Keanu måste avlivas

K

Keanu

Det här blev ju inte alls som jag hade önsket mej. Min efterlängtade norska skogkatt blev ju svårt skadad för nära ett år sedan (har skrivit förut om det). Vi har hoppats hela tiden på att han skulle bli bra, men inget har hänt. Han känner inte sin bakdel och har ingen kontroll på avföringen, så han har fått bo på våran terass under dagarna o på toan på nätterna. Men nu finns det alltså inget hopp längre, veterinären sa tydligt att det har gått så lång tid sen skadan inträffade att han kan inte bli bra igen. Jag har berättat för barnen sanningen, klart att dom var jätte ledsna, men jag tror ändå att det bästa är att säga som det är. Min älsta dotter som bara är 7 år vill vara med när han avlivas, men jag tyker det verkar lite väl "tufft" för en så ung människa som aldrig "sett" döden förut. Jag har sagt till henne att hon får säga "hejdå" till Keanu hemma för att veterinären vill inte att barn ska vara med, men hon blir arg o säger att Keanu vill att hon ska vara där...Ush det är en sån "jobbig" situation! vad skulle ni göra?

Sv: Keanu måste avlivas

consoling1.gif

Ibland måste man ge upp, för djurens bästa...

Angående dottern så tycker jag inte de är fel om hon är med. Det är snarare ett naturligt sätt för dem att ta farväl, och en relation till döden måste vi alla få förr eller senare. När jag var 8 dog min hamster i mina händer, och det påverkade mig definitivt inte i negativ riktning. Barns ansvar mot ett djur är positivt, och känner hon att hon vill vara med hade jag accpeterat det (alt. låtit henne ta farväl av Keanu efteråt, om du känner att avlivningen kommer bli för jobbig för er)

Byt då till en mera vänlig och förstående veterinär:)
Alldeles självklart ska du låta din dotter vara med när ni tar farväl av katten.Låt henne sedan sitta med den i knät eller hur hon nu vill ha det, det sista minutrarna tillsammans med sin älskade katt.
Passa på att köpa en bok som handlar om denna problematik.Vet att det finns en jättefin bok,om en flicka som tar farväl av familjens Golden Retriver.
Lycka till och packa fickorna fulla med mjuka näsdukar.Kram idenna svåra stund.Kan lova dig att den somnar in så lugnt och fint.Vår veterinär våra katter injektionen i magen.De har inte för ett ögonblick lagt märke till sticket.

Låt dottern vara med. Jag har sett djur vandra vidare ända sen jag var väldigt liten, jag tror det är nyttigt.

KRAM på er!

:(

Det är alltid lika tråkigt när man inser att man måste ta sådana beslut. :(

Vad gäller din dotter tycker jag att hon ska få vara med om hon nu gärna vill vara med. När våran första hund dog var jag 5 år gammal och jag satt och klappade och myste med den hunden dagar efter han hade dött (ja, han låg ute på gården under en filt under tiden vi grävde en grav till honom). Det var ett väldigt fint avsked till honom och jag tror det var nyttigt för honom. Jag var visserligen inte med när han dog (tack och lov, han sprang in under ett tåg) men det var nog bra för mig att få säga hejdå ordentligt.

Tack för alla era svar! Jag väntade mej inte att ni skulle svara så...jag har fått mej en tankeställare verkligen. Jag får tänka på det här idag. Det är ju helt riktigt det ni säger. Det "svåra" med det här är att jag måste vara stark...Ush vad jag hatar att vi ska behöva göra det här!
Tack igen o jag får väl berätta sedan...

Du behöver inte vara stark för att din dotter är med, när min älskade katt inte kunde leva längre var mina barn med.
Jag grät och de grät och vi tröstade varandra.
Jag tror att det är bättre att få vara med än att fantisera om hur det är.

Många tröstkramar i din svåra stund

Tack för svar. Ja, vi får trösta varann'...

Jag håller med de andra ang. dottern och skickar ett gäng med tröstkramar också. Det är aldrig lätt när det blir dags att ta farväl... :(

Tack, tröst behövs. Det är ett hemskt beslut att behöva ta, det är som en mardröm, men det går inte heller att skuta upp hur länge som helst, jag blir jätte trött av att städa avföring och tvätta ren honom varje dag...men det är inte helt lätt att stoppa in katten i buren o säga att "nu åker vi". Jag trodde min man skulle "hjälpa till" där lite, men han verka tycka det är lika jobbigt. Vi hade bestämt att det skulle ske idag, men vi båda lyckades skaffa oss andra "viktigare" saker att göra...

när vi tog bort våran gammehund på 16 år för 1½ år sedan så var min storasysters två döttrar med(1½ år och 4år) den lilla barnet vet ju knappt vad som hände men det stora barnet tog det mkt bra, hon sa när han somnat in att nu hade han fått vingar men hon kunde inte se dem vilket hon tyckte var konstigt.. Nu när man frågar henne om var gammelhunden finns så säger hon att han flög till himmelen och väntar på oss.. :(

Massor av stora kramar till dig, Keanu och din familj... Vet inte riktigt vad jag ska skriva men vi tänker på er... Det låter som helt rätt beslut att låta honom somna in. Har ingen erfarenhet av att ta bort djur, varken som barn eller vuxen. Vår tax togs bort när jag var ca 4, jag var inte med, minns att jag grät oavbrutet i bilen mellan Göteborg och Halmstad när jag fick veta att Pricken var borta... Fast det är allt jag minns.

Det är väl inte skogisen som du nämnde i min tråd om snabbväxande ungkatter?

Massor av kramar igen, lite extra till "la bella Italia" som jag älskar (såg att du bodde där).

Mvh Cissi

Nu är det gjort...Jag åkte ensam, barnen visste om det, men det var skönt för mej att vara själv. Mycket ledsamt, men odramatiskt o stilla. Jag behövde lugn så därför tänkte jag på mej själv. Keanu fick först narkos o sedan sprutan när han sov. Det hela var så tyst o stilla, han märkte inget alls, bara somnade.
Cissiny: nej, det är inte samma skogis, jag har en till som heter Unik, han som dog idag är katten på min avatar.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka