kattungemat/vuxenkattmat

C

Cettan

Har 2 katter. En är 17 veckor och en lite drygt ett halvår. Funderar på vad det är för skillnad på den maten man köpter till kattungar och den till vuxna katter. Jag tycker att det är så litet utbud på kattungemat. Speciellt där jag bor. Har tyvärr ingen möjlighet att ta mig till någon djuraffär så jag får nöja mig med de "billighetsfodren" som finns i vanliga mataffärer. Hur pass viktigt är det att de får speciellt foder som kattungar? De är vanliga huskatter. någon som vet?

Sv: kattungemat/vuxenkattmat

Det är rätt viktigt. Framför allt behöver kattungar lite fetare och lite mera protein, samt mera taurin (tillsatt eller naturligt i kött).

Iofs det gör ju inget om de får vuxenmat som utfyllnad, så länge basfödan är kattunge/ungkattsmat.

Alternativt kan du kanske peta till lite extra, t.ex. köttfärs, äggula i grädde, smör och liknande...

Kan du inte ge dem burkmat? De flesta torrfoder från mataffären innehåller mest spannmål, som inte har något näringsvärde alls för katter. Bra burkmat (tex Mjau) är betydligt bättre, och kompletterat med lite äggula och lite rått kött (gärna hjärta) är det en utmärkt kost för växande katter, mycket bättre än "dyra torrfoder".

Det ska ju vara en bra sammansättning med fett, protein m.m. i kattmat men, i valigt typ som whiskas o.s.v. så är den helt åt skogen i mina ögon. Vi började ge våra katter whiskas när dom var kattungar men bådatvå fick diaree så vi började då att ge Royal Canins Baby cat eller vad den nu heter och det funkade kanonbra! Sedan har vi fortsatt med Royal Canin. Vi har gett helthy & care men nu har vi fit 32 och båda två har funkat underbart bra och man ser tydlig skillnad i pälsen!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?