kedja eller bom bak på transport?

K

Kiira

Anledningen att jag frågar är att jag letar efter en beg. transport och har hittat en jättebra, enda problemet (om det nu är det) är att den har kedja istället för bom i bak.

Ägaren tycker att det är bättre med kedja och skulle inte lasta med bom, men då jag inte har någon som helst erfarenhet av detta tycker jag att det känns konstigt att inte ha bommar i bak. :confused:

Är det någon här som har kedja i bak? Vad tycker ni? Är det någon skillnar alls?

tacksam för alla svar och funderingar! :)
/kiira

Sv: kedja eller bom bak på transport?

Vi har kedja på våran, och jag har inte märkt några nackdelar.

Kedja är totalt värdelöst tycker jag. Antingen står hästen still och då skulle man klara sig utan nånting alls, eller så backar hästen och då kommer den loss trots kedjan och kan dessutom göra illa sig.

BOM!

Jag har haft gammal transport med kedja och jag satte in bom.

En Kedja ger dels efter mer än en bom, dessutom är det inte omöjligt för en häst att spränga en kedja eller (vanligare) få kedjan att hoppa av.

Och har de en gång lärt sig att om det tar emot bakåt är det bara en fråga om kraft för att få bort det så tar det ett bra tag med bom för dem att inse att det inte är så.

Men är det enda 'felet' på transporten att det är kedja bak, så köp den och sätt i bom. Endera orginalbom, eller så kan man specialtillverka en bom, endera kan de det på verkstad åt dig, eller så kan man göra det själv om man är händig!

Samma erfarenhet som Alexandra - ett h***te att få bort olaten att kasta sig mot kedjan och spränga den om de en gång lärt sig. Dessutom om man har en häst som har bråttom ut, så kan de nästan "sätta sig" ÖVER kedjan och typ halka ut över den = otäckt. Det är som sagt lätt att sätta in en bom även om transporten inte kommer med en från början.

vi har en ponny som är mycket svårlastad. hon går att få in i transporten mycket lätt men väl inne så kastar hon sig bakåt när man får på kedjan bak. det som händer då är att hon antingen lyckas spränga bort kedjan eller krypa under den. (utbrytardrottning). för den sakens skull skulle jag köpa en transport med bom bak eftersom det är mycket mer kraftigt och framför allt stadigt.

ska säga att ponnyn kan inte ta sig ut när man har bom där bak. hon liksom känner det när bomen är så stadig att det inte är någon idé att försöka. så hon försöker kanske en gång sen är det bra med det.

Aldrig kedja. Vet folk som skadat sig när hästen kastat sig bakåt så snart de knäppt loss ena sidan på baklämmen. Hästen har då med all kraft lyckats knäcka andra sidans fäste, spränga kejdan varpå stackarn bakom (som i o f s var oerhört klantig) fick lämmen över sig. Grimman stod pall och hästen fick ett kraftigt ryck i nacken. Maximal otur för den skadade sig rätt svårt i nacken...

Jag fattar det inte? Har kört mängder med olika hästar i vår Valeryds-kärra, men ingen har då lyckats vare sig knäcka kedjan eller få loss den.
Är det bara det som är nackdel så är det väl bara att se till att grejorna håller?
Däremot har jag varit med om att se flera insidenter när folk lossar bommen, hästen backar ut med full fart, och bommer far iväg med full kraft och träffar skallen på den som öppnat och står på sidan. :(

Jag skulle aldrig få för mig att öppna bommen förrän hästen står helt still och inte väger på den. Det kan bli en del väntan, men hittills har det aldrig inträffat att bommen fått någon törn...

Om man låter hästen kasta sig bak ett par gånger för att "testa" att bommen håller brukar de sluta med det, inte så bekvämt att bli sittande på bommen som en annan idiot. Brukar ha en mycket lugnande effekt för de halvdårar som slänger sig handlöst.

CK skrev:
Jag fattar det inte? Har kört mängder med olika hästar i vår Valeryds-kärra, men ingen har då lyckats vare sig knäcka kedjan eller få loss den.
Är det bara det som är nackdel så är det väl bara att se till att grejorna håller?
Däremot har jag varit med om att se flera insidenter när folk lossar bommen, hästen backar ut med full fart, och bommer far iväg med full kraft och träffar skallen på den som öppnat och står på sidan. :(

Antar att du inte haft någon häst av typen 'Nu ska jag uuuuuuut!' ??

Dvs en sådan som kastar sig bakåt på grejer.

När jag lastar på så lastar jag, sätter för bom (kedja) och stänger luckan. Sen sätter jag fast hästen. Jag har haft två individer som vill kasta sig ut, och kastat sig med full kraft på kedjorna. En, två ånger brukar funka sen hoppar kedjan av eller går av. Och det värsta är att hästen KÄNNER att kedjan ger lite och kastar då om och om igen.
Samma häst/ar med bom och de kastar sig EN gång, inser 'vafan' och ger upp för bommen är stum.

När jag lastar av så släpper jag lös hästen, fäller rampen och sen väntar jag. Hästen ska stå still och lugn, då tar jag bort bommen och sen ber jag om back. Hästar som är benägna att kasta sig väntar jag lääänge med, de FÅR GÄRNA kasta sig på bommen och inse att man går ut när matte säger.

med kedja så kommer de hästarna ut när de med full kraft kastat sig på kedjan X ggr.

Men med normala hästar eller vad man ska kalla det går det bra med kedja, men eftersom jag har en sådan där 'nu vill jag UUUT' individ så har jag bom.

Sist jag lastade så stod det rara livet - efter att en gång slängt sig på bommen - helt still tills jag tagit bort bommen helt (har hellång), gått in i släpet och sagt BACK. Det är högsta betyg för honom, men det krävs ett par ggr med BOM för det ska funka, kedja och det blri cirkus.

jag har 2 olika transporter, 1 med kedja och 1 med bom
Tycker att det är bättre med bom

Ja, bom är bättre OM den går att lösa ut även om hästen har hängt sig över den. Många bommar lyfts ju av uppåt och har man en halv hästrumpa på den så får man inte bort bommen. Jag har transportgrimskaft bakom rumpan och hittills har det funkat bra. De har respekterat det. Dessutom är det ju lätt att få bort det om en olycka skulle inträffa. Jag var med vid en inseminering av ett sto för några år sedan. Henne hade vi i en seminspilta med bom bak. Plötsligt fick hon panik och slog bakut så hon hamnade med ena bakbenet ovanpå bommen och blev hängandes. Vi fick varken bort sto eller bom kan jag säga! Som tur var var ju veterinären där och kunde ge henne lugnande och sedan krävdes det några starka karlar för att få upp henne. Inte kul!

Moheed skrev:
Ja, bom är bättre OM den går att lösa ut även om hästen har hängt sig över den. Många bommar lyfts ju av uppåt och har man en halv hästrumpa på den så får man inte bort bommen. Jag har transportgrimskaft bakom rumpan och hittills har det funkat bra. De har respekterat det. Dessutom är det ju lätt att få bort det om en olycka skulle inträffa. Jag var med vid en inseminering av ett sto för några år sedan. Henne hade vi i en seminspilta med bom bak. Plötsligt fick hon panik och slog bakut så hon hamnade med ena bakbenet ovanpå bommen och blev hängandes. Vi fick varken bort sto eller bom kan jag säga! Som tur var var ju veterinären där och kunde ge henne lugnande och sedan krävdes det några starka karlar för att få upp henne. Inte kul!

Det går på alla släp jag sett, även de utan panikutlösning, atts kruva loss bomfästet och på så sätt få bort bommen.

Aah, det är gjort så alltså!? Bäst att inte glömma verktygslådan hemma då.... ;) Tar det inte lång tid att få bort bommen? Om hästen har panik, hur kommer man då så pass nära och får så mycket tid på sig att man kan skruva loss bomfästet? Om ingen har rubbat bultarna på tio år kan det väl sitta rejält om nån karl dragit åt det. Jag skulle ju vilja få loss hästen snabbt och smidigt men jag kanske är galet ute!? :confused: Jag tycker att dörrar verkar vara bra! Några erfarenheter?

Bom helt klart men tyvärr har jag kedja i min gamla beg transport . Funkar bra på mina hästar som inte slänger sig ut eller försöker spränga kedjan.

Moheed skrev:
Aah, det är gjort så alltså!? Bäst att inte glömma verktygslådan hemma då.... ;) Tar det inte lång tid att få bort bommen? Om hästen har panik, hur kommer man då så pass nära och får så mycket tid på sig att man kan skruva loss bomfästet? Om ingen har rubbat bultarna på tio år kan det väl sitta rejält om nån karl dragit åt det. Jag skulle ju vilja få loss hästen snabbt och smidigt men jag kanske är galet ute!? :confused: Jag tycker att dörrar verkar vara bra! Några erfarenheter?

Titta på släpet INNAN. Ofta men inte alltid sitter bultarna på utsidan, dvs man behöver inte nära hästen.

Och tio år gamla fastrostade bultar sitter ja, det är därför man ska titta och smörja INNAN det händer något.

Mina tar ungefär en minut per sida att släppa.

Sen, det många glömmer när det gäller bakbommar och panikutlösning är att får du inte ner RAMPEN så är det eg skitsamma om du får bort bommen/bommarna.

Frambommarna däremot finns det anledning att kunna fälla ändå, men inte bak, där måste du ha ner luckan i 9 fall av 10 för att ha nytta av att lösa ut dem.

Dörrar är :love: . När jag jobbade med hästar hade vi ett ume med dörrar som vi ofta körde två hästar i till tävling och träning. Då var det bra med dörrar för den hästen som stod kvar när man lastade ur den ena blev lite lugnare på nåt sätt av att ha något mer än en bom bakom sig. Också bra säkerhet, man riskerar inte att bli sparkad av den som står kvar när man lastar ur.

Tidigare lånade jag en transport med kedja där bak.
Det var aldrig några problem, har en hyfsat lugn och lättsam häst att köra.
Slänger sig aldrig ut, kan ha lite bråttom, men inte så att han gör allt för att ta sig av.
Så det funkade bra.

Nu när jag har egen transport har jag bom.
Tycker det känns bättre, och stadigare.
Men egentligen för min del spelar det ingen större roll.

En annan fördel med bom är att man har betydligt mindre skrammel från mellanväggen och att hela transporten går stadigare eftersom bommarna stabiliserar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar