det kan ju vara värt och åka och kolla på Crownen innan jag bestämmer mig!

Kanonsadlar till mkt vetig peng!
Jag har en dressyr Medea och en hopp Priamos.
Tyvärr är dressyren för vid ,så jag ska sälja och köpa en smalare.
Blir troligen Kentaur igen,då sadlarna är så otroligt sköna:bump:

jättebra sadlar! jag stortrivs i min medea.

tyvärr är den på gränsen till urvuxen så den måste bytas ut:mad: hoppas på att en storlek större passar henne!

Har precis sålt min Kentaur. (Penelopa) Jag sörjer att hästen inte kan ha den längre för den är verkligen urskön att sitta i. Helt suverän. Jag saknar den enormt. Svårt att hitta en lika skön sadel. Lagom djup utan att låsa fast och bra stöd utan att de är för stora. Jag kan varmt rekommendera Kentaur. Den var som sydd för mig.

är det bara jag som är fel ute, men jag provade en penelopa i 17,5 o den kändes liten att sitta i, och min häst som har lite gång, kunde jag inte alls sitta på i den, ja for som en katapult i den.

sicken tur att det finns så många olika sadlar så både häst o rumpa hittar sitt lystmäte

[

Nej hon har hur många märken som helst i butiken. (men hon gillar Kentaur)
¨

jo många märken finns det, men oftast är ju många begagnade då..vilket iof är bra...men när man letar 18 sitsar så blev utbytet väldigt litet.

Sitsstorleken är liten tycker jag med,men det beror nog på att de är så djupa!

Jag har en kentaur medea. De är bra sadlar till vettiga priser. Allt är lika bra i den som i dyrare sadlar förutom lädret. Det är rätt hårt, och det blir lätt repor som är svåra att få bort. Dessutom är det rätt glidit.

Milsvitt från både min gamla edinburgh och cliff barnesby...

jag har en rätt normal bak. storlek 38. Jag har 1,5 handsbredd kvar bakom mig till bakvalvet, så jag tycker den är rätt stor i sätet.
Men vi är alla olika. Visst är det tur att det finns sadlar som passar olika kroppar.
Jag har haft bra läder i min. Inga repor och inte hal på något sätt. De dyrare sadlar jag ritit i har inte varit bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 156
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10