kedja till grimskaft??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cascade
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 7 108
C

Cascade

Hej! Jo jag undrar vad en kedja som man kan köpa till grimman heter...

För hästen jag sköter är väldigt stark ute när man skulle ta en liten promenad med honom och dem äldre stalltjejerna sa att man måste ha kedja på honom.

Men vad menar dem för en kedja??:confused:

Mvh
Cascade

Sv: kedja till grimskaft??

antagligen så köper du ett kedjegrimskaft där kedjan sitter fast i grimskaftet eller så köper du en lös kedja och fäster i grimskaftet..

men om du ska ut och gå promenader så tycker jag att träns är det bästa att ha på.

Det är ett sånthär de menar:

420090_01.jpg

Ett grimskaft med en kedja du kan trä antingen över eller under hästens nos för att få bättre tag om hästen drar.

Men nu i början ska vi bara gå ut med dem så dem får beta. Så vi lär känna hästen elr nått så dem vill att vi kör på grimma.

Men det kan vara en sån dem menar ;)

Men varför i herrans namn vill de hellre att man har grimma på en stökig häst istället för ett träns? Hästen kan ju beta ändå, säkerheten måste ju ändå vara det viktigaste?
Ibland blir man matt över hur det resoneras :crazy:

Om hästen är stökig men ni inte får ha träns tycker jag du ska satsa på en repgrimma istället för att ha kedja.

Men varför i herrans namn vill de hellre att man har grimma på en stökig häst istället för ett träns? Hästen kan ju beta ändå, säkerheten måste ju ändå vara det viktigaste?
Ibland blir man matt över hur det resoneras :crazy:

Om nu hästen har ett träns på sig så borde detta träns även innefatta bett och tyglar alt. ledtygel.

Om nu denna häst "sprätter" iväg och handhållaren tappar den, är inte risken då att hästen trampar på tygeln (ledtygeln) och vad händer då????

I bästa fall går tygeln av, i näst bästa fall går käken ur led och i sämsta fall bryter hästen både käkbebet och nacken..

Är ditt förslag att påstå att säkerheten är det viktigaste och i så fall för vem???

Håller helt med dig,, ibland blir man matt över hur det resoneras.

så säkerheten skulle höjas menar du, bara för att hästen har träns på sig och inte grimma. Jag gillar iaf inte att ha träns på hästar av det skälet, dra i munnen, nej tack. Bättre då med grimma m kedjegrimskaft, alt repgrimma. Inte vidare kul att beta med ett bett i munnen som stör. och tänk om hästen sticker med tygeln :eek:!

det säkraste är när man vet hur man ska agera med en stark häst, då klarar man sig bra med bara vanlig grimma. kedjan kan ju vara en bra förstärkning om det är en väldigt tittig, dragig häst.

Om nu hästen har ett träns på sig så borde detta träns även innefatta bett och tyglar alt. ledtygel.

Om nu denna häst "sprätter" iväg och handhållaren tappar den, är inte risken då att hästen trampar på tygeln (ledtygeln) och vad händer då????

I bästa fall går tygeln av, i näst bästa fall går käken ur led och i sämsta fall bryter hästen både käkbebet och nacken..

Är ditt förslag att påstå att säkerheten är det viktigaste och i så fall för vem???

:bow::bow::bow:

Om hästen är stökig men ni inte får ha träns tycker jag du ska satsa på en repgrimma istället för att ha kedja.

Det här är ett bättre förslag,, förutsatt att den som är ledare har genom gått en lära i hur den ska hanteras.

Som med all typ av utrustning,, i rätta händer är det ett hjälpmedel,, felaktigt hanterat leder det till plågeri.

Och varför i herrans namn är det bättre med träns än med grimma+kedja? Och säkrare? Knappast.

Jag skulle aldrig välja träns när jag gick på promenad och speciellt inte en häst som drar iväg.

Så det är bättre med nylon grimma med kedja över eller under nosen som är betydligt hållbarare och segare att gå av än läder och mindre metalldelar.

Vad händer då om hästen trampar på grimskaftet när kedjan sitter under haken/över nosen??

kedjan kan ju vara en bra förstärkning om det är en väldigt tittig, dragig häst.

Att en kedja är en "förstärkning" (beroende på hur den anläggs) kan vi ju vara helt överens om. Tyvärr så är fördröjningen vid "slack" längre än hästens egen reaktionstid vid avbrytande av utbrytning vilket leder till den oönskade effekten att hästen upplever smärta efter att den avbrutit sin utbrytning och leder till en förnyad flykt instinkt.

Jag hatar kedjor i all typ av form, har aldrig förstått varesig dessa otaliga uppfinnings rikedomar om hur den kan anläggas,, jag vill att hästen ska känna förtroende för mig och känna sig trygg med mig,, inte fasen känner sig en häst trygg om den känner smärta när avbryter en utbrytning och söker sig tillbaka till sin ledare och val av utrustning/anpassande leder till en fördröjd smärta.

Sedan tror jag att den männskliga faktorn har stor inverkan,, en lugn människa leder till en trygg häst,, en hispig människa kan t.o.m. få en död häst att fly.

Men så är det ju många ggr -människan är långsammare än hästen. en kedja kan ha den effekten hos folk att de känner sig mer trygga, mer att ta i om man säger så. Och det blir ju mer skarpare med kedjan än med bara vanligt grimskaft.

Jag själv använder repgrimma på hästar som gärna sticker, lättare att inverka och vara snabbare. Men i ovana händer så kan det ju ha en helt bedrövlig effekt, hästen kan skada sig, så därför brukar jag inte rekomendera folk till repgrimma om jag inte vet vilka de är. annars ett ypperligt hjälpmedel -enligt mig!

Så ja både kedjor och repgrimmor kan funlka bra, men som du oxå påpekade att hur man själv är och aggerar det är det viktigaste. och detta med att leda i träns på en stark häst som man ska beta :crazy:... Ja, folk tänker olika.

Kedja kan jag tycka är bättre än bett.
Jag föredrar att ha kedjan över nosryggen på hästen (Gärna ett halvt varv runt grimmans nosdel, förutsatt att grimman är rätt anpassad, så kedjan inte åker ner så om den behövs att drar sönder både det ena och de andra...)
Att sätta kedjan under hakan är rätt osmart i och med att det går en hel del nerver där som kan trigga igång en del beteende...
Min häst blir helt osammarbetsvillig om det åker på en kedja under hakan.

Så det är bättre med nylon grimma med kedja över eller under nosen som är betydligt hållbarare och segare att gå av än läder och mindre metalldelar.

Vad händer då om hästen trampar på grimskaftet när kedjan sitter under haken/över nosen??

Lite så tänker jag också. Men är det bete som avses (?) är det kanske inte optimalt med bett i munnen, förvisso. Äsch jag vet inte.
Men bara nylongrimma och kedjegrimskaft känns lite fel på något vis.

De kan ju alltid hända saker, hur vi än vänder och vrider på de...

Om man har en nylon grimma och ett vanligt grimskaft och hästen sliter sig kan ju grimskaftet lätt snurra in sig i ett ben och hästen snavar kör ner huvudet i marken och gör en "kullerbytta" och kanske bryter nacken och dör....

Bara att flika in lite, på tävlingsområden måste man ha träns och bett på sin häst, hela tiden... Just för att man har lite mer att säga till om hästen börjar fara runt. Visst ger sig hästen f*n på att den ska lös så kommer den lös vare sig vad du har för prylar på den...

Hej! Jo jag undrar vad en kedja som man kan köpa till grimman heter...

För hästen jag sköter är väldigt stark ute när man skulle ta en liten promenad med honom och dem äldre stalltjejerna sa att man måste ha kedja på honom.

Men vad menar dem för en kedja??:confused:

Mvh
Cascade

hingst kedja menad de säkert, finns att köpa lös kedja och kedjegrimskaft. kedjegrimskaft är att rekommendera då det är lätt att komma åt kabinhaken på grimskaftet då man har grimskaft + kedja.

/.../ Visst ger sig hästen f*n på att den ska lös så kommer den lös vare sig vad du har för prylar på den...

Japp- och därför ska man ha saker som går sönder. Hellre grimman/tränset än hästen. Skulle aldrig vilja ha en lösspringande häst med långt grimskaft och repgrimma...

TS:
Du får ju utgår ifrån vad som används på din klubb (har nämligen för mig att det är en lektionshäst?). Grimma med kedja under hakan ger dig en rätt god kontroll, och jag tar för givet att ni inte leder iväg hästarna långt bort från själva stallet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 698
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
754
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund