Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Megara inte kräkts på mer än 24 timmar. Hon fick Bozita gelé i en tesked varje timme i går kväll och Hills i/d idag. Att blanda ut det med lite vatten för att få i henne mer vätska fungerade inte, då stenvägrar hon att äta, suck. Men hon är inte uttorkad (sa vet) och min egen amatörmässiga nacksinnsprov - förslag om man har en katt som Megara vänta tills hon sover.

Hills i/d är inte favofoder så jag var elak och prasslade med en Sheba påse och då kom hon som en blixt. Konstigt nog har hon inte gått ner i vikt :idea: Jag är fortfarande nojig att hon är apatisk så väcker henne nog för ofta för att kolla. Men hon har börjat slicka mig! Och tugga lite försiktigt på mig också.

Nu har Megara inte kräkts på mer än 24 timmar. Hon fick Bozita gelé i en tesked varje timme i går kväll och Hills i/d idag. Att blanda ut det med lite vatten för att få i henne mer vätska fungerade inte, då stenvägrar hon att äta, suck. Men hon är inte uttorkad (sa vet) och min egen amatörmässiga nacksinnsprov - förslag om man har en katt som Megara vänta tills hon sover.

Hills i/d är inte favofoder så jag var elak och prasslade med en Sheba påse och då kom hon som en blixt. Konstigt nog har hon inte gått ner i vikt :idea: Jag är fortfarande nojig att hon är apatisk så väcker henne nog för ofta för att kolla. Men hon har börjat slicka mig! Och tugga lite försiktigt på mig också.

Du är för orolig/har panik 🐱 såklart katten inte går ner i vikt bara för ett par dygn utifrån att den inte mått värre .
Din katt mår rätt ok . Försök låta det lugna sig nu både för dig och kisse .

Härligt. Vi har passerat 23 h här.

@MJLee Jag blir så glad av att läsa att Megara mår bättre nu! ❤️ Jag förstår verkligen din panik när hon blir dålig - man känner sig så himla maktlös när lilla kisen inte mår bra. :down: När man har dåliga erfarenheter så blir det ju även lätt att katastroftankarna kommer så fort minsta lilla är fel. Jag är precis likadan.
Och självklart händer det alltid när det inte passar. (Luna var en expert på att behöva akutvård när jag hade hemtentor som skulle in.)

---

Älva var riktigt dålig i magen igår kväll och sprang på lådan flera gånger. Jag stack iväg i morse och köpte lite snällmotmagen-mat hos veterinären. Det positiva är att blötmaten är den första blötmaten Älva har tyckt varit okej på väldigt länge. Det "negativa" är att jag har lagt ut ett par hundra spänn på mat som Älva tydligen inte ens behöver, eftersom magen verkar ha stabiliserat sig. Vilket ju är jättebra, men lite surt att jag hann köpa maten. Jaja, så länge katten mår bra så är jag lycklig. :love:

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter med magkänslig katt.

Jag hade för några år sedan en mycket älskad Norsk Skogkatt med väldigt känslig mage. Vi åkte x antal gånger akut in till veterinär. Hon åt specilmat i långa perioder, men blev aldrig bra. Kräktes mycket, osv.

Tills jag i ren förtvivlan provade Royal Canin sensitiv för känsliga magar.

Katten åt (bara det) och blev helt bra. Direkt jag prövade annan mat blev hon dålig.

Hon åt exakt samma mat (och bara det) och höll sig frisk i flera år.

Nu vet jag att många (kanske med rätta) ifrågasätter torrfoder och i synnerhet Royal Canin, men jag vet att min katt blev bra på det.

Nu vill jag absolut inte påstå att detta är lösningen på alla problem och till alla katter, men ibland hittar man lösningen på de mest skiftande sätt.
Vi har precis samma erfarenhet med vår sibiriska katt, RC Sensitive är det enda som verkar funka.

Hade fått ett fint mejl av Ultunaveterinären nu på kvällen - min telefon har dött så det hade såklart inte gått att ringa. Hon frågade hur det var med Sauron nu efter senaste återbesöket och jag skickade med en film på hans andning i svaret jag skrev. Hon nämnde även att vi kan prova med (kortison, gissar jag, det har nämnts innan)tabletter/inhalator om han fortfarande verkar täppt, så jag tror jag ska boka en tid till på Ultuna ändå. Han har ju ändå dragits med lättare nästäppa även när han varit frisk, så känns rätt rimligt. Och skönt att komma till den veterinär som gjort det mesta hittills! Får se vad hon säger om andningen, fick med både lite rossel och hicka/sväljningar.

Apropå mage... Missia verkar verkligen vara hjälpt av det nya godiset (Dogman kuddar). Jag köpte för att hon tycker om det men det innehåller ju malt och jag upplever att det blivit mycket mindre med hårbollar.
Åh? Min Alice har hulkat ett par gånger de senaste par veckorna men inte fått upp något, kanske det skulle hjälpa med det godiset? Heter de något särskilt förutom att de är av märket dogman?

Åh? Min Alice har hulkat ett par gånger de senaste par veckorna men inte fått upp något, kanske det skulle hjälpa med det godiset? Heter de något särskilt förutom att de är av märket dogman?

2665_pim.jpg

Jag köpte en sådan här och ställde ner på golvet så fick hon äta de hon gillade :D

2634_pim.jpg

Hon åt bara malt och kyckling :laugh:

Jag blir tokig, spritt språngande, kattskrället som äter allt, tycker inte om i/d och vägrar att äta det. Jag har reducerat portionerna till en tesked så hon ska få i sig något men det blir bara mer och mer motvilligt och nu är det tvärstopp. Nope! allt annat är gott. Att gnaga på kylskåpet. Hoppa upp på diskbänken i hopp om att de ska finnas något där, försöka kloa upp köksskåp. :banghead:

Jag blir tokig, spritt språngande, kattskrället som äter allt, tycker inte om i/d och vägrar att äta det. Jag har reducerat portionerna till en tesked så hon ska få i sig något men det blir bara mer och mer motvilligt och nu är det tvärstopp. Nope! allt annat är gott. Att gnaga på kylskåpet. Hoppa upp på diskbänken i hopp om att de ska finnas något där, försöka kloa upp köksskåp. :banghead:
Men om hon kan äta sin vanliga blötmat så kanske det är bättre? Fast små portioner, ofta.

Nu har hon ätit så jag kan börja noja om något annat ;) Tänk vad livet skulle vara känslofritt utan en brun katt? Funderade lite och läser på om gastrit. Trots att det uppges vara en maginflammation så fick Megara inte någon antibiotika utan bara en spruta för att lugna ner magen och få henne att sluta kräkas. Undrar varför man inte ger antibiotika?

Ibland går det inte att lyda veterinärens rekommendationer. Jag är själv skeptisk till att följa råd på nätet, men om du vill ha råd hade jag, om det var min katt, prövat något annat märke.

Som jag skrivit tidigare fungerade min förra katt på Royal Canin Sensetive.

Jag vet att RC innehåller mycket spannmål, men med åren har jag lärt mig att lyssna på djuret och ge den mat som fungerar för den enskilda individen.

Man ska inte läsa för mycket på nätet (FirstVet har ändå riktiga veterinärer) för då börjar man läsa om akut leversvikt och tumörer och fettlever, diverse virus och börjar undra varför jag inte krävde blodprov (iofs det gjordes för ca två veckor sedan men de kanske inte letade efter just det) och kontraströntgen. Inte bra för en kattägds sinnesfrid. :nailbiting:

Om jag ska vara lite mer rationell så undrar jag om det var akut gastrit att hon började bli lite bättre i söndagskväll eftersom hon fick en tesked Bozita gelé där det slank med en bit och behöll det varannan timme. Plus att hon hela tiden drack och gick på lådan och inte var uttorkad eller några andra sjukdomssymtom.

Nu har hon ätit så jag kan börja noja om något annat ;) Tänk vad livet skulle vara känslofritt utan en brun katt? Funderade lite och läser på om gastrit. Trots att det uppges vara en maginflammation så fick Megara inte någon antibiotika utan bara en spruta för att lugna ner magen och få henne att sluta kräkas. Undrar varför man inte ger antibiotika?

Svaret är enkelt att man ger inte antibiotika om läget inte bedöms så akut att det är absolut nödvändigt. Så dålig har inte din katt varit/är att det fanns motiv till det .

En inflammation blir inte bättre av antibiotika? Det är till för infektioner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
931
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
548
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
307
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka