Kattvikt *liten spinnoff*

Gnist

Trådstartare
Jag har ju som en del vet inte några monsterkatter precis, utan de vuxna exemplaren brukar ligga på runt 3½-4 kg. Gäller alla bondkatter jag haft genom åren.

Kattungarna jag har nu ligger på ca 500 g nu vid (snart) 6 veckors ålder och bör därför enligt beräkningen väga runt 1 kg vid leveransen, precis som övriga kattungekullar jag haft tidigare. Dvs rätt normal vikt för en 12 veckors kattunge som jag förstått det hela, men vad jag undrar över är ju hur det kan komma sig att de inte väger mer som vuxna :confused:

Tänkte man kunde göra en liten undersökning angående "ras" och vikt som kattunge och vuxen bara för att se om det finns någon röd tråd för kattungevikt och vuxenvikt bland de olika raserna.

Mina bondkatter då:

*Kattungevikt (12 veckor) ca 1 kg
*Vuxenvikt (2 år) 3½-4 kg

Ska tillägga att katterna är i bra hull och är inte tunna.

Sv: Kattvikt *liten spinnoff*

1 kg är väl ganska litet vid 12 veckors ålder. Kattungarna brukar öka rätt så bra där veckorna innan så de bör ha hunnit rätt långt över 1 kg vid 12 veckors ålder.

*Kattungevikt (12 veckor) 1,5-2 kg
*Vuxenvikt (2 år) 3,2-4,5 kg.

Mammas katts kull (Maine Coon)

Hane 12 veckor ca 1,5 kg

Honor ca 1,3 kg

Vuxen ålder Hane 8 kg (mammas katt, ej tjock)

Vuxen ålder hona (syskon) mellan 5-6,5 kg.

har två bondkatter.

5 månder kattunge: 1,5 kg sist vi vgde henne (3 veckor sen)
1 årig hona: ca. 3½ kg skulle jag tippa på.

Mina huskatter har varit väldigt olika i storlek, alla har haft en vikt på 1,3-1,5 kg som 12veckors men storleken som vuxen har landat på 3,1 för min minsta hona och 4,2 för hannen.
Rexarna har vägt drygt 1,5 kg vid 12 veckor och väger nu 4,5-5kg.

Min huskatt vägde 1,3 kg vid 12 veckor och väger nu 3,5 kg (1 år). Men hon känns fortfarande "kalvig" och lite tunn. Blev förvånad när hon faktiskt vägde 3,5.

Min katt har haft mycket viktproblem, som liten och som vuxen.
I höstas medan hon diade blev hon sjuk av okänd anledning, och tappade massa vikt. Hon vägde 1,8 som minst :eek:

Igår vägdes hon senast, då 2,4. (2 år och 2 månader)
Som mest har hon vägt 2,9.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 396
Senast: kratbran
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Min katt är en av alla katter som fått lämna sin mamma allt för tidigt så han fick aldrig lära sig hur man leker på ett bra sätt. Han...
Svar
6
· Visningar
1 550
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar