Kattunge som inte vill äta

doglover

Trådstartare
torrfoder.

Han är 13 veckor gammal och äter precis allting annat än torrfoder.
Han är glupsk vad gäller mat, så vi förstår inte riktigt problemet. Han äter matrester av olika typer, burkmat, torra mackor osv men inte torrfoder. Ska man svälta han, inte ge han något annat än torrfoder, eller ska han få sin vilja igenom?
Vi är rädda att Svullo inte ska få det han behöver om vi svälter han. (Svullo passar in på honom precis :D)
Han är enormt envis... Skriker tills han får sin vilja igenom.
Vi märkte nyss att han har mask i magen. Vi ska strax gå ner till apoteket och köpa Banminth 12% pasta.
Om det hade berott på masken så hade han väl inte ätit något alls?

Sv: Kattunge som inte vill äta

Nej, ni ska inte svälta en 13 veckor gammal kattunge. Ge kattungen burkmat om den äter det och ha torrfodret ståendes framme. Burkmaten innehåller det kattungen behöver så det är ingen fara på taket.

jo, men ja tänkte ju mera senare.....på tänderna?
Har hört en massa att dom måste ha torrmat för tänderna med? Det verkar som han inte äter det alls...

Ge katten köttben och/eller bitar rått kött. Det är betydligt bättre för tänderna än torrfoder.

En kattunge ska ha fri tillgång på ett för kattungar avsett BRA foder. Den ska inte ta bröd och matrester! Bra foder är tex RC Baby Cat torrisar, Hills kattungemat och Specifics kattungemat. De senare är blötmat och köps hos veterinär. Mjau blötmat är ett bra foder, dock ej avsett för så små ungar, men om det ges i fri tillgång kan även det funka. Det finns även ett torrfoder med hög proteinhalt som kan ges till ungar: Orijen. Var noga med kisens utfodring under uppväxten så får du kanske ha den frisk och kry tills den blir gammal. Dåligt foder ger dig så småningom en katt med diverse sjukdomar i vitala organ, och därmed både dyr veterinärvård och tårar.

jo jag vet att han inte ska ha matrester....han föddes på en vind ute på landet och där gav dom honom matrester....

men....

han avslöjade sig själv igår! såg honom när han åt torrfoder...puh...
kanske tog ett smakprov och upptäckte att det var gott?

Ge du honom Mjau burkmat. Hälsosammare för lille missen än de där torrisarna ;)

burkmat ahar han inga problem med. han får väl 2 ggr om dan i burkmat och sen har han börjat äta torrfodret, som bland annat är friskies jr, purina one och mjao...

burkmat ahar han inga problem med. han får väl 2 ggr om dan i burkmat och sen har han börjat äta torrfodret, som bland annat är friskies jr, purina one och mjao...

Det är inte mat för en kattunge! Dessutom är Friskies ren skitmat. Den behöver mycket protein och fett för att växa och utvecklas rätt. Maten ni ger är för vuxna katter. Varför skaffa djur om man inte vill/kan de allra viktigaste grundläggande reglerna? ( Inte sjutton ger man en baby pizza eller mackor? ) Samma sak.

Våra kattungar har fri tillgång till torrfoder och äver fri tillgång till mjau burkmat samt även burkmat av varierat annat märke. Amatörmässigt förslag. Gillar han torrfodret om du blötlägger det? När våra ungar var riktigt små och började äta annan mat kunde de inte äta vanligt torrfoder, men vi blötla torrfoder för kattungar som de glufsade i sig. Då kanske kattungen känner att det är gott och börjar äta det.

Varför skaffa djur om man inte vill/kan de allra viktigaste grundläggande reglerna? ( Inte sjutton ger man en baby pizza eller mackor? ) Samma sak.

Varför så många pekpinnar Zanta? Inte en människa vågar sig hit med frågor om det innebär att man direkt får sig en riktig verbal känga. Inget lämpligt sätt att sprida bra information till nya kattägare. Man kanske skall införa en 10 veckors obligatorisk kurs på högskolan för alla som eventuellt har planer på att skaffa katt..... eller?????????????

Det är inte mat för en kattunge! Dessutom är Friskies ren skitmat. Den behöver mycket protein och fett för att växa och utvecklas rätt. Maten ni ger är för vuxna katter. Varför skaffa djur om man inte vill/kan de allra viktigaste grundläggande reglerna? ( Inte sjutton ger man en baby pizza eller mackor? ) Samma sak.

Burkmat, även för vuxna katter, innehåller i regel mer protein och fett än kattungetorrfoder. Det ser man om man anstränger sig lite och räknar ut torrsubstansen.

Måste hålla med till viss del, ingen vågar ju fråga om de blir åthutade.
Även om jag tycker man borde veta en del innan man skaffar katt så är det bättre att man lär sig senare än inte alls.
Och det är svårt att ta till sig info om man blir skälld på.

Äter han burkmat så fortsätt då med det, Burkmaten innehåller det din kattunge behöver. Du behöver inte alls ge torrfoder då.

jo men han får ju mat för kattungar. har gett alla katterna vi haft i vår familj kattungemat från de märkena och vi har inte upptäckt nåt fel med dom. inte veterinär heller.
nej, man man inte ge en baby pizza eller mackor.....en orsak är ju att de inte har tänder....
det är inte samma sak mellan människa och djur.

vill ju bara påpeka en sak. har varit kattägare i flera år och dessutom haft nyfödda kattungar......
är dessutom hundägare sedan 2 år.
jag bara undrade ifall det fanns ett enkelt knep att få han att äta lite torrfoder med? för det verkade bara som att den store katten vi har bara åt det. dock så har han börjat äta det nu. dom har fri tillgång till torrfodret och så får kattungen blötmat när han vill ha. har alltid varit noga med att ge dom det dom vill ha för att dom ska vara nöjda och lyckliga. vi tar dom till vet när dom behöver det och där har dom varenda gång för varje katt vi haft konstaterat att de är friska och välmående.

Zanta gillar nog katter, men hon är lite ilsk mot människor och har en massa förutfattade meningar. Bäst att ignorera. han kommer nog att växa upp till en jättegod och glad liten katt tror jag.

det tror jag med eftersom de andra katterna har gjort det... vi skaffade honom som sällskap för den äldre katten(snart 2 år gammal) för han verkade vara ensam. och vi hade rätt. den äldre katten är gladare, det märks tydligt. dom leker tillsammans och tvättar varandra och vi har haft svullo i bara en vecka.

Som Reykur säger är Mjau blötmat nyttigare än torrfoder för katter.
Men om du vill få honom att äta torrfoder kan du pröva att blöta upp det med vatten eller doppa dem i lite blötmatssås.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Novienna
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Misiaczek
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848
Senast: Sol
·
Z
Övr. Katt Har ett problem med min tolv veckor gamla kattunge. Har haft henne i en två veckor nu, utan problem förutom en sak: Maten. När hon...
Svar
7
· Visningar
1 308
Senast: Zamba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama