Kattunge abstinens, men FIP i familjen...

Boll

Trådstartare
Ååååh jag har sån kattunge abstinens, och skulle köpa mig en lite kattunge bums om det inte vore för att vi fått ta bort två katter pga. trolig blöt fip.
Vi hade fyra katter från början, men så för tre år sedan isjuknade en kisse hastigt med vätska i lungorna och var tvungen att avlivas. I våras hände samma sak med nästa kisse :cry:
veterinären sa att det troligtvis rörde sig om blöt FIP, pga av förloppet. Drunkna i sina egna lungor, snabbt förlopp och utslagning av inre organ. Från att ha varit synbart helt frisk till att avlivas pga av att de håller på att drunkna i sig själva inom 1,5 dygn :cry:
Hade jag haft sinnesnärvaro nog i våras när vi tog bort katt nr. 2, så hade jag bett veterinären ta prov på lungvätskan för att veta till 100% att det verkligen var fip, men det var det sista jag tänkte på just då tyvärr...
Nu har jag sådan kattabstinens att jag kan dööööö! Kissen vi tog bort i våras var verkligen "min" kisse, han låg på min kudde varje natt, så det känns så tomt :cry:
Men jag vågar inte köpa en ny katt eftersom vi har två katter kvar (ganska självständiga hankatter som gärna gosar ibland, men bara när de själva vill ;))
Och dessa katter är med stor säkerhet bärare av fip efter vad jag har förstått?
Finns det något sätt man kan få reda på om de bär på viruset? Avföringsprov?

// Anna

Sv: Kattunge abstinens, men FIP i familjen...

Så tråkigt att dina katter dött. Och så konstigt att de båda dog i våt FIp eftersom FIP i sig inte är smittsamt. Var de nära släkt med varandra?

Ja du kan ta avföringsprover för att se om den katt du har kvar utsöndrar corona. Läs mer på SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...h-FIP---provtagning-och-atgarder---djuragare/

Man kan även ta ett blodprov för att kolla coronatitrar i blodet.
Katt med låga titrar brukar inte smitta.

FIP smittar inte. Det som smittar är coronavirus, virus som i normala fall är harmlösa. Virus som majoriteten av iaf alla innekatter någon gång under livet exponeras för. Ungefär 5% av de katter som smittas av coronavirus utvecklar FIP.

Det du kan kolla hos de katter du har kvar är om de fäller coronavirus. Det gör du genom att skicka in en serie avföringsprover under en längre period till SVA. Kontakta SVA om detta så får du hjälp.

Har du tur fäller inte katterna coronavirus och då kanske du vågar skaffa en ny katt, men den katten kan ju ha smittats redan i sitt tidigare hem. Det är alltid en möjlighet. Katter under 1½ år löper större risk att utveckla FIP än andra och stress så som flytt och kastrering kan vara utlösande faktorer.

FIP är man liksom aldrig helt safe för. Om man inte kör coronafritt hemma. Vilket är möjligt för enskilda sällskapshem men i långa loppet mycket svårt för kattuppfödare (eller sällskapshem med många katter).

Tack för era svar.:laugh:
Detta låter ju hoppfullt iallafall! Jag ska testa mina katter om de bär på viruset.
Vet. var ju inte 100% säker på att det var fip. kanske var det bara ett olykligt sammanträffande.
Jag är så sugen på att skaffa en liten kattunge!:love:
// Anna

Hur kan man göra ett coronafritt hem? Är det svårt? Karantän? Kan man åka på utställning?

Jag skulle inte ha åkt på utställning om jag försökte hålla ett coronafritt hem. Även om man tvättar bord och burar hjälper det ärligt talat mer mot "smuts" än mot virus. Dessutom leker domare med vippor mm som är så gott som omöjliga att få rena.

Det har du rätt i. Dessutom kramar de ju en del katter o så. Lite lustigt att de ändå måste tvätta händerna i sprit... Kanske minskar det någon risk litegrann i alla fall...

Men säg att man har innekatter som ej har corona o ej är på utställning. Är det vanligt att de ändå får corona virus nån gång under sitt liv? När man är hos veterinären för den årliga vaccineringen kanske ;)

Javisst, tvättandet hjälper ju mot tex bakterieöverföring och (ganska viktigt i sammanhanget) tar bort en hel del av dofterna från de andra katterna.

Hos "min" vet är man väldigt noggrann med hygien, och håller på verkanstider på olika desinfektionsmedel mm men jag vet många ställen där man bara torkar av med trasa också.

Det har du rätt i. Dessutom kramar de ju en del katter o så. Lite lustigt att de ändå måste tvätta händerna i sprit... Kanske minskar det någon risk litegrann i alla fall...

Men säg att man har innekatter som ej har corona o ej är på utställning. Är det vanligt att de ändå får corona virus nån gång under sitt liv? När man är hos veterinären för den årliga vaccineringen kanske ;)

Det är hemskt svårt att undvika coronasmitta helt och hållet. Veterinärbesök, besök av andra kattägare, besök hos andra kattägare... Dessutom krävs rigorös hygien hemma och frågan är om nyttan med coronafritt verkligen vägs upp mot att man samtidigt städar bort en massa bakterier som faktiskt stimulerar kattens immunförsvar.

Idag finns det två hypoteser om hur FIP uppkommer:
1) Coronavirus muterar till FIPV i den enskilda katten
2) Hög coronavirusbelastning+stress utlöser FIP dvs. ingen mutation uppstår utan det är mängden virus i miljön samt stress som orakar sjukdomen

Oavsett vilken hypotes det är som stämmer (om det är någon av dem som stämmer) så är det viktigt att hålla nere stressnivån. Det minskar inte bara risken för FIP utan generellt för sjukdomsutbrott.

Bra toaletthygien, små kattgrupper och låg stress... plus att undvika att köpa katter från linjer med många FIP-fall (det finns en genetisk faktor) är det bästa man kan göra för att minska risken för FIP.

Visst kan man prova sig på coronafritt. Jag känner bara till uppfödare som har försökt och de har lagt ner sina projekt.

Hmm...låter lite väl besvärligt att lyckas med coronafritt. För det första har jag ju ingen aning om mina två redan bär på det. Dessutom träffar jag faktiskt en o annan stallkatt ;) Hjälper till att mata dem ibland. Försöker att inte klappa dem så mkt o att tvätta händerna innan jag klappar mina, men....

Sedan har jag alltid varit emot att använda så mkt bakteriedödande produkter i alltifrån städning till tvål och tandborstning. Jag tror att man behöver råka ut för lite bakterier (menar inte att man ska va smutsig) för immunförsvarets skull o att man ska passa sig för att göra dem små rackarna resistenta.

Håller nog med dig om att det blir mycket besvär för något som kanske är lite hugget som stucket om det är bra eller inte. Men jag ska absolut vara uppmärksam på om det förekommer FIP i vissa linjer och så!

Jag går på linjen att försöka hålla mina katter så motståndskraftiga som möjligt, inte att skydda dem från alla smitta.

Vi går ut på koppelpromenader, åker på utställningar, jag gosar med kompisarnas katter ohindrat osv.

Istället försöker jag hålla en liten kattgrupp trots att jag samtidigt "försöker" vara uppfödare, har i dagsläget tre vuxna. Har kull relativt sällan, och inte parningar så ofta när jag har hankatt. Håller "normal" hygien, dvs städar och tvättar noggrant men inte med desifektionsmedel, det är liksom ett hem...

Jag skulle inte tveka att sälja till en kattägare som haft FIP relativt nyligen, om denne är medveten om riskhantering.

Liknande trådar

Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 709
Senast: Pazuzu
·
E
Övr. Katt Jag sitter här med två nyfödda kattungar och vet inte vad jag ska göra. All hjälp emottages tacksamt... Mamman var vildkatt, fyra...
Svar
5
· Visningar
20 235
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Vår förra kattunge Harry, fick den hemska sjukdomen, och vi fick ta bort han när han var 8 månader. Vi väntade ett tag med inköp av en...
Svar
19
· Visningar
5 376
Senast: Unghäst
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 456
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31