kattunge ute eller inne??

taccotad

Trådstartare
Har en kattunge på 12 veckor. Han ska bli stallkatt och självklart få komma in i huset när han vill. Har haft honom i huset sen vi fick honom men han har börjat smita ut så fort han har möjlighet. Oftast ligger han i en blomkruka utanför dörren men då och då springer han bort till stallet. Det är en liten grusväg mellan huset och stallet och där kommer det både bilar och människor mm. Är så rädd att han ska bli påkörd eller att nån tar honom :(
När är det dags att låta honom bli "riktig" katt? Helst av allt skulle jag vilja att han aldrig lämnade tomten, men det funkar inte....såklart!

En liten fråga till: hur klarar kattungar sig när dom får elstötar om de skulle gå emot elstaketet som är till för hästarna? Han har hållt sig i från det men idag när jag var i hagen kom han springandes mellan eltrådarna. :eek:

Försök hålla honom inne tycker jag. Speciellt så att ni märker när han blir könsmogen och ni hinner kastrera innan han sticker. Och pga vägen förståss.

Ingen aning om elen.

Ska han bli stallkatt är det väl bäst att han får växa upp i stallet. Han lär sig att hålla sig undan för bilar, hästhovar och elstaket. Och att fånga möss. :)
Det finns alltid en risk att han blir överkörd om ni har bilar i närheten, men jag har aldrig varit med om att en kattunge blivit påkörd. Däremot äldre katter. :(

jo, vi hade ju tänkt hålla honom inne så mkt som möjligt fram till han kastreras. Det blir nog lättare när det blir lite svalare ute för då är ju ytterdörren stängd hela tiden.

nu är han med oss i stallet i bland, men har börjat ta egna friheter....
Man (jag) är så överbeskyddande med djuren :) man vill ju absolut inte att något ska hända. Helst vill jag ha båda katterna i sängen om nätterna så det inte är där ute och "fryser" och känner sig ensamma i stallet.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 726
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 342
Senast: linnsan
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Buck
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna