Kattten tuggar inte bara sväljer

G

GinTonic

Min lilla kisse tuggar aldrig sin hårdmat utan sväljer den hel. Kan detta vara farligt? Hur kan man få honom att tugga?

Sv: Kattten tuggar inte bara sväljer

Det är inte alls hälsosamt, det brukar resultera i att katten börjar kräkas upp maten till slut. Du kan försöka få katten att tugga genom att köpa torrfoder med större kulor. Om inte det funkar är burkmat är det burkmat som gäller.

Det där är svårt. Min hetsätare tuggade inte ordentligt på den tiden katterna fick torrfoder. Ett av de torrfoder de fick var Nutro Choice, det hade jättebitar. Men det fick bara till resultat att han tuggade typ en gång i stället för två gånger - och fick alltså fortfarande ner stora bitar i strupen.

Nåt som har lärt honom tugga är de råa kycklingvingarna - då får även han kämpa innan han kan svälja och det är kanonbra. Han har kräkts upp vinge EN enda gång och det var första gången han åt det. Nu har han lärt sig:bow: :love:

Katters tänder är inte gjorda för att tugga med, de är bara till för att slita sönder födan så pass att de kan svälja den. De har inga tuggytor som gräs- och blankostare har.

Katter undviker hellst att tugga, deras tänder är inte gjorda för det. utan det är slita itu som gäller...men att katten sväljer maten hel är inte bra om det är torrfoder du ger. byt succesitv till burkmat. funkar inte det (vissa katters magar klarar inte burkmat) häll varmvatten på torrfodret.

Jag skulle säga att de är anpassade för att slita sönder och krossa - det syns tydligt när de käkar ben.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
544
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar