Kattunge med lös avföring

Z

Zeita

Har haft min kattunge i 2,5 veckor och hon har hela tiden varit dålig i magen, avföringen luktar väldigt mycket om man jämför med min äldre katt. Trodde det var invänjningsperiod med maten (trots att vi hade hennes tidigare mat att blanda med) men nu borde väl magen ha vant sig. Ibland fiser hon så det luktar väldigt mycket också. Är det vanligt hos kattungar? Hon är väldigt pigg och glad (matglad) i övrigt.

Sv: Kattunge med lös avföring

En kattunge ska inte ha lös avföring och/eller vara gasig i magen. Är kattungen avmaskad? Vad äter den för mat och hur har foderbytet skett?

Sätt kattungen på skonkost, rå lammfärs/nötfärs och morotspuré (hemgjord tycker jag är mest effektiv dvs. koka bara morötter och mosa dem), i 3-4 dagar. Är kattungen inte avmaskad är det dags att avmaska.

Blir kattungen inte bättre får du ringa veterinären.

Jo, hon är avmaskad för 1 v sedan. Hon äter friskies torrfoder för kattungar samt royal canin ibland (den maten som vår vuxna katt äter). Även blötfoder någon gång per dag.

Innan vi fick henne (2 v sen) så åt hon torrfoder för vuxna katter (fråga mig inte varför...), tror det kan ha varit whiskas.

Hur mycket ska man ge av råkosten och hur ofta? Ska man bara fodra henne med det då?
Är det lönt att avmaska igen? Hon verkar så pigg och glad i övrigt, men skenet kanske kan ljuga...?!

Det kan vara lönt att avmaska igen beroende på om katten har varit/är utekatt. Annars är det knappast lönt.

Katten ska bara äta skonkosten i 3-4 dagar och sedan får ni fasa in henne på annan mat (om magen är bra) och det ska gå långsamt. Välj ETT torrfoder och håll er till det. Byt inte. Förslagsvis väljer ni Roycal Canin före Friskies. Vänj in en sak i taget. Går det bra med torrfodret kan ni fasa in burkmat också (och samma sak där, välj EN variant och håll er till det).

Ta det jätteförsiktigt. Låt hellre infasningen av den vanliga maten ta för lång tid än för kort tid.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: super
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama