Kelen hundproblem

M

millansnillan

Jo det är såhär:

Min hund sover i min säng (alla hundbukarna samlar sig för påhopp), jag trivs med det, han trivs med det. Nu är det så att på kvällarna så läser jag i sängen för att somna och på morgonen för att vakna upp. När jag gör detta så ska han vara go och börjar därför pussas (eller ja, det liknar snarare grovhångel :crazy: ) Han viftar på svansen och är sååå glad att jag är med honom. Nu är det så att detta gillar jag INTE, det är omöjligt att läsa när han lägger sig på boken och ska bli kliad på magen, när han tar varje chans han får att slicka en i ansiktet och när han helst av allt bara vill krypa innanför skinnet på mig.

Det känns fel att säga "Nej", allt han vill är ju att visa tillgivenhet och att kela, dessutom så känns dte inte bra att börja och sluta varje dag med att säga ett "Nej". När jag sätter ner han på golvet så slutar han visserligen och lägger sig under sängen istället, men innan dess så ger han mig en hjärtskärande blick och man ser hur olycklig han är.

Speciellt på morgonen så är han kelen, hela han lyser av glädje och han skriker "JAAAA! Du är vaaaaken! God Morgon! Jag älskar dig, JAG ÄÄÄÄLSKAR DIG!" :love:
Tyvärr är jag grinig på morgonen så jag uppskattar inte vad han gör.

Så, hur ska jag få honom att förstå att pussar och kel uppskattas men INTE när jag läser.

Sv: Kelen hundproblem

Hahaha ja detta känner man ju igen. Min Golden grovhånglar med min sambo varje kväll...Herregud vad det ser roligt ut. Jag skrattar så jag kiknar och Farin (hunden) är ju såååååå lycklig att kela med husse haha.

Ingen aning. Men jag känner igen det du beskriver.
Fast här är dom 3 st som håller på och krypa ur skinnet av glädje.
Jag kommer aldrig ur sängen på morgonen utan en grundlig tvätt:rofl:
Om hundarna får välja så inkluderar det även näsa och öron:D

fjolltroll skrev:
Ingen aning. Men jag känner igen det du beskriver.
Fast här är dom 3 st som håller på och krypa ur skinnet av glädje.
Jag kommer aldrig ur sängen på morgonen utan en grundlig tvätt:rofl:
Om hundarna får välja så inkluderar det även näsa och öron:D

Men det är väl bra..Slipper du slösa på varmvatten vid duschen ju. Se det från den ljusa sidan :rofl:

och såå härligt när man ligger på golvet och sin hund tittar ner på en och all hans hud bara rasar ner på nosen..haha såå underbart söt

Går det inte bara putta undan hunden? Mina vill också kela ibland när jag vaknar. Och är jag inte intresserad, vänder jag mig om och visar att jag vill inte. Skulle det inte hjälpa så tar jag bara en hand och putter undan hunden.
Eller så klappar jag lite, sen säger jag att nu är det bra, och då får de sluta.

Jag har tre stycken rätt stora och ja,alla sover vart de vill..det innebär gammeltanten i sängen,jämt,antoingen vid min sida eller uppe vid mitt huvud..Hoffevalpen ligger i hallen tills nattkissen då han vill kela en stund..omplaceringsFlaten ligger i sin korg vid fotändan på sängen,men vill kela innan han somnar

för mig så ser jag det som flockstärkande och här är det obligatoriskt med ca 5-10 min massagestund på morgon och kväll.Gammeltanten -kräver-det.och skitungarna kommer upp om de vill ha.

jag läser också i sängen och då ser jag till att kela ordentligt först,och så är de nöjda med att ligga bakom boken,eller vid sidan av mig sedan.

jag har upptäckt att det går snabbare att få dem nöjda med att möta deras behov av flcokstärkande kel först,än att stöta bort dem.

vi har också egna platser i sängen som alla respekterar

Thina

Jag har tvärtom problem :crazy:

Har en hund som absolut inte vill gosa. Han är inte mkt för "sånt" överhuvudtaget. Detta beror till stordel på kortisonet men han har aldrig varit en svansviftande glad sak. Sånt saknar jag :o

Kan ju tillägga. Att vaknar jag och ska gå upp, då klappar jag gärna mina hundar och har en mysstund. Men ibland vaknar man ju bara till och vill fortsätta sova, då får ingen hund försöka väcka mig. Då visar jag totalt ointresse.

Att putta bort fungerar inte :crazy: Han ser dte mer som en lek då.

T.Alsterfeldt: Halv sju på morgonen har jag ett jävligt morgonhumör så kel är uteslutet. På kvällen så har jag försökt att klappa honom lite men efter en halvtimme var han fortfarand elika kelsjuk :crazy:

Aliide: Jo, det är underbart att ha en hund som helst vill ligga i knäet och ekla hela kvällen :love: Men på morgonen :crazy:

Då får du helt enkelt tala om vem som bestämmer.
Bara för en hund vill kela så tycker inte jag den ska få avgöra när det ska ske (inte med det problemet du har).
Regler är regler, sen om det har med kel och göra, är ingen skillnad för mig.
Sen undrar jag om detta bara handlar om att kela.... Lyder han annars?

Vänta bara tills du har 150 cm lång Labrador som sträcker ut sig bredvid heeela dig på morgonen och undrar om det inte är frukost snart. :)

Grana skrev:
Då får du helt enkelt tala om vem som bestämmer.
Bara för en hund vill kela så tycker inte jag den ska få avgöra när det ska ske (inte med det problemet du har).
Regler är regler, sen om det har med kel och göra, är ingen skillnad för mig.
Sen undrar jag om detta bara handlar om att kela.... Lyder han annars?

Grana, du har en bra poäng där. Hunden kanske är lite väl bortskämd?

Vi har en som gärna pussas så att det går till överdrift och jag upplever det som om att han skall dominera. Han vill helt enkelt bestämma. När han får chansen att pussas som han vill (med barnen), så blir han ofta så odräglig att man måste ryta i ordentligt.

Om hunden får vara i sängen så råder sängregler. Godmorgon säger man, men inte hur som helst.

Det tror jag med. Problemet är väl att vi ofta för över våra mänskliga känslor och värderingar. På nått sätt så anpassar vi oss till våra hundars märkligheter och förstärker det säkert också. Det gäller att ha karaktär som matte helt enkelt :love: Det märker jag så väl själv att jag suckar över hundarnas egenheter. Men saker som jag helt enkelt inte finner mig i kommer helt automatiskt och det är ju inte heller något som ens ifrågasätts...

Ja, då får vi se hur jag ska gå tillväga :D
Eller så fixar det sig ändå. Med flera hundar i sängen så kan man inte kräla omkring hur som helst, då blir de andra "griniga" :)

Priffe: Precis. Min minsta kan också slickas som en tok på morgonen (annars också), men det är på mitt villkor. Jag kelar så länge jag vill, sen säger jag *att nu får det vara bra* och putter bort henne lite lätt.

VA? Så du menar att morgongymnastiken är inställd?? :eek:

Nej, jag skulle faktiskt lägga till redan i första inlägget att jag bara skojade, men jag glömde, så jag gör det nu!!

Han är mkt lydig annars, lyssnar alltid på ett nej, när jag sitter i soffan skulle han inte ens våga drömma om att uppföra sig på det där sättet om jag sagt till honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 231
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30