Kattunge vrida tassar

Hejdu11

Trådstartare
Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får kärlek som den ska den är 4 dagar gammal, har pratat med veterinären och ena säger det inte finns något och göra medans nån annan säger det kan bli bra. Den skriker inte och har inte ont vad gör jag vill verkligen ha den och blir så ledsen när jag tänker på avlivning..

Bifogade filer

• IMG_1706.webp
    IMG_1706.webp
    48,7 KB · Visningar: 47
Kan den ta sig till mamman själv, och går den upp i vikt som den ska? Diar den normalt? Inga andra skador än vridna ben? Normal svans? Kissar som den ska?

Googla "twisted legs syndrome". Ofta går det bra att få ordning på och kattungen blir normal framöver, men det är viktigt att man börjar åtgärda benen så fort som möjligt! Om den har svårt att hävda sig gentemot syskon för att den inte kan kravla lika bra behöver den stödmatning ett tag. Ofta är det mest troligt ett felläge i livmodern som är orsaken, och då finns det inga andra fel på den hälsomässigt.

Vad som är ett fall man borde ge upp från början är väl svårt att svara på utan att ha tittat på ungen, men jag skulle åtminstone vända mig till en veterinär som har koll på problemet och en idé om hur du ska behandla den.

Om du har något katthem i närheten finns det ofta folk med erfarenhet av små unga som kanske kan hjälpa med råd, eller hör med närmaste kattklubb om någon av deras medlemmar kan hjälpa dig? De flesta som hållit på ett tag har åtminstone någon erfarenhet av kattungar med twisted legs. Jag har aldrig haft någon i mina kullar men vet flera från katthemmet som blivit helt bra. :)

Hej, tack så jättemycket för dit svart ska ringa kolla runt lite men ska även börja stöd mata den, den kan ta sig fram och får mat och allt som jag förstod kissar inte en katt på 2 veckor efter den här födds men ska ringa kolla lite mer :)

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej min katt har nyss får kattungar 2 av dom dog men en överlevde. Nu är det något fel på vaktades såg att ena va helt svullen nu är den...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 606
Senast: MissFideli
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 795
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar