Kattungar uppätna?!

S

Superstaar

Nu är det förvirrande här. Jag och en kompis är katt vakt till två katter åt en kompis som är utomlands. Honan var högdräktig och när vi kom dit idag så var det blodpölar på golvet och i soffan och lite överallt.

Honan har blivit smalare och ser ut att må bra. Hon äter och dricker som vanligt. Vi har kollat igenom hela garderoben för att honan var väldigt mkt där inne. Den kastrerade hanen vågade sig knappt in.

Vi hitta dock ingenting där inne, bara lite blod.
Den största blodpölen var i vardagsrummet, vi har tittat överallt där dom skulle kunna ligga!

Så jag undrar, kan katter äta upp sina ungar?
Själv har vi noll erfarenhet av katter, så jag hoppas att nån här kan hjälpa oss vart kattungarna har tagit vägen..

Så skriv nu!

Tack på förhand!

Sv: Kattungar uppätna?!

Ja, de kan äta upp sina ungar. Dödfödda unga eller sådana som dör straxt senare kan honkatten äta upp.

Okej, då kanske det är därför vi inte hittar nå ungar.
Men vi ska kolla allt en gång till utifall att...

Vi kände sparkar i magen igår, men dom kanske endå kan vara dödfödda?
Kan det vara nått kvar i magen..?

Tack för svaret :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag ber om ursäkt, detta hör inte till tråden.. Men, lämnade hon en högdräktig hona för att åka utomlands? :eek:

Jag ber om ursäkt, detta hör inte till tråden.. Men, lämnade hon en högdräktig hona för att åka utomlands? :eek:

Jag visste att den frågan skulle komma upp.. Och ärligt så orkar ja inte ta en diskution om det. Jag kan inte stå för det hon gör eller så.

Parningen var en tjuvparning så inte planerad men det var resan.
Men nej, kan vi bara lämna det utanför tack?

De kan ju dö under själva förlossningen.

Aha okej, ja det måste jue vara den enda förklaringen.
För inga ungar finns det där :/ Kan det ha nån betydelse att honan är ung?

Kanske... en stressad hona kan faktiskt bita ihjäl kattungarna om det vill sig illa och en ung, ovan och ensam hona löper ju betydligt större risk att bli så stressad än en hona som har sällskap. Lägg till att ägarna är borta så blir det ju ännu mer stressfyllt för henne.

Nej självklart kan inte du stå för vad hon gör, jag hoppas du inte tog illa upp. Jag blev bara, ja.. Chockad.

Aa okej.. Tack för hjälpen iaf med svaren!
Tråkigt när det slutar såhär :(

Nej självklart kan inte du stå för vad hon gör, jag hoppas du inte tog illa upp. Jag blev bara, ja.. Chockad.

Nej jag tog inte illa upp :bow:

Joo jag förstår eran/din reaktion, och jag vet inte vad jag ska säga om det, så jag är bara tyst!

Hej! Joivisst KAN det ha gått så här galet.Men o andra sidan är kattmammor VÄLDIGT skickliga på att gömma sina ungar.Det finns ju många små skrymslen o vrår i ett hem.
Min katt gjorde tex hål i tyget under soffan och flyttade alla ungar dit.Hade aldrig upptäckt det om jag inte spionerat på henne;)
Ja o så hördes det förstås när hon var på inkommande.piip,piip:love:
Hoppas dddet ännu skulle små missar nånstans....:bow:

Om nu kattungarna blivit dödade så tror jag ärligt talat inte att det är mamman, utan isåfall den kastrerade hanen. Jag har fått lära mej att man inte ska ha andra vuxna katter ihop med nyfödda kattungar för då kan just sånt hända! Jag hoppas innerligt att mamman har gömt dom på ett sånt ställe att ni helt enkelt inte har hittat dom! Lycka till!!

Jag hade en honkatt som fick ungar tre gånger & de två sista gångerna var vi inte i närheten när hon födde och hittade då bara rester av ungarna, ungar som hade varit aktiva & rörliga i livmodern.

Första gången bet hon ihjäl den första medan jag hann rädda de tre kommande. När jag hade torkat dem & lagt dem rätt så att de börjat äta så accepterade hon dem.

För övrigt har jag haft många andra honkatter som fått ungar & jag har haft både okastrerade & kastrerade hanar omkring dem redan från början & aldrig upplevt något hot mot de små. Enda "problemet" var en hona som "stal" de andras ungar jämt.

Om nu kattungarna blivit dödade så tror jag ärligt talat inte att det är mamman, utan isåfall den kastrerade hanen. Jag har fått lära mej att man inte ska ha andra vuxna katter ihop med nyfödda kattungar för då kan just sånt hända! Jag hoppas innerligt att mamman har gömt dom på ett sånt ställe att ni helt enkelt inte har hittat dom! Lycka till!!

Finner det högst osannolikt att en kastrerad hane skulle ge sig på ungarna. Hade han varit fertil och inte kullens far, absolut men inte en kastrerad. Det är i sådana fall mer troligt att det är mamman som gjort det pga. att ungarna var defekta eller pga. stress.

Stackars mamman i sådana fall! Måste vara stressad!! Jag visste inte att även mamman kunde vara ett hot mot sina egna ungar!!:(

Stackars mamman i sådana fall! Måste vara stressad!! Jag visste inte att även mamman kunde vara ett hot mot sina egna ungar!!:(

Jodå, det är en naturlig instinkt. Sker även hos människa under extrema situationer. För en lite osäker katt kan ju ensamhet och en förlossning helt klart räknas som en extrem situation som kan utlösa sådana primitiva instinkter.

Vet att en del djurparker fått däggdjursungar ihjälbitna av sina mammor när militären bestämt sig för att lågflyga över parken utan att förvarna. :mad:

Liknande trådar

Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
14 015
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama