Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just tillbaka från vet. Hennes mage är mjuk och hon har inte ont, hon kissar och bajsar, de röntgade henne och såg ingenting. Vet tyckte inte att det var nödvändigt med kontraströntgen utan är säker på att hon har gastrit, dvs en maginflammation. Fick med mig några svindyra hills i/d burkar med mig hem som ska ges lite många gånger om dagen. Hon fick också en spruta mot illamåendet som var ett steg för långt och hon skrek och bets när det stacks men de lyckades spruta i henne. Sedan hoppade hon ner från bordet och in i buren.

Nu får det bli en ny beställning från zooplus, suck, och jag som just beställt svindyr Boziba. Undrar om hon kan gå över till det när magen är i ordning? Hon fick två rågade teskedar hills i/d men surade till när hon inte fick slicka locket. Så nu står burken i kylskåpet och nästa gång ska jag försöka blanda och mosa ut det med lite vatten. Oerhörd lättnad är det enda som fyller mig. Men hon har också blivit bättre sedan hon började få 'riktig' kattmat i mycket små portioner oftare.

Usch vad hemskt när DV skrämde skiten ur mig i fredag/lördag. Nu är hon mycket mer sig själv bara efter igår. Bara att veta att det inte sitter fast något känns som en oerhörd lättnad. Gastriten kan vi nog få bukt med. I värsta fall får hon väl åka in och få en spruta till - den är tydligen till för all lugna magsyran och stabilisera magsäcken. Pepcid kan inte göra det värre så jag ska köpa ett paket.

Låter mkt som min. Vad ska din äta för mat?

Lekt, ätit kokt fisk och temp nere i 38,9.
Får ta ett prat med Evidencia om hur man fortsätter. Jag undrar om det ”helt enkelt” är ngn form av känslig mage.?

Blir en veterinärmånad i december också :cautious: Sixten tandop 16/12. Ringde nyss och fick tid för Disa och perkuatorkatten 5/12, tandkoll+vaccination för Disa och kolla andningen på Sauron. Han verkar inte bli bättre själv och har börjat hosta lite(=1-2 gånger om dagen). Och vaccination om han är frisk "men det låter ju inte riktigt så" som sköterskan sa. :arghh: Valde att "byta" till hemma-vet igen nu så han slipper iaf åka så jädra långt. Tror vi är klara med Ultuna, har iaf inte hört nåt om nån vidare plan för utredning och ärligt talat börjar jag bli lite rädd för att vi ska dra det för långt bara för att veta, liksom.

Får prata med Millies vet på på Evidencia på onsdag. (Om hon inte blir sämre och behöver mer vård innan.)

Är det någon som ger Essential till sina katter eller har koll på utfodringsrekommendationerna? Hittar inget på hemsidan.

@MJLee hur menar du varför skulle hon inte kunna äta Bozita som vanligt sen när magen är bra?

Enligt veterinären lät det som hon ska äta i/d resten av sitt liv, vilket verkade lite underligt. Sedan påminde hon mig snabbt att man kan köpa det hos dom! Ska kolla med FirstVet för det låter lite konstigt för att vara ärlig. Särskilt som damen i receptionen sa att hon skulle äta en och en halv burk om dagen! Jag kommer isof få en vandrande brun boll.

Vill bara tacka alla fina här inne utan er vet jag inte vad jag gjort när jag satt här med panikångest och var helt säker på att jag hade en döende katt och jag skulle få åka tillbaka från Sundsvall ensam än en gång, vilket jag inte vet om jag pallat.

Enligt veterinären lät det som hon ska äta i/d resten av sitt liv, vilket verkade lite underligt. Sedan påminde hon mig snabbt att man kan köpa det hos dom! Ska kolla med FirstVet för det låter lite konstigt för att vara ärlig. Särskilt som damen i receptionen sa att hon skulle äta en och en halv burk om dagen! Jag kommer isof få en vandrande brun boll.

Vill bara tacka alla fina här inne utan er vet jag inte vad jag gjort när jag satt här med panikångest och var helt säker på att jag hade en döende katt och jag skulle få åka tillbaka från Sundsvall ensam än en gång, vilket jag inte vet om jag pallat.

Är så fräck att jag ropar på @Jeps igen, jag vet som sagt att hon har koll på kattmat.

Men alltså ? 😳 Vad ”damen i receptionen” sa /du uppfattade veterinären sade räcker ju inte och är inte logiskt.
Tyvärr tror jag inte First vet är nån särskilt bra källa heller ang sammanhanget . Varför skulle de veta något om det liksom ? 😳

Om jag ska gå på mina erfarenheter med en katt med maginflammation stundtals så ska de gå på specialkosten ett tag bara, sedan kan man försiktigt börja med sin vanliga kost. Gav även Diarsanyl/Prokolin första veckan hemma typ.

Men alltså ? 😳 Vad ”damen i receptionen” sa /du uppfattade veterinären sade räcker ju inte och är inte logiskt.
Tyvärr tror jag inte First vet är nån särskilt bra källa heller ang sammanhanget . Varför skulle de veta något om det liksom ? 😳

Nja, de är ändå kvalificerade veterinärer så något måste de ändå veta?

Nja, de är ändå kvalificerade veterinärer så något måste de ändå veta?

Det låter väldigt konstigt att de ordinerar permanent fodersort i det läget så jag tror det är missförstånd isåfall . Och nej - jag tror verkligen inte att firstvet /web veterinär kan ordinera specifika foder osv på ett seriöst sätt du efterlyser .

Det låter väldigt konstigt att de ordinerar permanent fodersort i det läget så jag tror det är missförstånd isåfall . Och nej - jag tror verkligen inte att firstvet /web veterinär kan ordinera specifika foder osv på ett seriöst sätt du efterlyser .

Permanent i/d var det veterinären vi var hos idag som sa, inte FirstVet utan jag tänkte kolla med dem för en second opinion. Har lärt mig av bitter erfarenhet att man inte bara ska lyssna på en vet slaviskt.

Permanent i/d var det veterinären vi var hos idag som sa, inte FirstVet utan jag tänkte kolla med dem för en second opinion. Har lärt mig av bitter erfarenhet att man inte bara ska lyssna på en vet slaviskt.

Nej det var precis bägge de lägena jag kommenterade . Bägge finns anledning att vara ifrågasättande för . Just ang foder är inte veterinärer så experter . Utifrån det tror jag inte du får nån sanning från någon hur många du än frågar .

Du kan nog prova gå tillbaka till ditt vanliga foder när magen stabiliserats. Ha inte för bråttom bara. Ibland mår katten bäst på magfoder hela livet men prova gå tillbaka långsamt.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter med magkänslig katt.

Jag hade för några år sedan en mycket älskad Norsk Skogkatt med väldigt känslig mage. Vi åkte x antal gånger akut in till veterinär. Hon åt specilmat i långa perioder, men blev aldrig bra. Kräktes mycket, osv.

Tills jag i ren förtvivlan provade Royal Canin sensitiv för känsliga magar.

Katten åt (bara det) och blev helt bra. Direkt jag prövade annan mat blev hon dålig.

Hon åt exakt samma mat (och bara det) och höll sig frisk i flera år.

Nu vet jag att många (kanske med rätta) ifrågasätter torrfoder och i synnerhet Royal Canin, men jag vet att min katt blev bra på det.

Nu vill jag absolut inte påstå att detta är lösningen på alla problem och till alla katter, men ibland hittar man lösningen på de mest skiftande sätt.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter med magkänslig katt.

Jag hade för några år sedan en mycket älskad Norsk Skogkatt med väldigt känslig mage. Vi åkte x antal gånger akut in till veterinär. Hon åt specilmat i långa perioder, men blev aldrig bra. Kräktes mycket, osv.

Tills jag i ren förtvivlan provade Royal Canin sensitiv för känsliga magar.

Katten åt (bara det) och blev helt bra. Direkt jag prövade annan mat blev hon dålig.

Hon åt exakt samma mat (och bara det) och höll sig frisk i flera år.

Nu vet jag att många (kanske med rätta) ifrågasätter torrfoder och i synnerhet Royal Canin, men jag vet att min katt blev bra på det.

Nu vill jag absolut inte påstå att detta är lösningen på alla problem och till alla katter, men ibland hittar man lösningen på de mest skiftande sätt.
Tack för din historia! Lägger det på minnet.

Om jag ska gå på mina erfarenheter med en katt med maginflammation stundtals så ska de gå på specialkosten ett tag bara, sedan kan man försiktigt börja med sin vanliga kost. Gav även Diarsanyl/Prokolin första veckan hemma typ.

För mig är det självklart att man inte kan bedöma att katten för resten av livet ska äta x sak för att den just nu diagnosticerats lite vagt att ha fått en inflammation i magtarmen. (Dvs som tillägg utifrån sammanhanget så ett tillägg till din reflektion).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
931
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
549
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
452
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
307
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka