M

Mellsan

Hej,
jag har kattungar hemma som är ca en vecka, nu till min fråga. Måste man vakta ungarna mot grannens katt/er var av den ena är pappan till ungarna? Eller är katter snälla mot ungar? Kan ytterdörren stå öppen när vi är hemma och det är fint väder så min katt (mamman) kan gå ut och in lite som hon vill? Är rädd att grannens katter kommer in till oss och bråkar för de är här utanför nästan jämt... Har aldrig haft ungar tidigare... Mvh Ann

Sv: kattungar

Hanarna kan gå in och ha ihjäl ungarna, ja. Dock kan jag tycka det är dumt att släppa ut mamman redan, blir hon dödad ute så sitter ni där med matning av alla små själva.

Hanar som bor i samma hushåll = är goda vänner med mamman, brukar inte vara farliga, och det finns många exempel på att de blir till extra föräldrar. Fast man måste givetvis ändå hålla lite koll de första gångerna de möter de små.

Men främmande hanar finns det inga garantier för. Inte ens om de är biologiska pappor - det vet de ju inte om.
Att de kan komma in och döda ungarna är en fara. Att han kommer in och stressar mamman så till den grad att HON gör ungarna illa - är nästa fara...

Instämmer också med faran att släppa ut mamman. Hon är väl fertil? Hon kan mycket väl komma i en löp nu, ca 1 vecka efter nedkomsten. Och då vill hon ut, och ser sig inte för lika noga som vanligt medan hon löper...
För Guds och kattungarnas skull. Håll henne ordentligt inlåst.

Främmande katter ska hållas borta från så små kattungar. Dels pga. smittorisk men främst på att kattmamman kan bli gräsligt förbannad på dem och börja slåss och det är onödig stress och skaderisk att utsätta henne och ungarna för.

Kastrera din honkatt innan hon får gå ut igen, annars har du snart en ny kull kattungar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 709
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama