Kattunge som e skygg.

P

pinnin

Jo jag har hämtat en katt mamma och hennes då 8 v gamla unge från ett katt hem.
I början så var båda skygga men mamman vande sig ganska snabbt men ungen är fortfarande rädd för mig och andra fasst jag har haft dom i över en månad.
Jag har inte varit elak eller eller så mot dom,tvärt om .
Ungen blir alldeles skakig och stirrig och rädd när jag försöker närma mig honom.
Han e nu ca 13 v gammal.

Ps: Jag bor skälv och jag har intre någon folk rusning genom lägenheten.

PS2: Någon av katterna pissar gärna i sängen.
Det hände en gång när jag hade varit borta över jul och inte rensat lådan på 3 dar. OK klantigt av mig,får väll ta d da.
Man även nu när jag kommer hem varge kväll och rengör lådan nogrant varge kväll så fortsätter någon av dom att pissa i sängen.
Vad fan ska jag göra? Blir tokig på dom och har förjat fundera på att lämna tebax dom till hemmat.
:eek:

Sv: Kattunge som e skygg.

pinnin skrev:
Jo jag har hämtat en katt mamma och hennes då 8 v gamla unge från ett katt hem.
I början så var båda skygga men mamman vande sig ganska snabbt men ungen är fortfarande rädd för mig och andra fasst jag har haft dom i över en månad.
Jag har inte varit elak eller eller så mot dom,tvärt om .
Ungen blir alldeles skakig och stirrig och rädd när jag försöker närma mig honom.
Han e nu ca 13 v gammal.

Ps: Jag bor skälv och jag har intre någon folk rusning genom lägenheten.

PS2: Någon av katterna pissar gärna i sängen.
Det hände en gång när jag hade varit borta över jul och inte rensat lådan på 3 dar. OK klantigt av mig,får väll ta d da.
Man även nu när jag kommer hem varge kväll och rengör lådan nogrant varge kväll så fortsätter någon av dom att pissa i sängen.
Vad fan ska jag göra? Blir tokig på dom och har förjat fundera på att lämna tebax dom till hemmat.
:eek:

Ring katthemmet och be om råd och stöd tycker jag. De känner ju katternas personlighet och har stor vana på hur man ska bära sig år för att få dem tama.

Lycka till med kissarna :)

Om du lämnat dem utan att rengöra deras låda på tre dagar så vill nog katthemmet ha tillbaka katterna i vilket fall som helst! :mad:

Det kan ta väldigt lång tid för vissa katter att bli tama, man får vara utrustad med en rejäl portion tålamod. Jag har också en katt som kommer från ett katthem och hon var jätteskygg när jag fick hem henne. Jag har gått lugnt till väga och låtit henne komma till mig, och det är först nu efter nästan ett år som hon känner sig helt trygg. Hon har blivit en riktig liten spinnmaskin istället =)

Det var en period när hon bajsade i sängen. Jag hade sovrumsdörren stängd ett par veckor, sedan ställde jag en liten skål med torrfoder i sängen och hittills har det fungerat jättebra.

Kolla om det inte kan bero på urinvägsinfektion också!

Lycka till! Förstår att det är superjobbigt, men försök att kämpa på om du orkar. Ett annat tips kan vara att spraya citrusdoft i sängen, har aldrig provat det själv, men har hört att det kan fungera.

Håll dörren till sovrummet stängt. När min kissunge pissade på en matta i hallen och tog bort den på tvättning fortsatte hon att pinka där. Men sen kom jag på att torka golvet med lite ättika. Sen slutade kissen att gå dit och använde pottan istället. Viktigt att verkligen TVÄTTA ur pottan dagligen, inte bara ta byta sand. Annars luktar pottan dåligt iallafall..

Det där med att katten är skygg, mitt råd: gör inte så stor affär av det. Tvinga dej inte på katten. Min vilda unge fräste och spottade åt mej, men jag satt länge och talade med henne som man pratar med människor, lät henne nosa, klappade henne en stund. Sedan gick jag och lät henne vara i fred.Till slut accepterade hon mej och utsåg mig som hennes nya mamma:)
Jag tror inte det är så smart att tvinga katten att vara i famnen eller nåt sånt. Vissa är ju lite mindre sociala. Våran ena vuxna springer när han hör främmande människor, speciellt såna med hög röst. Han var livrädd jättelänge för min bästa kompis:smirk: Men det gick att muta honom med mat,så nu är han inte längre rädd för henne!

Sedan finns ju små knep. Inte titta direkt på katten, utan mest vid sidan av. Tittar du på katten så halvblunda ibland. Gäspa. Det är vänskapstecken hos katter. Du kan faktiskt också försöka med att sträcka på dig så där som katter gör. Det är alltså INTE i första hand gymnastik utan vänskapsgrej...

Du kan också försöka skaffa Feliway, det är den vänskapliga kattens luktferomon. Man brukar köpa den hos veterinär.

Du har sagt att det går bra med mamman? sitt och gulla med mamman så att ungen ser. Med liiite tur härmar då ungen mamman...

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Ni kommer i kontakt med en kille som hittat några kattungar och en mamma övergivna utomhus, alla i dåligt skick. Han kan ingenting om...
Svar
17
· Visningar
7 357
Senast: Majvi
·
E
Katthälsa Vi hämtade igår en liten kille på 10 veckor som heter Benzo. När han och hans bröder var 3 veckor försvann deras mamma.... Nu har vi...
Svar
7
· Visningar
2 828
Senast: Skjøldur
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?