Kattunge på 6 veckor

S

smultronfot

Jag har blivit tillfrågad om jag vill ha en liten kattpojken på endast 6 veckor.
De är 3 kattpojkar och de är föräldralösa, vad som har hänt vet jag inte.
Är inte 110% på att jag tänker ta katten, men nästan helt säker. Hur mycket extra skötsel/tid eller annat måste jag lägga ned på kattenungen?

Jag har vart med katt sedan jag föddes så de är inget nytt för mig. Men har ändå 100 frågor.

Vad kan hända då kattungen är så liten? Hur funkar de med foder till en sådan liten katt?
Vad måste jag tänka på helt enkelt.

Hur funkar de med vaccinationerna? Hur viktigt är det att vaccinera? avmaska m.m. ?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Kattunge på 6 veckor

Immunsystemet är inte så utvecklat vid den åldern, det kanske inte är så bra med miljöombyte när den är så liten.
Bor kattungarna i en familj och kattmamman har dött då skulle jag vänta tills den är 12 veckor, dels för immunförsvaret, men också för att kattungarna lär sig av varann hur hårt man kan bitas och dyl.
De brukar också vara trygga med varandra vilket längre fram kan göra att katten blir mer harmonisk
Hur mycket tid man måste lägga ner vet jag inte exakt, men det är mycket.
Det beror också på om du har en katt själv som hjälper till att ta hand om den.
Själv skulle jag inte ta en ensam kattiunge som är 6 veckor om jag inte hade katt hemma.
Men innan jag skulle släppa ihop katterna skulle jag kolla att kattungen inte hade ohyra eller öronskabb, och mina katter är vaccinerade.
En liten katt kan vara infektionskänslig och en del smittor är indirekta dvs du kan få på smittan på skorna och ta med smittan hem.Så det är även viktigt att vaccinera innekatter.
Har kattungen en mamma som har fått gå ut och in kan man räkna med att hon har ätit råttor och fått mask som överförts till kattungarna.Har hela familjen levt ute i en ladugård kan kattungarna vara fulla med mask och behöver då avmaskas flera gånger.Det kan vara farligt för kattungen om den har mycket mask, masken tar t.ex det mesta av näringen av det kattungen får i sig och sen får det inte plats med särskilt mycket mat om magen är full med mask.
Det kan bli problem med magen, med diarréer eller förstoppning men sånt vet man ju inte i förväg. Är magen ok är kan man köpa kattungemat, annars får det bli skonkost.

Okej, tack för svar! Alltså bör jag inte ta den katten. Jag skulle kunna kolla upp hur den har levt, osv.
Fler som har synpunkter?

Okej, tack för svar! Alltså bör jag inte ta den katten. Jag skulle kunna kolla upp hur den har levt, osv.
Fler som har synpunkter?

Det är ju svårt att säga om du ska ta kattungen eller inte. Det beror ju på vad alternativet är. Om kattungarna ändå kommer skiljas åt så är ju det bästa om de iaf kommer till människor som är något sånär insatta i vilken problematik det kan medföra att få hem en så ung kattungen.

En så liten kattunge kan inte lämnas ensam lång stunder. Finns det en annan katt som kattungen trivs med eller om den har sina syskon är inte kattungen lika beroende av människan, men är kattungen ensam katt så är människan den enda tryggheten. Heltidsarbete med en ensam kattunge på 6 veckor hemma... det är inte att tänka på. Inte heltidsstudier heller (om de innebär att man är borta under hela dagarna).

Kattungen behöver lugn och ro, trygghet och omsorg. Mycket av det. Det är ett spädbarn du får hem om du tar dig an den lille.

Tack för svar! Fick mig en liten tankeställare nu. Jag studerar på dagarna men slutar oftast kring 2 och pluggar resten hemma.
Men de blir kanske förlång stund de med. Alltså kommer jag vara borta mellan 8-14 ungefär. Alt, att jag kommer hem under lunchen.
Klarar sig en 6 veckors kattunge på de? Vissa dagar är de någon hemma hela dagarna men den kommer förmodligen måsta gå hemma några timmar under dagen själv ändå.

Jag tycker att 6 timmar är lite för lång tid. Du har inte möjlighet att ta alla 3 tills de blivit tillräckligt gamla för att skiljas åt?

De känns lite riskabelt. Då blir de helt plötsligt jag som har 3 föräldralösa kattungar som jag sedan ska placera ut. 3 katter har jag ingen lust att ha just nu.

De känns lite riskabelt. Då blir de helt plötsligt jag som har 3 föräldralösa kattungar som jag sedan ska placera ut. 3 katter har jag ingen lust att ha just nu.

Nej, det förstår jag absolut. Tänkte bara om det fanns någon alternativ lösning.

Jag tänkte på att två katter kanske jag kan skaffa. Men då blir den 3e ensam, inte för att de blir mitt problem men så kan man ju bara inte göra.
Antingen hämtar jag den kattungen nästa helg då den är 7 veckor gammal, men förmodligen försöker jag hitta en annan kattunge. Vet egentligen ingenting om den katten. Bara att de är föräldralösa pojkar och vilken färg de har.

Du känner ingen som skulle kunna tänkas vilja ha den tredje kattungen? Då skulle du ju kunna ta alla tre och så flyttar en av dem vid 12 veckors ålder... om du nu är lite inne på att kanske skaffa två ändå.

Kanske, går ju att kolla. De skulle faktiskt funka, även fast jag hellst skulle vilja ha en. Annars borde det inte vara så jätte svårt att placera om katterna då de blivit 12 veckor. *känner alla sömnlösa nätter komma*

En kattunge borde iaf inte vara omöjlig att hitta hem åt. Jag skulle tro att du får det betydligt lugnare med 2-3 kattungar än med bara en. Då kan de störa varandra istället för att störa dig.;)

Ja de är klart! haha Har bara minnen sen mina 2 andra katter levde. De gick inte att ha i samma rum på natten, man fick inte en blund. De va följa john, oftast upp i sängen också.
Men de är de man får leva med :)

De löste sig med att jag kommer ta två katter från den kullen. Den jag skulle ha från början var den minsta så han bror kommer få följa med.
Något spec. jag ska tänka på nu då jag tar med dom hem?

Ha dem på begränsad yta tills du ser att de blivit helt rumsrena. ;) Ge dem samma mat som de ätit innan och om de inte blivit avmaskade bör du göra det så fort som möjligt (om de varit ute eller om mamman var utekatt).

Sedan är det väl bara att ge dem lugn och ro och försök lära känna dem som gäller.:) Väg dem gärna en gång i veckan så att du ser att de går upp i vikt. Glöm inte vaccination om några veckor.

Tack för svar!
Tips på bra kattsand? Kattlådan kommer stå i mitt sovrum så jag vill gärna ha ett bra sand som katterna inte släpar ut utanför lådan hela tiden och ett så gott som luktfritt. Kollade lite på Ica idag, hittade ett med kristaller. De var de dyraste 106 kr.
Vad använder ni för kattsand?

Köp en låda med tak så minskas sandspridningen.;) Jag använder Pussis klumpande sand och tycker den är oslagbar. Den klumpar bra, luktar inte, dammar inte och kostar rimligt mycket.

Kristallerna är bra, kapslar in lukt bra men det brukar lukta... helvete när man väl byter dem och som sagt, de är dyra.

Okej, Pussis. De ska jag försöka komma ihåg. Kattlåda med tak fanns inte på Ica så de får bli en vanlig, kanske kan göra någon provisorisk lösning. Jag lär ju märka hur mycket de spiller.

Har du någon stor kartong hemma kan du ju klippa ut en ingång i en sådan och ställa in lådan. Det funkar också.

Min moster och morbror tog en kattunge på 5 veckor som blivit lämnad av mamman, den var pytteliten men det gick bra! Idag är han en välmående smårund katt.

Det som jag vet att de hade problem med i början var att han lätt fick diarré, men då fick de ge honom lite kokad fisk som skulle vara bra för magen. Typ torskblock som man kan köpa fryst.
Han hade också svårt att äta blötmat med bitar. Så de fick mosa kattmaten först. Tror inte att de köpte någon speciell mat.
Nu vet jag inte exakt hur stora de är, men tänk på att köpa en låda som inte är för hög, om de är små så kan de ha problem att klättra i lådan.
Det kan också vara bra att ordna någonstans de kan krypa in, tex en låda eller nåt sånt som de kan krypa in i, bädda med lite filtar så de har ett eget krypin.

Vad du än gör, ge inte mjölk till katterna!! Det är inte bra. (ganska vanligt att folk ger vanlig komjölk till sina kattungar, men det är inte bra för deras magar)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 233
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits