Sv: kedja eller bom bak på transport?
CK skrev:
Jag fattar det inte? Har kört mängder med olika hästar i vår Valeryds-kärra, men ingen har då lyckats vare sig knäcka kedjan eller få loss den.
Är det bara det som är nackdel så är det väl bara att se till att grejorna håller?
Däremot har jag varit med om att se flera insidenter när folk lossar bommen, hästen backar ut med full fart, och bommer far iväg med full kraft och träffar skallen på den som öppnat och står på sidan.
Antar att du inte haft någon häst av typen 'Nu ska jag uuuuuuut!' ??
Dvs en sådan som kastar sig bakåt på grejer.
När jag lastar på så lastar jag, sätter för bom (kedja) och stänger luckan. Sen sätter jag fast hästen. Jag har haft två individer som vill kasta sig ut, och kastat sig med full kraft på kedjorna. En, två ånger brukar funka sen hoppar kedjan av eller går av. Och det värsta är att hästen KÄNNER att kedjan ger lite och kastar då om och om igen.
Samma häst/ar med bom och de kastar sig EN gång, inser 'vafan' och ger upp för bommen är stum.
När jag lastar av så släpper jag lös hästen, fäller rampen och sen väntar jag. Hästen ska stå still och lugn, då tar jag bort bommen och sen ber jag om back. Hästar som är benägna att kasta sig väntar jag lääänge med, de FÅR GÄRNA kasta sig på bommen och inse att man går ut när matte säger.
med kedja så kommer de hästarna ut när de med full kraft kastat sig på kedjan X ggr.
Men med normala hästar eller vad man ska kalla det går det bra med kedja, men eftersom jag har en sådan där 'nu vill jag UUUT' individ så har jag bom.
Sist jag lastade så stod det rara livet - efter att en gång slängt sig på bommen - helt still tills jag tagit bort bommen helt (har hellång), gått in i släpet och sagt BACK. Det är högsta betyg för honom, men det krävs ett par ggr med BOM för det ska funka, kedja och det blri cirkus.