Kemist sökes.. =)

Cha9

Trådstartare
Jag har ett inte alltför osannolikt problem med en silverring, fast vanligt folk kanske inte råkar ut för det...
Klantigt nog hade jag min ring på mig när jag skulle späda ut jodopax - och naturligtvis fick jag jod på ringen! Min ring är nu flammig/gulaktig/ful..
Någon mystisk reaktion har skett mellan silvret och joden =(

Vet nån om det är kört - kan jag göra något själv - eller måste jag lämna in den??
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Jag vet inte riktigt. Men det jag däremot vet att man kan göra med oxiderat silver är att koka vatten, lägga i lite aluminiumfolie och salt och sen lägga i Silvret. Därefter putsar man silvret med en trasa.

Du kan ju alltid prova och se ifall det hjälper.
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Va? Jag har alltid min silverring på mig, och den har otaliga gånger fått outspädd såväl som utspädd jodopax på sig. Den är helt intakt.
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Förmodligen har den bildat silverjodid på ytan. Prova putsmedel, beroende på vad de innehåller kanske det hjälpa. Om inte annat så lär det inget göra saken värre iaf.

Att det inte händer med alla ringar beror förmodligen på hur de är legerade (och för all del åldrade)
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Problemet är väl att den inte är slät, utan har en "skrovlig" yta - dessutom en svindyr ring som jag fått av mina föräldrar.. Det är nån designerring som jag nu inte kommer ihåg namnet på.
Ska prova att koka den :o
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Då tycker jag nog du ska lämna in den till en silversmed och berätta vad som hänt. De vet bäst hur man tar hand om smycken och har tillgång till mer kemikalier än du har. Det här är ju ingen oxid (som är det man löser med salt+bakpulver och aluminiumfolie)

Det är tyvärr inte alltid man kan lösa problemen. Metaller reagerar, och ibland är reaktionen mer eller mindre irreversibel.
 
Sv: Kemist sökes.. =)

Testa tandkräm, en kompis brukade putsa upp sina smycken med det. Lät det torka och torkade sedan rent med en trasa eller under vattenkranen om jag inte minns helt fel.
 

Liknande trådar

Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 182
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp