Kattungar tuttar på varann..

V

viggoozzy

Vi har problem med att två bröder
tuttar på varann. Var inte så stort problem när dom började men nu är det väldigt ofta och en av dom tuttar till och med på sig själv. Finns det något man kan göra för att få dom att sluta tutta? Vi kan inte ens ha dom i sängen när vi ska sova.

Mvh

Sv: Kattungar tuttar på varann..

Vet inte vad man kan göra för att de ska sluta. Tror orsaken kan ibland vara om de blev tagna för tidigt från sin mamma.
Vi har själva två hankatter och den ena tuttar på den andre fortfarande...o han e 3 år nu :angel:
Du kanske ska rådfråga en veterinär? Jag tror dock inte att det är någon fara att de tuttar på varandra.

Jo det kan ju vara orsaken, men dom togs från sin mamma vid 12 veckor. Dom började dock inte tutta förens vid 17 veckors ålder. Tror inte heller att det är skadligt för dom men börjar bli lite drygt nu. Tuttar jämnt på varann, går inte ens att ha dom i sängen på nätterna.
Men vi får kanske prata med en veterinär och se vad hon säger.

Våran katt tuttade på hundvalpen när de va små, stackarn tittade bara undrande på katten och visste inte vad hon skulle göra:crazy::p Det gick dock om av sig själv när de blev äldre.

Varför får dom inte snutta på varandra?

Vi fick två kullar i april förra året, båda mammorna är har tagit hand om dessa och de stöttes naturligt undan av mammorna själva när de var stora nog. De bor ju dock kvar hemma hos oss, med mammorna som börjat acceptera ungarna igen. Ändå snuttar ena "bebisen" ibland på ena systern eller på hunden. Det är ett beteende som handlar om trygghet, närhet och njutning. Det behöver alltså inte bero på ngt trauma.

Och det försvinner i regel av sig själv när de blir stora. Mina föräldrar hade också en hane som brukade dia på sin mamma som vuxen, när hon fick nya kullar. Bara för att han tyckte om det. Bodde som sagt också med mamma fortfarande.

För att det är drygt.. Detta är inte ibland utan jämnt.

Går inte ens ha dom i sängen för de smaskar hela natten.
Ena kattungen har tuttat så mycket på den andra så att han har börjat tutta på sig själv.

haha.. ja det var lite roligt faktiskt att h*n snuttar på sig själv. :D

Jag tycker inte att vi har rätt att ta bort naturliga beteenden hos djur, som inger trygghet och närhet, bara för att vi tycker att det är drygt. Lev med det eller ge katterna till någon som accepterar kattbeteenden. :bow:

Min inte är det väl riktigt normalt att snutta typ dygnet runt???

Jag hade gett det hela lite mer tid, nån gång kommer det hela att minskas. Måste de vara inne i ert sovrum om nätterna ifall deras tuttande stör er?

Förstår inte riktigt hur man kan reta sig på en sån sak? Ja, djur kan låta. Det får man liksom ta när man har levande djur hemma.
Annars finns det billiga öronproppar att köpa på Apoteket eller lätt att stänga dom ute ur sovrummet om det nu är så illa.

Så här har det sett ut hos mig. Förvisso mamma och dotter, men dottern är väl iaf 2 år på bilden.
jaha.jpg

Hihihi, så sött!! :) Så ser mina två hankatter oxå ut då o då, det ser för roligt ut!
Jag håller med dig, skaffa öronproppar eller håll de utanför sovrummet så ska det säkert lösa sig.

Jag förstår att det är drygt men om katterna inte lider är det huvudsaken. Men prata du med din vet. om du vill - hon kanske kan komma med någon orsak eller förslag. Annars är väl öronproppar en bra idé.

JA! öronproppar låter som en skit bra idé! Varför har jag inte tänkt på de!!!

Ska beskriva lite bättre så ni förstår. Era katter kanske tuttar på varann nån gång per dag, våra tuttar mer än vad dom går/leker per dag...alltså jämnt. Så fort dom är i närheten av varann tuttas det är dom inte det så tuttar ena på sig själv. Det är då det blir drygt. Men gullit är det!!:banana: :P

Mina föräldralösingar hade en smaskperiod när de var ca halvåret.
Månsterkatten slickade Johnssons öron nätterna igenom men slutade självmant efter ett tag.

Visst är de, men inte skulle jag kalla det normalt att exempelvis tugga på naglarna 24h i dygnet heller.

Att snutta är ett socialt beteende för katter. Känns inte lika socialt att bita på naglarna :p
Men om katterna inte far illa av det, spelar det nån roll? Katten som blir snuttad på kommer att säga ifrån när det får vara nog och då kommer den andra att sluta. Abbie snor en snutt då och då, men Yoga tycker att dottern är vuxen nog att sluta så det blir inte ofta. Men ibland faller Yoga dit och då hittar man henne tvättande Abbie på huvudet under tiden.

Jag är inte kattkunnig nog att avgöra den saken. Jag anser dock att vi ska lägga oss i så lite som möjligt sålänge djuret inte tar skada av beteendet och vi inte vet exakt varför beteendet existerar.

Människan har en förmåga att vilja bestämma och kontrollera hela tiden. Let it go. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
420
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar