Kattunge med dålig mage..

S

sunnyday

Vi fick hem en till katt för några veckor sedan, jätte go och glad. Leker massvis och äter och dricker normalt.
Men när han går på toa för att skita så är det väldigt löst och ljust, luktar apa gör det också.. Dessutom fiser han väldigt..:smirk:

Någon som vet vad det kan vara eller har några bra tips?

Sv: Kattunge med dålig mage..

ja han är avmaskad som han ska...
han äter endast hårdmat (kitkat, eftersom den andra katten vill ha det) då han hatar alla mjukmat man serverar. Älskar människomat också, men försöker att ge mest rent kött och fisk de få gånger vi äter det...

Han äter massor med mat och är pigg, de borde ju bli orkeslösa om det är nått fel tycker jag...

Jag hade en kattunge med dålig mage (ja hon har det fortfarande 2 år senare), provade ett foder hos vet och nu är hon fin i magen.
Eukanobau instestinal (stavning??) Detta foder kan man prova i några veckor för att se om det blir bättre och sedan försiktigt övergå till den vanliga maten. Min katt klarade inte av en vanliga maten även fast det är från vet och äter därför detta foder fortfarande.

Har fem katter som får mat 2 gånger per dag och två av dem har egna specialfoder.

Jag skulle nog inte ge matrester under denna perioden med vetfoder utan ge bara det fodret en tag.

Detta var ett tips från mig som funkade på min katt.

Lycka till!

När jag fick hem min ena katt så hade han ständiga diarreer å lös avföring och av någon här på forumet fick jag då rådet att ge honom morotspuré, om det inte hjälpte kunde jag blanda i liite potatismjöl i morotspurén.

Trodde aldrig att det skulle funka men jag köpte morotspuré och lade upp det åt honom och han åt och åt och åt. Han verkligen älskade den, och avföringen blev bättre o bättre. Sen en dag vägrade han att äta den och efter det så var han bra i magen....

Då skulle jag tro att det har med maten att göra. Ta bort torrfodret pch ge skonkost några dagar (kokt fisk med morotspuré eller rå lammfärs/nötfärs med morotspuré). Det bör ordna upp magen. Sedan skulle jag rekommendera att du byter torrfoder. Det är inte helt osannolikt att katten är dålig i magen för att den inte klarar av kolhydratmängden i KiteKat.

Introducera den vanliga maten försiktigt efter skonkosten.

tack för alla tips. Vilken tur att jag gick in här och läste, viste inte att vissa matsorter inte är bra för katter. :S

Vart får man tag på Eukanobau instestinal (stavning??)??

köpt morotspuré nu, men det var inte så poppis. :P han åt lite först men sen gav han upp... Ska åka till pappa och hämta lite lammfärs.. det har de ju iaf gott om. :) Gör det nått om den har varit frusen?

Hos veterinären kan man köpa något som heter Zoolac eller Canicur (två olika medel, men med samma effekt) som stabiliserar tarmfloran hos katter med diarré. Jag hade en kull med kattungar som blev magsjuka och var lösa i magen och kräktes i nästan 2 veckor, tills jag provade Canicur. Då blev de bra nästan på en gång! Canicur är små granulat som man antingen kan strö över maten eller blöta upp i vatten och ge till katten, man ger detta två ggr/dagen i två dagar, sedan ska magen vara återställd. Man kan kombinera Canicur (eller Zoolac) med skonkost.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama