Jag har bestämt att jag ska skaffa katt igen! Jag känner mig så pepp!
Jag har längtat i många år. Har tidigare haft alla möjliga djur men har velat vänta tills jag rätt läge. Jag jobbar heltid nu men jobbar hemma ibland och tycker att jag är hemma mkt.
Jag funderar nu på hur jag ska göra. Jag bor i lägenhet på drygt 90 kvadrat men hyfsat lantligt med stor altan. Dock finns det en hel del katter i området. Mina närmsta grannar tex har två stora hankatter som jag tror är "alfakatterna" i området och det har varit rejäla bråk bla när de bet av en av de andra katternas svans. Jag skulle därför vara lite rädd att släppa ut katten. Så det optimala skulle vara två katter ( för jag tänker att de kan få sällskap) som gillar att vara inne och om de vill kan de sen gå ut ibland när jag är hemma på altanen och runt huset. Alltså inte katter med jättestort behov av att gå ute.
Och då funderar jag på vuxna eller ungar. Ungar är ju jätteroliga men de är ju slynglar..... jag skulle vara lite orolig vad som händer när jag är på jobbet. Mina katter som jag hade för ca 20 år sedan klättrade i gardiner och i lampor som ungar. Jag skulle vara rädd att kissarna gör illa sig..
Jag har tidigare besökt katthem och tänker att det vettiga skulle vara två äldre katter från katthem eller omplacering. Fördelen då är att man kan ta katter med den personligheten som skulle funka. Dvs katter som kan tänka sig ett liv mestadels inne och gå ut ibland så småningom och som jag inte behöver vara alltför orolig för när jag är borta. Alltså inte de katterna som är de värsta krutdunkarna utan lite lugnare.
För vad skulle hända om jag köper ungar och sen vill de gå ut hela tiden och inte är nöjda inomhus.. Sen tycker jag också att det är en bra ide med katthem dvs att katter därifrån kan få ett hem. Men på samma gång är jag lite lockad efter att köpa en brittisk korthår igen. Det är en av de raserna jag hade förut och jag tycker de är så roliga. Jag kan ju dock kolla efter en sådan omplacering, med en personlighet som kan funka...
Jag ska dock åka bort en vecka i början av november samt två veckor i januari. Så jag funderar på om det är bättre att skaffa dem efter januari..... i november kan i och försej min mamma komma dit.. och kanske min granne... Och i januari kanske grannar... Men ändå... det blir ju ändå mkt tid ensamna så då kanske det är bättre efter januari.
Lite tankar... Och sen så småningom blir det dags att kattsäkra hemmet.. Skaffa saker och plocka bort lite annat.