Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon här som varit på kebenekaise?
Jag har hört att det finns två vägar en brant med klättring och en lättare som man till och med kan ha med barn på?
Men när jag googlar hittar jag bara guidade turer på den branta...
hur funkar den lättare? någon som gått den?
Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där.En kan absolut gå med barn upp på Kebnekaise, men ställer en frågan bör en också överväga att gå med guide... tänker jag. Ett fjäll är ett fjäll, ett väderomslag eller en stukad fot kan snabbt göra en trevlig vistelse potensiellt farlig, även om det allt som oftast går bra.
Vi var ju där dagarna efter varandra, och samma dag sambon gick upp (korta vägen med guide, jag fick bryta) så satt det fast en barnfamilj i toppstugan i över ett dygn med bara lite snacks... helikoptern kunde inte hämta dem. De hade redan plockat ned några under dagen.Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där.
Måste ha varit en fantastisk upplevelse, @snow !
Men liksom, hur orkar man? Hur är upplägget för att man ska orka ta sig upp och ner? (ner känns ju faktiskt värst...
Bra det där med stegjärnen @snow!
När jag var där i augusti (östra) så gick det knappt att gå upp utan järn, några försökte men fick vända. Vi hade järn och rep och jag skulle aldrig gått upp utan. Det går att hyra järn på fjällstationen om man vill bära vara säker på att ta sig upp.
Dessutom kom en snöstorm in när vi var på toppen så man såg inte alls stupen på sidorna (eller någon annan utsikt alls )
Jajamän Vi prickade in strålande sol utan ett moln på himlen!Var inte du uppe @fryckan?
Nej, det är så mycket folk som går upp och ner för Keb så det behövs ingen guide. Ni kommer möta massor med människor. Det är inte så att man är själv där.