Kattvakter

Paddington

Trådstartare
Vad brukar ni be era kattvakter att göra när ni är bortresta? Själv tycker jag inte att jag har så stora "krav" på dem, dels komma en-två ggr/dag och byta vatten, fylla på maten och sedan göra ren kattlådorna (har två st).

Fastän jag alltid skriver en lapp med var maten finns och hur mycket de ska ha, 1/4-kattmatsburk räcker + torrfoder, SÅ får katterna minst en 1/2-burk varje gång vilket gör att man får slänga massor och sedan det värsta av allt och som jag hela tiden irriterar mig på: DE GÖR ALDRIG RENT KATTLÅDORNA!!!!!!

Av de fyra olika personer jag har haft som kattvakter är den endast 1 som har gjort rent lådorna, de andra bara fyller på mer o mer kattsand vilket gör att när jag kommer hem så har jag 2-3dagars skit i lådorna och sand upp till kanten!!! (har klumpande sand så det är istort sett bara att lyfta ur klumparna när man gör rent)

Vad ska jag göra? Jag har en känsla av att om jag börjar "kräva" att kattlådan ska göras ren så kommer jag att stå utan kattvakter till slut men ändå så kan jag inte låta detta passera heller..........

Hur gör ni??

Sv: Kattvakter

Jag fyller bara på torrfoder ordentligt och vatten, dom behöver ingen passning för dom kan gå ut o in som dom vill, nu har jag ju hästar så det är ju alltid någon här ändå...men jag tror nog att 1 vecka skulle dom klara lätt utan tillsyn.

..skulle jag vara kattvakt skulle jag aldrig drömma om att INTE göra rent lådan...vad är det för folk du har???

Det undrar jag ibland oxå. En av mina kattvakter har ju haft egna katter så hon borde ju kunna göra rent i lådan, men det verkar vara skitsvårt rent ut sagt..... De ggr jag har kattvakt brukar jag alltid säga lite fint "glöm inte att göra rent i lådan, å det står även på lappen jag alltid skriver" men ändå är det alltid samma visa.... Tyvärr har jag inte fler personer att lita på - annars skulle jag byta personer omgående.....

ska väl säga att som tur är så flyttar jag om några månader å det verkar som om jag redan nu har ordnat kattvakter i samma trappuppgång, men det känns jäkligt irriterande att man inte ritkigt kan lita på att kattvakterna gör det de ska göra - om de inte ville vakta, kunde de väl helt enkelt säga nej?

Själv skulle jag "gå en mil extra" om jag var kattvakt - lite grann av "yrkesstolthet"........

Ja...för katterna skull, inte för människan...inte ska dom behöva göra sina behov i en fullsketen låda.... :mad:
Mina har inte låda, den lille gör ibland i lådan men nu hoppas jag att han gör allt ute när det börjar bli lite varmare..sen tar jag bara bort den....

Mina kattvakter har tre huvuduppgifter:
* mat och vatten morgon och kväll
* göra rent kattlådan morgon och/eller kväll (efter behov) och fylla på lite sand
* kela i soffan minst en timme, antingen morgon eller kväll (eller båda)

Har aldrig varit några problem med kattlådan, inte ens de mest kräsmagade har backat för rengöringen. Däremot brukar jag säga att de behöver inte städa undan alla kattsand som kommer utanför, den tar jag och dammsugaren när jag kommer tillbaka.

Enda problem jag har haft är två elvaåringar som lyckades mata i katterna 4 veckors mat på 9 dagar. Inte så oväntat, den ena är hemsk på att tigga och har ett kroppspråk som antyder att han håller på att dö av svält, konstant. (Nej, elvaåringarna hade inte ensamt ansvar, en öm moder var huvudansvarig ifall nåt skulle hända, men hon deltog inte i den dagliga matningen och kattlådetömningen.)

Liksom med hästvakt är det bara vissa utvalda som får va kattvakt*ler* Mina föräldrar, syrran och hennes pojkvän och Sweep.

Katterna får tillsyn minst 2 ggr/dag.
Lådorna görs rena.Om det är pappa så görs dom rent 2 ggr/dag.(Man känner sig nästan slarvig)
Mat och vatten i rena skålar.
Dom får gärna titta på tv och slagga på soffan en stund så de får sällskap en stund.Kattvakterna alltså*s*
Är pappa här så får Zassi gå ut på promenad i kopplet.

Klart lådorna ska göras rent!! Nåt annat finns inte!
Jag brukar ge katterna mat först, och medan de äter så gräver jag lådor. Sen brukar jag låna kattägarens soffa och tv en timme eller så. Ligger i soffan och gosar, eller busar med katterna. Hos grannen tillbringade jag hela kvällarna med deras 4 katter, en kanin och ett marsvin.

Konstigt folk. Självklart ska lådorna göras rena! Stackars missar, tänk att behöva sätta sig på fullt dass... tycker att du ska betona lite extra att kattlådorna behöver rengöras varje dag! Det ingår väl i uppgiften om man är kattvakt tycker jag!

Mat + lådrengöring + lite gos och social samvaro är mina krav på ev. kattvakt/er.

Skiv på lappen att om inte lådan mockas skiter katten på mattan istället och det är inte lika roligt att ta reda på för kattvakten... ;)

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna betona det mer, eftersom jag alltid när jag pratar säger till dem att: Glöm inte kattlådan, de går i sängen eller i soffan om det inte är rent! å så är det det sista jag säger när de får nycklarna å så skriver jag det på lappen åxå - vet inte vad mer jag kan göra..... Tyvärr har jag ju inga andra personer som kan ställa upp, å det känns som om jag kommer att kräva mer så kommer de att backa ur å tycka att det lbir för jobbigt......

tur att man flyttar snart - då kommer jag att få fler personer som kan ställa upp varav några bor i samma trappuppgång.......

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 320
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 488
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka