Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

LitenIsa

Trådstartare
Idag var vi hos veterinären för andra gången med vår goa härliga katt Råtten. För att göra e lång historia kort så visade det sig att hon hade hela levern full av tumörer och vi hade inget annat väl än låta henne somna in. Hon var 11 år gammal och helt underbar mot allt och alla.

Nu vill vi ha en ny katt, det är så tomt här hemma utan Råtten som vi haft sen hon var 12 veckor gammal.

Vi bor på en hästgård så katten vi skaffar kommer kunna gå ut och in som den vill. Vi har även 3 barn varav den äldsta är 5 år och den yngsta 3 mån.

Frågan är då om det är bäst att skaffa en kattunge som vänjer sig vid barnen redan då den är liten eller om man ska ta en äldre omplaceringskatt? Råtten var alltid så förnuftig när dem andra två barnen var små, hon gjorde aldrig några utfall mot dem utan valde att gå iväg om dem var hårdhänta (vilket vi självklart lärde dem så tidigt det bara gick att man inte fick). Kan en kattunge vänja sig vid barn eller har det bara med den medfödda personligheten att göra?

Mycket svammel blev det men vad tror ni? Vill ha en ny familjemedlem som passar hela familjen:-).
 
Sv: Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

Jag har två katter, ena fick jag ta över när den var 2 år och den andra har jag haft sedan den var kattunge. Både fungerar ypperligt ihop med min son och har alltid gjort. De gör som den katt du beskrev att de hellre går undan än blir intensiva. De har ALDRIG gjort några utfall mot honom fastän han varit rätt hårdhänt vid obevakade stunder (han är 16 månader nu). Hanen, som blir 3 i år, är en kastrerad perserblandning och honan är en vanlig bondkatt. Jag vet inte om jag haft en hiskelig tur som fått tag på så snälla katter, men personligen tror jag att de anpassar sig rätt bra efter vart de kommer. Har växt upp med massa olika katter och ingen av dem har någonsin attackerat något barn. Jag skulle själv valt i kattunge så får man ett oskrivet blad:). Sedan finns det säkert de här inne som är kunnigare rent generellt hur det "ska" vara, men det här är iaf mina erfarenheter:laugh:
 
Sv: Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

Jag tror att många kommer att svara att man helst inte ska ha en ensam kattunge utan bättre då med en äldre om man bara ska ha en. Jag är ju väldigt förtjust i devon rex, men av rent praktiska skäl kan jag inte ha en katt med så lite päls. Men de är så härliga annars :love:! Är det huskatt ni tänkte skaffa :)?

Detta med hur en kattunge vänjer sig vid barn lättare än vuxna. Ingen aning men rent logist borde det ju vara så. Som min hund är inte så förtjust i småbarn medan min förra älskade barn. Så rasen, personligheten och uppväxten har betydelse. Ffa uppväxten, en katt som tidigt lär sig vara med snälla barn har det sedan i sig när den blir äldre. Så är det iaf med hundar.
 
Sv: Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

Får nog bli e kattunge tror jag (eller två om vi lyckas övertala maken:-)). Äldsta dottern här hemma är så ledsen för att Råtten inte finns längre och hon önskar sig en ny kattunge.
Blir nog en helt vanlig huskatt.

Kan tillägga att vi har en katt till på gården men har bor bara nere i stallet. Han har själv flyttat dit och vill inte vara inne i huset utan bor i sadelkammaren. Knaskatt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

Kanske bæst med en kattunge som ær van vid barn. Før længe sedan sålde jag en unge till en barnfamilj dær den yngste var sex år. Han blev stressad och gjorde sina behov vart som helst, till och med på någon stol! Væl tillbaks hos mig så var han lika rumsren som innan. I vilket fall så ær det klokt att ge kattungen tillfyktstællen dær den får vara ifred.
 
Sv: Kattunge eller vuxen katt när man har småbarn

Jag tror inte att det spelar någon större roll om ni skaffar en kattunge eller en vuxen katt. Det viktiga är hur katten behandlas. Att den alltid har möjlighet att komma undan, att barnen får lära sig att låta katten vara ifred så att den inte blir stressad osv.

Jag hade vuxna katter när jag fick barn och har sedan dess fött upp. Jag har tagit hem vuxna katter för omplacering och köpt hem kattungar för avel och det har aldrig varit ett problem med att ha småbarn och katt. Oavsett ålder på katterna eller om de varit vana vid barn innan eller ej.

Min son har i stort sett fått lära sig att låta katterna vara ifred. Vill han gosa eller leka sker det när någon vuxen är med. Alla katterna är trygga med honom och de föredrar att sova i hans säng.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: MissFideli
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 136
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp