Katturin och textilier

smedsussie

Trådstartare
Kära allvetande Buke!
Finns det något bra sätt att få bort doften av katturin från textilier?

Vi har haft problem med en vildkatt som har tagit sej in i huset genom vår kattlucka nattetid och när ingen har varit hemma.
Nu har det visat sej att den rackarn har kissat både här och där, bl.a. i sambons garderob och på min kontorsstol. Kan ju inte påstå att det luktar viol om sakerna...
 
Kära allvetande Buke!
Finns det något bra sätt att få bort doften av katturin från textilier?

Vi har haft problem med en vildkatt som har tagit sej in i huset genom vår kattlucka nattetid och när ingen har varit hemma.
Nu har det visat sej att den rackarn har kissat både här och där, bl.a. i sambons garderob och på min kontorsstol. Kan ju inte påstå att det luktar viol om sakerna...
Om det är grejer som kan köras i tvättmaskin så använd ättika i tvättmedels/sköljmedelsfacken.
Saker som inte kan köras i tvättmaskin kan du med fördel skölja av i vatten så gott det går, dränk sedan i ytdesinfektion (finns i enlitersflaska på apoteket, kostar ca 40 kr) om tyget tål det. I annat fall i ättika som spätts ut med vatten (men det luktar inte speciellt gott att ha inomhus under tiden det är blött).
Låt grejerna torka ordentligt och upprepa procedurerna vid behov. På dessa sätt har jag räddat många möbler och textilier, det är dessutom betydligt billigare än rengöringsmedlen som går att köpa i djuraffärer :)
 
OT men...

Tack, ytterligare ett argument att dänga i skallen på dem som ivrigt propagerar för att jag ska skaffa kattlucka!
 
Alsolsprit är också bra. Räddade min soffa som en katt använde som toalett upprepade gånger. Dränkte det ordentligt (sätta flaskan mot dynan och verkligen få ner det i materialet). När det sedan avdunstar så har vad-det-nu-är brutit ned vad-de-nu-heter-partiklarna i urinet och försvinner med dunstet.
 
Vår grannes katt kissade i vår bil när vi hade glömt att stänga bagageluckan. Jag köpte ett mirakelmedel hos bilverkstan som tog bort all lukt, det fungerade nästan overkligt bra. Nu minns jag inte i huvudet vad det hette, men jag skall kolla på flaskan när jag kommer hem ikväll :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp