Kellfri foderhäck, finns det någon som har den här modellen?? Synpunkter snälla =)

korneva

Trådstartare
Finns det ngn som har en sån här eller någon som hört något om den?? Är så himla nervös över att dom ska göra illa sig någonstans så tänkte höra ifall det finns ngn här inne som har erfarenhet av den här modellen??

Såklart risken finns ju alltid när man ställer in någonting i hagen men finns det ngn med erfarenhet av den här skulle jag bli jätteglad ifall ni vill dela med er =)

Har 6 hästar som ska ha den, och jag måste ha något för detta hösilage är SVINDYRT:eek: och har inte råd med massa nertrampat hösilage.

Skulle ni våga ha avvanda fölisar och ungisar till den här? Kan dom kanske få in den lilla hoven i det lilla hålet upptill som inte är täckt med plåt??:confused:

Jag har tittat på den här o tyckt att den verkar va en av dom bästa som finns på marknaden ur skadesynpunkt och nu har jag hittat en begagnad till ett bra pris så ska hämta den om några dagar men är meganojig över att dom ska göra illa sig i varjefall.

Så finns det ngn som kan lugna mig med era erfarenheter:laugh: eller göra mig ännu mer nojig:angel:

Eller finns det ngn som är ännu bättre??

foderhck.jpg

Sv: Kellfri foderhäck, finns det någon som har den här modellen?? Synpunkter snälla =

Jag har ett hemmabygge som funkar superbra för mig, men på stuteriet i grannbyn har de något liknande den på bilden, fast bogstöden är inte täckta med plåt utan öppna.
De har haft sin sådan stående i hagen i många år och jag har inte hört om någon skada. De har betydligt fler än 6 hästar som äter vid den...

Sv: Kellfri foderhäck, finns det någon som har den här modellen?? Synpunkter snälla =

Ja men den va ju smart som du gjort:idea:

Det va skönt och höra att den funkat bra där:laugh:

Tack så jättemkt för svaret
0020.gif

Jag har ingen erfarenhet av Kellfris foderhäck men jag själv har funderat på att köpa en sådan här foderring i plast ( se länk ).Dessa ser "ofarliga" ut tycker jag.

www.profarma.se

Jag har en sån som du visar på bilden. Har fodrat med hösilage, både rundbal och fyrkanter i många år, och fått MYCKET spill. Förra säsongen gick mina hästar på lösdrift med fri tillgång och vi fick köra bort mycket foder... även om vi har eget foder så är det ju inte att föredra :grin:.

Nu, det första året som jag har denna häcken, så har vi inte ett strå i spill! Den är verkligen helt super. Jag har inte hittat nåt på den som hästarna skulle kunna skada sig på. Jag har också avvanda föl och de får inte in sina hovar i det lilla hålet (ponnyföl kanske...?). De är 8 stycken som äter vid min nu, blandade åldrar, och det är nog max vad den kan ta. De får oftast äta lite i skift.

Jag är supernöjd med min häck, den kommer att ha betalat sig på 2-3 år tror jag (och du som köper ditt hösilage lär betala den ännu fortare!).

Tycker den ser ganska ofarlig ut? Tror absolut att de blir minimailt med spill.

Jag köpte en sån förra hösten, fast jag har nog en som är mindre. Förra året var det tre hästar som åt. Vi hade jättemycket spill ändå.

Hästarna kastade ur hösilaget hela tiden.

I år var dom först tre, nu fyra och det är inte något spill. En av de "gamla" hästarna från förra året står kvar, resten är nya. Så det hänger nog lite på hur hästarna är.

Mvh Lena

Håller med angående spill.
Min gamla fullblodstant är hopplös på att kasta ut hö från höhäcken. Utan henne i hagen skulle det nog inte bli många strån till spill från mitt hemmabygge heller.

Vi har Kellfri stora foderhäck som vi är nöjda med. Enda problemet var att stormen Pär slet av taket. Det var antagligen mitt eget fel på grund av ett par bultar som var dåligt dragna. Mycket litet spill och lätt att flytta med traktorn.

FHBT.jpg

Ja den har jag oxå tittat på, det enda jag är nervös över är att den inte klarar av ifall det blåser riktigt ordentligt, som idag hos oss:p den väger ju 17 kg.

Men det kanske den klarar jag vet inte. Jag behöver ju en foderhäck till till min unghingst o hans sällskap så jag sitter o velar fram och tillbaka på denna foderring för jag har inte råd att köpa en till Kellfri häck till dom 2.

Vad tror ni klarar den sig i ordentlig blåst eller blåser den bort tro?? Jag kommer ju inte ha en rundbal i utan jag har fyrkantsbalar och kommer lägga i kakor så den kommer ju inte kunna hållas kvar av ngn rundbal heller utan va helt fristående. Hmmm....

Eller så provar jag helt enkelt med o lägga hösilaget i ett badkar till dom två...

Det låter ju jättebra:laugh: vad glad jag blir:banana: nu känner jag mig ganska lugn. Vilken tur att jag inte har några ponnyföl då;) utan halvblodsföl.

Ja min kommer nog betala sig ganska snabbt ifall nu inte mina hästar tycker det är kul o slänga ut maten ur bingen:angel: men jag hoppas dom är skötsamma:D då har den nog betalat sig till nästa vinter eftersom jag fick den till ett så bra pris:banana:

Tack för ditt svar:laugh:

Ja jag hoppas verkligen det:laugh:

Oh, hoppas inte mina hästar följer ditt första exempel;) Hoppas att dom är skötsamma o ej kastar ut det. Ja det blir spännande o se. Håller verkligen tummarna för det senaste:laugh:

Ja den har jag oxå tittat på, men jag kom inte överens med plånboken den tyckte inte att vi skulle ha en sån:D så då fick jag ta lillebror istället:laugh: hittade den till ett sånt bra pris oxå.

Men den där ser himla bra ut med tak o allt.
Är bara "lite lite" nojig över att dom kan göra illa sig nertill på den där få under nåt ben eller nåt, men jag är supernojig. Kanske för nojig med sånt:rofl: har både sett o hört om så mkt "hagskador" så jag e lite skadad:p vill helst inte ställa in nåt i hagen men det är inte ekonomiskt hållbart att "fodra leran med hösilage";)

Men jag har ju aldrig sett den i verkligheten kanske inte är ngn fara överhuvudtaget:laugh:

Taket är inte så viktigt på den stora foderhäcken, vi ger inte fri tillgång så maten blir aldrig liggande. Annars är den stor och stadig och tål att hästarna kliar sig mot den. Storleken gör också att en ranghög häst har svårt att "ta makten" över foderhäckens alla sidor.

Jag har vanliga lastpallar med pallkragar i mina hagar och än så länge har ingen häst lyckats skada sig på dem. *peppar peppar*

Men jag håller med några av föregående att spillet beror på vilka hästar det är. Islänningarna står snällt och äter i sin, utan att dra ut något, men mina halvblod står och drar ut det på marken...

Annars påstås det ju att stora traktordäck funkar bra som foderhäck, lär ju ligga där de ska och minimal skaderisk, tänkte på din hingst...

Jag har ingen erfarenhet av Kellfris foderhäck men jag själv har funderat på att köpa en sådan här foderring i plast ( se länk ).Dessa ser "ofarliga" ut tycker jag.

www.profarma.se

Är det någon som har en sådan här? Erfarenheter? Står den still när stormarna kommer från väster? Om man fodrar med torrhö blir det för tätt i botten?

En sån får bli min nästa investering när plånboken o jag är sams:D

Ja jag har oxå tänkt på det, vi har ju ett åkeri så vi har ju massor av lastbilsdäck, funderar på ifall min man som är en riktig problemlösare ska få göra en foderring av 2 st däck och skära till dom o montera fast dom på varandra så man får lite höjd på den:idea:

Jag fipplade ihop en sån här foderhäck till mina två. Funkar toppen för oss och minimalt med spill.

(Från början hade jag velat haft mindre "hål" i gallret, men jag tror det blev bra med denna storleken, annars hade de nog haft svårt att få ut silaget tror jag. Tydligen har vi långa strån, eller fåniga hästar, för jag har ju sett andra lösningar med de mindre hålen. Men ät-tiden blir ju lång. Passar perfekt för kallblod på lösdrift med fri tillgång på hösilage :p )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka