kejsarsnitt..

FrontLine_

Trådstartare
Japp, som en del vet så kom ju vår lilla flicka till världen genom kejsarsnitt den 22/6.. Men nu har jag lite frågor kring det, som jag såklart glömt fråga läkaren om när jag var där i fredags.. och nästa möte är om två veckor, skulle ju såklart kunna fråga då också.. men jag är nyfiken haha..

1. Jag har som små "trådar" som sticker ut på varje sida, är det normalt ?
2. Det här med toabesök.. magen har ju kommit igång, eller det gjorde den redan samma dag, men är det farligt att trycka på för mycket när man gör nr 2? haha!
3. Hur länge bör man vänta med sex? Inte för att jag är sugen, men det kan ju vara bra att veta:banana:
4. Hur länge blöder man ungefär ? Jag blödde ingenting dom första tre dagarna, men nu kommer det och går..
5. Det gör så otroligt ont när jag pinkar, och det är inte urinvägsinfektion för det har dom kollat, kan det vara ont efter katetern?
6. Jag har ett stort område runt om snittet där jag inte har någon känsel, kommer den tillbaka eller får jag stå ut med att inte känna halva min mage?

Tacksam för svar:D

Sv: kejsarsnitt..

Är snittat tre gånger så jag ska försöka att svara så gott jag kan!:)

Vad är det för trådar du pratar om?
Är det stygn?
Jag har blivit sydd två gånger då har jag för mig att trådarna satt kvar tills de lossnade av sig självt efter ett tag.

Inga fara att trycka på!:D
Kroppen har en fantastisk läkningsförmåga!

Innan man har blött klart så ska man ju inte ha sex så snittet behöver du inte tänka på, det skulle nog klara påfrestningarna.
Det är ju tunga lyft etc. som man ska vänta med i ca 6 veckor om jag inte minns fel.

Blödningarna har varit olika. Allt från 2-7 veckor.

Du är säkert öm efter katetern. Har för mig att jag hade ont nästan i en månad efter ett av snitten.

I o m att nervtrådarna är avskurna så tar det ett tag tills de finner varandra igen.
Det kan ta upp till ett halvår men jag har också hört talas om någon som fick nedsatt känsel ännu längre tid.

Jag snittades i December och än har inte känseln riktigt kommit tillbaka...om den ens kommer göra det. Det vet man aldrig, fast det är egentligen inget jag bryr mig så mycket om. Såret efter snittet börjar läka redan efter några dagar, men man bör inte lyft tungt...bära bebis är helt ok. Det kan ta nästan ett helt år innan det är totalt läkt.

Jag är snittat tre gånger i samma snitt mellan 2003 - 2006. Dvs. jag har blivit öppnad på samma ställe vid tre tillfällen på relativt kort tid.
Har inga problem med känsel eller dyl. men har fått en snygg fettkula på höger sida efter det sista! :D

Vid den fjärde graviditeten -07, som tyvärr fick avbrytas i v.17, frågade jag om snitten verkligen håller vid så täta graviditeter och fick till svar att om inga komplikationer tillstöter så läker kroppen ihop såren -med reseravation för ärrblidningar- redan på ett par månader, ett halvår.

Tack för bra svar!

Men det här då med sex och blödning, nu ligger det till så att jag blöder kanske en dag, sen blöder jag inget på tre dagar, och så blöder jag igen osv.. När fasiken ska jag veta att det slutat blöda då?:confused:

Jag antar att trådarna är stygnen, men ska dom verkligen sticka ut nästan två cm på varje sida ?

Haha jag tycker det är jätte obehagligt att gå på toa och göra nr 2, för när jag trycker på tror jag att såret ska spricka upp:D

Troligtvis är du, liksom jag, sydd med intra-kutana stygn (reservation för namnet, men tror det heter så!) alltså det är sytt inifrån på något vis och så har de dragit ihop det från båda ändarna. En sjuksyster förklarade, men jag har inte riktigt koll på metoden.. Dessa stygn kan komma krypande ut tydligen, men det är inget farligt!

2. Det här med toabesök.. magen har ju kommit igång, eller det gjorde den redan samma dag, men är det farligt att trycka på för mycket när man gör nr 2? haha!

Nej, var bara rädd om magmusklerna och överansträng dem inte alls första månaderna. Försök hålla magen "mjuk" så att säga ;)

3. Hur länge bör man vänta med sex? Inte för att jag är sugen, men det kan ju vara bra att veta:banana:'

För snittets skull kan du nog köra på så fort du inte har ont längre, men du bör däremot vänta tills du inte har avslag längre. Eller använda kondom.

4. Hur länge blöder man ungefär ? Jag blödde ingenting dom första tre dagarna, men nu kommer det och går..

Jag blödde i ganska precis 7 veckor. Det är nog lite olika.

5. Det gör så otroligt ont när jag pinkar, och det är inte urinvägsinfektion för det har dom kollat, kan det vara ont efter katetern?

Det är jättevanligt med uvi efter kateter, det kan du ju gå iväg och kolla upp enkelt om det håller i sig. Hade också ont när jag kissade, men det gick över av sig själv.

6. Jag har ett stort område runt om snittet där jag inte har någon känsel, kommer den tillbaka eller får jag stå ut med att inte känna halva min mage?

Har också känselbortfall runt snittområdet och det håller i sig än efter 5 månader. Vad jag har hört så kan känseln komma tillbaks efter en tid,.. (åratal eventuellt) eller så får man bara acceptera det.

Hade också några mystiska stygn, kanske var det intrakutana som miss_kala nämner?

Jag tyckte det var lite läbbigt efter operationen så jag tittade aldrig på såret när det var färskt och när de tog stygnen på lasarettet så såg jag inte heller efter hur de såg ut utan låg bara och tittade i taket... Det var dock ett stygn som fick sitta lite längre eftersom sårläkningen var lite sämre där, och distriktssköterskan på bvc fick ta bort det. Det var en blå typ nylontråd som inte visade ändarna, utan bara ca 2 cm tråd som låg utanpå magen. Jag tror inte sköterskan på bvc hade sett ett sådant stygn tidigare, för hennes ögon blev bara större och större ju mer hon drog... Hela tråden var runt 60-70 cm lång!

Kanske har de flera olika broderitekniker på NUS? Omväxling i arbetet... :D

Haha usch det lät ju inge trevligt.. men dom är borta nu eller ?
MIna stygn är som genomskinliga, lite lätt brunaktiga.. och jätte elastiska!

Jaa, dom kanske har det.. hoppas dom inte håller på med korsstygn bara:rofl:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: Nahar
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 269
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama